Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Thursday, July 22, 2010

Replacement Killer


Hi apa khabar semua. Terima kasih pada komen-komen yang di kirim menerusi sms berkaitan dengan entri Black out dan Mangga. Benar.Dua entri sekali di masukkan pasal satu tu tertangguh, sibuk sikit.

Entri kali ini bertajuk Replacement Killer! Apa tu. Salah satu tajuk filem Chow Yuen Fatt . Chow Yuen Fatt ni amat sesuai memegang watak sebagai seorang hero berimej "Cold Blooded". Tenang, bijak dan tidak huru hara dan kecoh kecoh. Kalau diberikan sepucuk pistol dia adalah pakar menembak tapi kalau diberikan dua pucuk pistol, dia adalah Raja Tembakan!.

Entri kali ini kita berkongsi pengetahuan tentang seorang pemimpin sebuah organisasi yang bernama Carlos Ghosn. Siapa itu Carlos Ghosn.? Ini yang di katakan gegaran!

Beliau telah meledakkan bom di Negara Matahari terbit menerusi gaya dan kaedah kepimpinan nya.Beliau pernah di labelkan sebagai Public Enemy no 1 di Jepun, bergegar syarikat syarikat Jepun kerananya. Kehadirannya di dalam kancah industri di Jepun merupakan satu langkah berani yang perlu di ambil oleh Nissan bertujuan menyelamatkan syarikat kenderaan tersebut dari berkubur. Walaupun mendapat beberapa tentangan dari kalangan pemegang saham Nissan ekoran jarang sekali seorang CEO berbangsa asing(selain dari bangsa Jepun) menguruskan sebuah syarikat yang asalnya di asaskan oleh bangsa Jepun. Namun, Carlos Ghosn yang terkenal kerana keberaniannya merubah sistem kerja telah di beri peluang bagi mengembalikan era emas Nissan.
Saya membeli buku beliau pada tahun 2001" How Carlos Ghosn Rescued Nissan, The Turn Around story " di MPH, Mid Valley. First Class buku nie. Bagi para penyelia atau pun pengurus yang membaca entri ini, saya syorkan beli buku berkenaan. Tidak akan rugi!. Sebulan paling tinggi RM 300 ratus saya belanjakan untuk membeli buku dan paling rendah RM 50. Tapi mesti beli.

Jangan salah faham konsep membaca buku ini. Kadang ramai orang yang keliru tentang konsep membaca buku. Kita bukan baca buku tapi kita guna buku.

Tak semestinya kita baca dari muka surat satu sampai 700. Kita rujuk pada tajuk tajuk yang tertentu dan bab yang bersangkut paut atau bab yang paling penting. Dalam sesebuah buku muka surat manakah yang paling penting? Cuba teka? Muka surat isi kandungan . Melihat muka surat itu anda sudah nampak
Big Picture seperti, berapa tajuk yang ada dan yang mana paling penting. Saya suka menggunakan mukasurat isi kandungan untuk membuat summary perihal key points tentang setiap isi kandungan.

Kecuali kalau anda membaca novel, setiap mukasurat harus di baca page by page.

Kalau di Kinokuniya KLCC atau pun MPH Bookstore di Mid Valley, saya bisa berada di situ dan sedar sedar sudah 3 jam berlalu. Honest!. Memang saya gila kedai buku dua ni. Kalau bulan Ramadhan, selalunya tak banyak sesi latihan kecuali mengajar di kolej ataupun institut maka dua tempat inilah menjadi sasaran saya sementara menanti waktu berbuka puasa.

15 fakta menarik tentang Carlos Ghosn:
1. Carlos Ghosn di lahirkan pada 9 March 1954 Lebanon. Dibesarkan di Brazil dan bertugas di Perancis.

2. Berkahwin dan punyai 4 orang anak. Engineering Back Ground.

3. Beliau seorang CEO Renault dan kemudian Nissan apabila Renault dan Nissan bergabung.

4. Beliau telah membuktikan pemimpin asing juga bisa memimpin sesebuah organizasi dengan cemerlang walupun terdapat perbezaan kebudayaan yang ketara. Bagi beliau, konteks pengurusan adalah sama di mana mana pun cuma situasi berbeza.

5. Pernah menjadi Chairman dan CEO di Michelin. Beliau bekerja di sana selama 18 tahun.

6. Nissan hampir mengalami kebangkrapan pada tahun 1999. Nissan bergabung dengan Renault dan beliau hadir ke Nissan sebagai penyelamat dan benar Nissan di selamatkan enam bulan selepas kehadiran beliau. Sekiranya tidak, Nissan hanya tinggal nama dan sesekali akan kelihatan pada model lama kereta keluarannya.

7. Di saat kehadirannya, Nissan mengalami hutang sebanyak $20 billion dan cuma 3 dari 48 model kenderaan keluarannya yang mendatangkan keuntungan.

8. Dalam masa setahun, Carlos Ghosn berjaya mengembalikan aset Nissan dengan nilai sebanyak $2.7 billion. Selepas itu, operating profit Nissan, meningkat daripada 1.38% pada tahun 2000 menjadi 9.25% pada tahun 2006.

9. Le Cost Killer. Maksud nya Cost Buster no 1! Cut thousands of jobs, menutup lima domestic plants dan menamatkan puluhan khidmat supplier yang di rasakan tidak memberikan faedah pada Nissan. Polisi yang jelas, "IF SALES UP, PROFIT UP, IF SALES DOWN , PROFIT DOWN BUT HOW TO MAKE PROFIT WHEN SALES IS DOWN?, Ha ha ha , sudah tentu agenda Cost Saving itu harus!

10. Beliau meruntuh sistem hiraki tall organization. Di mana keputusan akan lambat diperolehi kalau sistem organizasi punyai banyak lapisan. Bayangkan, untuk memutuskan satu perkara harus melalui 6 lapisan aprroval. By the time competitor anda sudah berada di pasaran dengan produk baru sedangkan anda masih terkial kial mencari kata putus. Beliau memperkenalkan sistem organizasi yang lebih pantas, konsep CFT . Cross Functional Teams. CFT ini di bahagikan kepada, Jualan, Sumber Manusia, R&D, QC dan Marketing.

11. Mengubah konsep penilaan prestasi dan motivasi pekerja. Sistem PLWS di praktikkan. Performance Link Wages System menggantikan sistem senioriti. Senioriti sahaja tidak boleh menjanjikan prestasi yang cemerlang. Konsep yang di perkenal kan lebih adil dan saksama. You do it, you get it!.

12. Membuat kejutan dan tidak hadir pada parti sambutan tahun baru pada tahun 2001, yang di lancarkan oleh kumpulan-kumpulan supplier Nissan. No creation of obligations. Benar.

13. Di pilih sebagai Man of The Year pada tahun 2003 oleh Fortune Magazine.

14. Oleh kerana kehebatan beliau, terdapat majalah dalam bentuk kartun yang di terbitkan di Jepun menceritakan kehebatan nya.

15. Calon yang selalu di buru oleh Head Hunter!

To HR Practioners ; sometimes to make extraodinary change you need to make external recruitment. New Broom sweeps better !. New perspective, new culture, new flexible mind set and not bounded with any of the company politics, and in effective practices.

Banyak lagi yang menarik tentang beliau termasuklah membuat akujanji mengundurkan diri sekiranya Nissan selepas kemasukkannya tiada membuat perubahan. Beliau cemerlang. !

The Replacement Killer yang cemerlang.

No comments: