Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Sunday, October 9, 2011

The way I come from.


Cik Fame, I borrowed your name Fame recently for my training. It does help me a lot. Together with your photo. I was talking about how to be champion in the work place. I told them one thing, Be Like Fame!

" We are not talking international celebrity status here, but you are recoqnized for what you do and others appreciate the contribution you make, and you yourself can become like the Hall of Fame"!
......" Listen , I've got some actual evidence those who make their name became Fame...."

So I show them your story of achievements. Everyone impressed. A Value Added HR Manager. Many could be a HR Manager but issue is, can they become profit centre instead of cost centre?

Ok , Lagu Jamal ha ha ha ha,.....masa dinner nanti nak suruh nyanyi. Masterji dah sakit perut dengar. Nanti jadi sessi Maharaja Lawak pula ha ha ha. Pasal training tu jangan risau, will be a good one ya. Pasal buku tu , thank you dan memang betul buku tu will be like a door for those who wants to be blue ocean people!

Ok hari ini nak cerita pasal perjalanan.
Dalam sibuk sibuk mencari dokumen, Mummy berikan satu dokumen yang lama dan bersejarah. Surat appointment letter untuk bertugas di tempat lama.
Kami sama sama bersyukur dan jelas titik titik airmata seorang ibu yang berjaya menitis.
Mummy adalah kaki bakar no 1 ketika menyuruh Masterji bekerja dengan syarikat Jepun. Dan ada kebenaran dalam nasihat nya.

Surat berkenaan mengatakan "Letter of appointment as production operator" salary : RM 285.
dan ditandangani oleh Human Resource Manager dahulu.

Namun begitu surat berkenaan bukan lah penutup tetapi pembuka. Pembuka pada jalan yang lebih bermakna. Berakhir dengan posisi sebagai GM di HR Department dan kenangan yang termanis ialah:
Kalau di dalam appointment letter untuk Masterji adalah tandatangan HR Manager lain, belasan tahun kemudian setiap surat perlantikan jawatan adalah tandatangan Mohd Rafi Jalaluddin. Tandatangan Masterji.

Mummy tersenyum dan Masterji juga turut sebak. Masterji ucapkan terimakasih pada Mummy dan beredar. Masih tersimpan kemas dalam simpanan nya. Memang awal awal bekerja dahulu semua nya diserahkan pada Mummy termasuk semua wang gaji. Setiap pagi nak pergi kerja Mummy yang hulurkan wang belanja. Masterji suka dan bahagia dengan cara tu. Bagus juga filling Mummy.

Syukur pada Allah S.W.T. Allah maha penyayang. setiap yang berusaha kejalan yang murni pasti akan dibantu.

Abang Azaman thank you for your courage and strong support. Thank you Bang.

"VISION WITHOUT ACTION EQUALS HALLUCINATION". Remember that.

Para pembaca semua boleh jadi lebih hebat dari Masterji, cuba dan ayuh ke depan.
The Port that I 've departured from, was full of tears, pain and challenges. I believed , you can do better and become Fame!

1 comment:

NoorJahan said...

Salam Masterji....

Thank you so much for sharing my small success story with your trainees. I really appreciate....

Kalau mummy is your no. 1 "kaki bakar"....for me you are my no. 1"kaki bakar"... Always "terbakar" with your words....

Just to share a short poem....

I want to tell you "Thank you,"
But it doesn’t seem enough..
Thank you for what you did..
You didn’t have to do it..
I’m glad to know someone like you..
Could help me to get through it..

I’ll always think of you..
With a glad and grateful heart..
You are very special..
I knew it from the start!