Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Tuesday, September 27, 2011

Yatim yang hebat!

Pada tahun 1910 ke 1920an beliau adalah individu yang paling dikenali. Malah hingga kini masih dikenali

Hilang tempat tinggal dan kasih sayang selepas ibunya dimasuk kan ke hospital sakit jiwa.
Beliau pula ke rumah anak yatim.

Tinggal dirumah anak yatim beberapa tahun dan mula berusaha ketika berumur 17 tahun. Ketika berumur 25 tahun mendapat pendapatan USD 150 seminggu. Setahun kemudian dibayar USD 1,250 seminggu. pada tahun 1918, beliau menandatangani kontrak beharga USD 1 juta. Kontrak pertama tertinggi bayaran nya dalam sejarah untuk usaha nya.

Bertopi derby bulat, berseluar longgar, berkasut besar dan misai yang kecil di atas bibirnya dan bila gelagatnya pasti ketawa. Itulah dia Charlie Chaplin.

Bangun dari kesulitan hidup untuk menjadi seorang yang dikenali dan hebat. Believe you re star and will become one.

"You have to believe in yourself, that's the secret. Even when I was in the orphanage, when I was roaming the street trying to find enough to eat, even then I thought of myself as the greatest actor in the world"
- Charlie Chaplin.

Yatim yang tahu dirinya yatim dan berusaha menolong dirinya menjadi lebih kuat, terhormat dan maju daripada mereka yang lengkap. Yatim yang hebat.

Pada Cik Fame, saya bangga sangat baca komen President dan Cik Fame. Sampai President turun padang nak tengok sendiri kekuatan syarikat anda. Hebat! Seorang HR Manager yang berada di Malaysia berjaya menarik perhatian orang nombor satu untuk datang melawat. Satu lagi yang bagus ialah you always find ways to be bold and visible. To be heard and to be known. At least the President will remember there is one strong female HR Manager who is great in making 5S and Culture Reformation.

Ada lagi pertandingan ya...tak habis habis...great. You always set target after target. Having target in life will always make us activated.

Thank you jemput datang dinner ya. Masterji happy dengar dan jauh di sudut fikiran terkenang kenangan dinner di tahun 2008 dulu bulan November. Tak pernah lupa. Bulan itu memang banyak kenangan dan paling best ialah dijemput menghadiri annual dinner Higashifuji.

Pada yang lain terimakasih kerana sudi membaca ya. Ramai yang call tanya kenapa lama tak ada entri. Yang paling awal call, blackbelt student , Puan Noor Jahan. thank you so much. Lately I am busy with training programs and also to create one important history for my self.

Maaf lama tak ada entri dan jangan lupa kalau Siyatim boleh berjaya , kenapa kita yang lengkap ni tak boleh? Mesti boleh. Adakah anda tidak hebat? saya tak percaya kalau anda berikan jawapan tidak. Anda boleh dan semua boleh cuma set the target and go for it! Hit the target and tell yourself, I made something better for myself!




1 comment:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

Bila lambat entri baru masuk...mmg kena calling2...hahaha...kalau sibuk tak apa...cuma takut kurang sihat jer. Anyway..Alhamdulillah Masterji sihat cuma sibuk dgn trainings. Sibuk dengan trainings Ok lah sebab itu "SIBUK YG SIHAT".

Tak sabar menunggu sesi motivasi dgn Masterji bulan November nanti.