Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Tuesday, June 4, 2013

Boi..


Hah jangan salah faham pula pada gambar ini ya...
Tujuannya jelas, kita belajar.

Orang muda sekarang hebat. Satu pertemuan dengan rakan di gym . Nama 'glamour'nya, Boi.
Bertemu dengan beliau membuatkan Masterji termenung dan mengimbas masa lalu Masterji. Benar banyak yang Masterji buat dan Boi seakan memberitahu Masterji ada yang tertinggal ketika Masterji remaja dulu.

Ada yang Masterji tak masuk kan dalam list kemajuan. Baru sekarang Masterji bergiat cergas menjaga kesihatan dan bersenam. Baru 8 tahun kebelakangan ini. Dulu seperti yang lain biarkan sahaja.
Boi berumur dalam 20 puluhan..amat rajin bersenam. Masterji tewas dengan beliau dalam acara sit up. Beliau boleh melakukan nya lebih dari seratus kali tanpa henti. Kadang beliau berlari 10KM. Pernah belajar Muay Thai di Thailand selama beberapa bulan.

Katanya pada Masterji;
"I always wanted to stay healthy and fit, Health is wealth Abang Rafi".

Benar katanya. Masterji menjadikan beliau guru dalam beberapa teknik menjaga otot.
"Abang never worry, life starts at 40 and you'll be one" Tambahnya.

Saya tersenyum dan bersetuju. " Life starts at 40 is an excuse for those who left and overlooked their 30's Boi..or perhaps to inspire those who thought that they are getting old . Anyway it's good inspiring advice from you. I will do my best to match up with at least your sit up numbers". Balas saya pada nya.

Dulu sibuk mengalas pelbagai cabaran dan kita terlepas pandang penjagaan tubuh badan kita.
Every where you go stands a great Sifu regardless of their age, experience and races. Get something valuable from them. Of course something good and valuable not something that will make you sink. Something that makes you swim better, faster and smarter to the end.
Saya mahu jadi sepeti Boi.. I want to have young body while I am old because I had already got old matured thinking when I am young.

Yes, never wait to be old to get experience when you are young. Do everything , challenge yourself harder, take responsibility, execute bigger and difficult mission. You had older person experience while you are young. Great! No one say you can't.

It's an advantage.

And when we are old, have a young body . It's fair.

Boi.. Thank you so much. On my way ya....

No comments: