Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Friday, July 23, 2010

Gun And Roses


Salam pada semua yang sudi membaca. Terima kasih pada semua yang memberikan komen. Ada yang baru mengetahui perihal Carlos Ghosn. Sebenarnya, kisah kejayaan beliau pernah beberapa kali ke udara di Astro. Ya benar, kita guna buku bukan hafal buku. Betul tu.

Pada sahabat saya, The One ;

Terima kasih atas komen yang di berikan. Ha ha ha. Rupanya anda masih ingat kenangan dulu ya. Manis bukan masa tu. Kita berebut rebut mencari sesuap nasi dan istilah glamour tiada dalam prioriti kita. After all tempat kerja adalah periuk nasi bukan pusat hiburan. Kerja harus di hormati. The One, terima kasih ya. Anda juga hebat. Dari seorang operator, menjadi repairman dan menjadi Penyelia / Ketua Kesatuan. Banyak yang saya pelajari dari anda. Akta undang undang di tangan anda adalah seperti kapas yang ringan.

Pada Pn Norjahan (Cik Fame);

Terima kasih kerana sudi menghantar komen walaupun sibuk menjaga ibu yang sakit. Kebetulan entri Blackout keluar tepat pada situasi Puan sekarang. Kisah kanak-kanak yang menghantar sms itu amat menarik. Seperti yang saya syorkan, hospital, rumah penjagaan orang tua-tua, dan pusat rawatan sakit jiwa boleh juga di jadikan training centre atau tempat menjana minda. Sibuk-sibuk anda sebagai Ketua Jabatan HR , ada masa juga untuk jaga mak ya. Betul, ibu bapa boleh menjaga sepuluh orang anak tetapi kadang kadang sepuluh orang anak nak jaga seorang ibu pun susah. Saya juga tertarik pada ayat "calit Brycream" ke rambut oleh Puan. Ya benar penampilan harus kemas, rumah harus kemas, kereta juga harus bersih. Semua itu kualiti diri. Satu identiti. Bibir berlipstik tapi kereta kotor juga ayat power yang cukup menarik. Simple and precise. Memang Fame. Semoga Mak Cik Fame sihat ya. Time Management yang berkesan.
Encik Azaman,
Dengar khabar tak berapa sihat. Harap dah dapat rawatan ya. Bagaimana sekarang? Apa projek atau strategi pengurusan yang menarik sekarang?

Pada Samurai saya, Shahrul ;

Kebelakangan ini nampak terlebih tampan dan segak sejak menimang cahaya mata yang kedua. Tambah hensem ya sekarang. Beliau tengah membaca tulisan Peter Drucker , Managing in Turbulent Times. Banyak idea yang di longgok kan pada saya. Bagus! Dia kuat membaca. Mari berlumba. Ini perlumbaan yang baik.

Entri kali ini berkaitan Gun and Rosses. Bukan kumpulan Rock Gun and Roses.
Hari ini saya ternampak bunga Ros maka saya teringat satu kenangan bersama The One.Kenangan ini berputik sewaktu saya baru masuk Jabatan HR dan sebagai IR officer sahaja.Ketika itu, Ketua Jabatan adalah seorang lelaki Cina yang banyak mengajar selok belok pengurusan di HR.Namanya Ng Chin Sian dan saya lebih senang memanggilnya dengan panggilan Boss.
Teringat saya pada kata-kata The One pada saya beberapa tahun dahulu. The One kata saya tegas perihal disiplin selaku IR officer (ketika itu) . Sering kali juga bertelagah kalau ada dispute. Saya teringat cerita Alan Tam dan Andy Lau sekitar tahun 90an yang saya tonton bersama One Man Gang(Romzie)yang bertajuk Gun and Roses. Seorang pembunuh upahan yang hanya tahu dua perkara sahaja dalam misi kerjanya.Berikan bunga pada yang mulia dan tembak mati pada yang tidak ikut peraturan. Sambil tersenyum saya jawap pada The One,"boss saya hanya beri dua arahan, Gun and Roses. Beri bunga pada yang mulia dan rajin berkerja yakni reward, menembak yang tidak mengikut peraturan, biadab,membuat provakasi dan menjadi bebanan pada syarikat." Dia lantas ketawa.Hilang kata-kata.

Sejak dari hari itu, dia selalu tanya boss saya,"Halo Boss, ini hali, Rafi kasi bungakah kasi tembak?" Boss saya juga ketawa dan selepas itu turut serta menerima pakai gelaran itu. Bila ada dispute, Mr Ng akan beritahu, "Ok, Rafi ini macam kes, kasi bunga". The One juga berada di situ dan kami ketawa bersama-sama.
Mr.Ng sekarang sudah bertukar tempat kerja tetapi kami bertiga masih mengguna pakai dua perkataan itu. Macam-macam gelaran yang kita dapat kalau duduk di HR Department ini. Walaupun pahitnya lebih banyak, seperti ancaman, politik, kadang popular kadang tidak tetapi semua itu adalah yuran pelajaran. Apa pun saya gembira ketika itu. Bila menjadi tenaga pengajar, semua pengalaman berkenaan saya gunakan untuk menolong orang lain dalam.


Duduk HR ini kadang kena tegas dan kena pilih antara Gun or Roses!


2 comments:

one said...

hi masterji,
ingat lagi yer kwn kita mr. Ng. dua patah perkataan yg bisa memstiksn cakap seseorang. Tp adakala nya kita harus menilai apa yang kita nak bagi. Silap bagi naya kita. Semua orang menyangka gun adalah senjata yang canggih tp roses juga bisa menjadi senjata yg lebih canggih drp gun kerana ia bisa meruntun jiwa wanita yg seperti kata masterji the hand that rock the cradle can shake the world..... So tergantung kepada yang mengunakan nya....

Noor Jahan said...

Begitulah hakikat bekerja di HR. Yg bagus mesti diberi anugerah. Yg kurang mesti ditegur / bimbing tapi kalau yg samseng mesti dipancung!!! biar menjadi pengajaran pada yg baru2 nk jadi samseng.....