Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Friday, July 9, 2010

Memo to HR Practioners


Salam sejahtera kepada semua yang membaca dan dihormati. di harapkan semua sihat dan cemerlang ada nya.
Terima kasih pada semua yang membaca dan berkongsi pandangan. Ada yang menjadi follower rasmi dan ramai juga yang mengikuti perkembangan blog ini dari semasa ke semasa. Ada yang tertarik dengan sajian lagu lagu yang dilampirkan. Ada yang bertanya apsal banyak lagu Hindi?
Banyak juga lagu lain tetapi seni kata lagu hindi ini kalau di fahami dengan tepat dan mendalam, terkandung banyak mesej tentang kehidupan. Terikut Abang Andy di radio pulak.

Kali ini saya mahu berkongsi pasal HR. Being a production man during my early days in working life, I've learned a lot. From sense of punctuality to sense of morale. Great! It covers a lot of things for sucess in life as well as career. Working in production environment making you to be the most powerfull organised person and strong emotionally / physically. Siri Masterji yang akan datang saya akan ceritakan.

Selepas beberapa tahun saya berada di Production Department, saya ditugaskan sebagai Pegawai Latihan yang bertanggungjawab mengajar pekerja baru serta pekerja senior. Banyak yang saya pelajari di Production. Yang paling penting ialah perkataan "MUDA". Apa itu Muda? Muda ialah perkataan Jepun yang bermaksud Pembaziran atau Waste. Ada banyak pembaziran yang berlaku di tempat kerja atau semasa proses kerja. Melatih mata to pick up waste adalah kemahiran kami. Langkah pertama mencari pembaziran dan langkah yang seterusnya ialah bagaimana mahu menyelesaikannya. Maka kami di longgok kan dengan pelbagai pengetahuan. Salah satunya ialah Kaizen. Bermaksud Continuous Improvement.
Masaaki Imai dalam bukunya yang bertajuk Gemba Kaizen berkata, ada proses kerja yang boleh di selesaikan dengan cara berikut : Elimination, Combination and Simplification of long or unproductive process. Buku ini lunyai di tangan saya tapi masih saya simpan dan masih serta akan gunakan lagi!

Selepas menjadi Pegawai Latihan saya di tukarkan lagi ke Jabatan HR. Banyak perbezaan antara shopfloor and administration. Bidang perundangan adalah mustahak di situ. Sedikit terasa Culture shock bila berada di dalam dunia administration. Mahu mencari satu fail sahaja sudah mengambil masa hampir sepuluh minit! Kadang-kadang hampir bertekak dan boleh menjejaskan keharmonian ketika bekerja. Kalau di production, insiden berkenaan boleh membuatkan kita di maki hamun berjam jam lamanya. Make it clear! Make it clear ! Make it clear! Itu antara perkataan maki yang sudah sebati. Tapi bagus.

Ketika di serapkan di bahagian Sumber Manusia, kebetulan juga saya sedang melanjutkan pelajaran ke tahap Master dalam bidang Pengurusan Sumber Manusia dan Akta Perhubungan Industri, Industrial Relations
Memang sukar. Terutama bila bertemu subjek perihal Employment Act dan IR Act. Employment Act mengandungi lebih kurang 103 akta dan IR Act mengandungi 63 akta. Macam mana nak hafal ni? Bingung, sedangkan saya harus lulus dalam bidang tersebut.
Untuk menghafal akta, tentu amat sukar di ikuti untuk memahaminya. Di sini masalah itu saya selesaikan dengan mengguna pakai cadangan dua orang Tok Guru. Pertama Vince Lombardi. Katanya play to your strength dan kedua Masaaki Imai dengan ajaran dan falsafah Kaizennya. Saya ubah susun atur akta berkaitan berpandukan pengetahuan saya dalam bidang Kaizen dan ikuti prinsip simplification Masaaki Imai. Saya menyusunnya mengikut aturan Alphabetical seperti di bawah ini:


SEBAHAGIAN CONTOH..

UNDER A
Annual Leave
Absennce
Arbitration

UNDER B
Bonded Contracts
Bonus
Breach of contract


UNDER C
Casual Labour
Certiorari
Check - off
Children and Employment
Closure of Organization
Code of Conduct Industrial Harmony
Collective Agreements
Collective Bargaining
Conciliation
Condonation
Confidentiality
Constrcutive Dismissal
Contract of Employment
Contract Workers

DAN SETERUSNYA SEHINGGALAH KE ABJAD W SEBAB TIADA YANG MULA DARI Z.

Faedahnya:
1. Cepat untuk memahami
2. Membantu saya mendapatkan markah kepujian dalam subjek berkenaan sewaktu mengambil Master.
3. Duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan ketua kesatuan saya . Beliau juga hebat.
4. Bila ada aduan atau dispute, senang untuk buat rujukan.
5. Anda punyai masa depan yang luas dalam bidang Employment Law dan bisa jadi seorang Lawyer. Handphone anda akan selalu berbunyi dan pelbagai pertanyaan daripada rakan rakan atau pun yang ingin belajar.."Err Halo Sir,..I have a situation here where, my employee had commited...bla...bla...bla......

Taking this opportunity to say hello to all my previous students from either Diploma or Certifate classes in MIHRM, you guys will always be in my mind and I believed by now , of all you had leap foward effeciently . Be the most effective and honest HR Manager one day and with that such qualities, I will be more than happy to let my kids to work with your organization. Remember Mr Rafi huh ok guys. Make difference in the next generation of HR Practioners. Change HR department from Cost Centre to Profit Making Centre.

Pada HR Practioners yang lain, mempelajari teknik continuous improvement adalah asset bukan pembaziran.

No comments: