Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Monday, June 10, 2013

Apollo Creed



Hari ini kita belajar sedikit dari Apollo Creed ya. Siapa itu Apollo Creed?
Masterji sedang menulis buku baru. Banyak research yang Masterji buat. Terlihat poster lama yang ditampal dalam buku nota lama Masterji. Gambar Syvlester Stallone memegang watak Rocky Balboa.
Tercatat dibawah gambar berkenaan perkataan; THERE IS NO TOMORROW . Rocky seorang juara yang selesa dengan statusnya memandang rendah terhadap pencabarnya Mr T.
Rocky tewas dengan teruk dan binggung dengan kekalahan nya. Rocky berlatih semula tetapi tidak serius.

Kata kata pedas dai rakan mentor nya membuatkan Rocky berubah.
Bila disuruh berlatih dengan sungguh sungguh ; Rocky menjawap ;" Tomorrow. Let's do it tomorrow. "

Rakan mentor nya Apollo Creed mengatakan; "There is no tomorrow! THERE IS NO TOMORROW! THERE IS NO TOMORROW! " ( 3 kali).

Bingo! Ramai dinatara kita yang suka menangguhkan usaha. Setiap destinasi yang kita ingin sampai hanya akan sampai kalau kita mula bergerak. Lagi lama kita duduk lagi lama lah kita ditempat yang sama!

Rocky kembali bangun, dan berjaya!
Di antara ayat ayat yang digunakan oleh Apollo Creed pada Rocky yang menarik ialah;

"See that look in their eyes, Rock? You gotta get that look back, Rock. Eye of the tiger, man. "

"Now, when we fought, you had that eye of the tiger, man; the edge! And now you gotta get it back, and the way to get it back is to go back to the beginning. You know what I mean? "

Bila rebah ingat kan asas dan jalan kita datang semula. Back to basic! Punca kekalahan Rocky adalah kerana beliau sudah tidal lapar kan kejuaraan lagi kerana sedang menjadi juara bermakna sedang selesa, sedang alpa!

Rocky kembali



No comments: