Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Thursday, September 23, 2010

Akulah King!

Salam and good day to everyone. What had you achieved yesterday? Anything valuable for you, family or your workplace? If the answer is no than start to plan for today and days later. Take five to think this, can I do better than what I am doing now? or where and what will I be in 2015?

Thank you to all the comments given. Ya, never give up! In its first 28 attempts to send rockets into space, NASA had 20 failures!

Cik Fame kita Pn Noor Jahan juga peminat filem filem Hindi ya. Ya filem dahulu bakat bakat pelakon nya lebih realistik. Lagu yang Pn sertakan tu lagu lama berkait rapat dengan kekeluargaan. Selamat kembali dari bercuti. Terima kasih komen iras wajah adik bagaikan Cik Lisa. Anda adalah yang pertama dan terawal seingat saya yang memberitahu saya di sebalik ramai yang lain. Saya sendiri pun tak perasan. Terima kasih.


Kali ini entri perihal seorang insan yang amat di kenali, di segani, seorang yang berwawasan, seorang yang kreatif dan macam macam lagi perkara yang berkualiti di milikinya. Beliau juga seorang pendidik dan berpandangan jauh. Beliau tak lain dan tak bukan adalah Allahyarham Tan Sri P. Ramlee. Seniman agung. Filem filem beliau sudah dari dulu lagi mencerminkan Gagasan 1 Malaysia. Filemnya mencerminkan keakraban 3 bangsa terbesar di Malaysia dan filemnya di tonton oleh semua kaum dan dari orang tua sampailah kepada kanak-kanak.


"Hei Ramlee siapa nama kau?" "Akulah King". "King Apa?' "King Kong"....
ha, ha, ha....
Dialog antara Allahyarham P. Ramlee dan Dato Aziz Sattar dalam filem seniman Bujang Lapok. Benar beliau jadi King. King yang tidak di lupai.

Satu perkara yang menyentuh jiwa dalam cerita Pak Aziz Sattar, pada tahun 1959, Allahyarham Tan Sri P. Ramlee mengatakan kepadanya;

"Jis, walaupun aku mati nanti, tetapi aku akan hidup 1,000 tahun lagi".
Saya fikir benar kata nya. Dan saya juga fikir , Allahyarham Tan Sri P. Ramlee tahu serta sedar apa yang di cakapkannya. Dalam kata kata itu, ia bisa mencerminkan yang beliau sudah tekad menjadi seseorang yang tak akan di lupakan. Seseorang yang berjaya, seseorang yang harus membuat sesuatu yang tidak akan di lupa kan.
Vision yang jelas.

Filem filem beliau bisa membuat, kita tersenyum, berfikir, susah hati dan simpati. Kita juga bisa menitiskan airmata. Filem filem beliau mencerminkan hampir banyak aspek kehidupan, pekerjaan dan pelbagai lagi termasuk kepimpinan.

Beliau pernah menyentuk babak kualiti bangsa dan komunikasi, "Bahasa menunjukkan bangsa " dalam filem Seniman Bujang Lapuk. Filem berkenaan juga mengajar kita menjadi penyelia yang harus bertindak mengikut situasi, sabar, bertindak sebagai pembentuk kepada pekerja yang bercita cita tinggi akan tetapi kurang kemahiran terutama pada pekerja baru. Tentu pembaca masih ingat bukan bagaimana siksanya "Director Ahmad Nesfu" untuk memastikan arahan di patuhi dan sasaran di capai. Babak yang amat melucukan. Lain yang di suruh lain yang di buat.

Gelagat Pak Maun , dalam filem Do Re Mi, adalah kenyataan dalam kehidupan hari ini. Malah ia memberikan pengetahuan kepada para Bapa jangan lah jatuh ke kategori tersebut. Kita juga boleh belajar satu lagi aspek yang penting, iaitu Personality yang di paparkan. Dari rumah , Pak Maun mempamirkan personality yang di segani dan bila sampai di Pekan, Pak Maun bertukar ke satu lagi personality.Malah sehingga ke hari ini, watak Pak Maun itu di jadikan bahan pujian pada sesiapa yang menari" Puh, menari macam Pak Maun lah". Gelihati bila kita dengar.

"Biar busuk daging ku mamah, asal kau terhindar cemar" Dialog yang hebat dari filem Semerah Padi. Filem berkenaan mencermin kan bagaimana seorang pendukung undang undang dan orang harapan juga bisa melakukan kesilapan. Aduka , menempuhi ujian yang getir dan kecundang dimana akhirnya terpaksa membayar harga yang mahal untuk kesilapan nya. Filem berkenaan mengajar kita supaya seorang pemimpin harus punyai daya ketahanan diri yang tinggi. Malah filem berkenaan juga mempamirkan keadilan ketua yang memimpin di tempat tersebut. Walaupun Aduka dan anak nya sendiri yang di dapati bersalah malah hukuman nya sama tiada berat sebelah. Honesty and Fairness in Leadership is important.

"Abdul Wahub, Trouble Shooter ", Watak penyelamat yang hebat dari filem tiga Abdul. Kita mungkin boleh belajar banyak perkara dari filem berkenaan. Dalam sebuah keluarga tidak kira lah berapa ramai jumlah nya mesti ada seorang Abdul Wahub yang bisa jadi moderator, Leader dan Problem Solver serta bisa jadi penghidu bencana sebelum di timpa oleh nya. Begitu juga di dalam organizasi. Di dalam filem berkenaan juga Allahyarham Tan Sri P. Ramlee, memberikan satu perkara penting . Tahu apa dia? Dia mengajar kita strategy Peperangan." The Art Of War" . Semua jenis peperangan akan di menangi dengan idea bukan perasaan dan tenaga semata mata. Ada masa nya mengalah ada masa nya menyerang.

"Kalau 20 tahun dulu , Bapak pukul Sazali, ya mungkin Sazali boleh berubah, Bapak yang bersalah.."
Ha ha ha popular bukan ayat ini.Dari filem Anak ku Sazali. Di sini , beliau memberi pengajaran kepada ibu bapa dan pemimpin pemimpin syarikat apa akibat nya mengunakan kaedah kepimpinan yang salah. Antara Demokratik dan Autokratik. Harus ada balance. kira nya tidak, begitulah implikasi nya.

Banyak dan banyak lagi filem beliau yang bisa di jadikan pelajaran untuk kita dan generasi yang akan datang.

Mari lah kita dengar tiupan saxapone lagu Jeritan Batinku daripada Kassim Selamat yang di petik dari filem Ibu Mertuaku sempena entri ini:


3 comments:

Unknown said...

Bagaimana Saya Mendapat Pinjaman Saya Dari Syarikat Pinjaman Tulen dan Boleh Dipercayai

Nama saya Puan RODNEY BRITTANY NICOLE. Saya tinggal di United State Of America yang bekerja di sini saya dari Filipina dan saya seorang wanita yang bahagia hari ini? dan saya memberitahu diri saya bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan Syarikat saya dan keadaan Keluarga saya, saya akan merujuk sesiapa sahaja yang mencari pinjaman kepadanya, dia memberi saya kebahagiaan kepada saya dan keluarga saya, saya memerlukan pinjaman sebanyak $ 300,000, 00 dan ditangkap oleh peminjam yang palsu dan seorang kawan memperkenalkan saya kepada MR IBRAHIM MUSA, dan dia meminjamkan pinjaman tanpa sebarang tekanan, anda boleh menghubunginya di (powerfinance7@gmail.com)

BORANG PERMOHONAN PINJAMAN
**********************
Nama penuh anda:
Negara / Negeri:
Jumlah Pinjaman:
Tempoh
Telefon:
Pendapatan bulanan:
Pendudukan:

Menunggu tindak balas pantas anda.
Semoga Allah memberkati anda.
IBRAHIM MUSA
kuasa Perkhidmatan Kewangan Pvt.
Hubungi Dia Di: powerfinance7@gmail.com
WhatsApp Nombor +919717357946

Unknown said...

How I Got My Loan From A Genuine And Reliable Loan Company

My name is Mrs RODNEY BRITTANY NICOLE. I live in United State Of America working here I am from Philippines and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my Company and my Family situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of $300,000,00 and was scammed by those fraudulent lenders and a friend introduce me to MR IBRAHIM MUSA,and he lend me the loan without any stress,you can contact him at (powerfinance7@gmail.com)

LOAN APPLICATION FORM
**********************
Your full name:
Country/State:
Loan Amount:
Duration
Phone:
Monthly income:
Occupation:

Awaiting your swift response.
May Allah bless you.
IBRAHIM MUSA
power Financial Service Pvt.
Contact Him At :powerfinance7@gmail.com
WhatsApp Number +919717357946

Unknown said...

komen pinjaman tulen

Adakah anda memerlukan Pinjaman? Adakah anda menghadapi masalah kewangan? Kami disahkan Peminjam Pinjaman swasta yang berpangkalan di negeri bersatu. Adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan atau membayar bil anda? Kami boleh memenuhi keperluan kewangan anda. kami menyediakan Pinjaman Pendidikan, Pinjaman Perniagaan e.t.c. apa keadaan anda, bekerja sendiri, bersara, mempunyai penarafan kredit yang lemah, kami boleh membantu. Pembayaran fleksibel lebih dari 1 hingga 20 tahun. Kami juga menawarkan semua jenis Pinjaman.

Sapukan Sekarang Melalui E-mel: capitalsourcefinancellny@gmail.com