Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Wednesday, February 8, 2012

Pressure makes Perfect


Filem yang menarik dan banyak pengajaran. Menonton di Mid Valley. Great Movie. Dari tekanan dan sindiran demi sindiran dari Landlord , seekor kuda telah dilatih dan menjadi kuda yang cemerlang, gemilang dan terbilang.
Filem yang membuka minda. Ramai manusia yang berjaya kerana tekanan. Kemiskinan, penindasan, salah jumpa pasangan dan macam macam lagi.
Keluarga berkenaan mempunyai sebuah harapan dan satu resources sahaja iaitu kuda. Begitulah juga dalam alam pengurusan, it's not how many resources you have but how smart you use the resources that you have!

Dari sebuah sindiran datang sebuah kejayaan! Seorang anak yang cekal dan seekor kuda yang pintar.Satu lagi babak yang menarik, kuda yang terpisah dengan tuan nya beberapa tahun selepas melalui berbagai onak dan duri akhirnya bertemu semula dengan Tuan nya. Kalau sudah ditakdirkan, kalau sudah disuratkan, jauh mana sekalipun akan tetap bertemu. Lama mana sekalipun akan tetap berjumpa kembali.

Yang hak tetap hak. Begitu lah kehidupan. Kalau sudah takdirnya fade dan bukan hak anda maka tetap bukan hak anda tetapi kalau telah ditakdirkan ia tetap menjadi milik anda! Walaupun beribu tahun, walaupun beribu batu! ia akan akan ditemukan.Begitu juga lah dalam kehidupan kadang kadang kita tidak akan menghargai manusia yang baik jikalau tidak bertembung dengan yang jahat.

Therefore remember, it's not how many resources you have but how smart you use it even one!

Pada Cik Fame , sibuk exercise kot sekarang ni. Hari ini mengajar 5S disebuah tempat di Pandan Indah dan banyak legenda kejayaan Cik Fame saya kongsikan bersama dengan kehebatan Higashifuji. A Great Learning Reference!Tunjuk gambar award dan presentation di Japan.

Pada Master Q Saniyah Kadir thank you so much for your great support. Very organized and smooth. You are right, you told the Management Team that ; "Value Guide Training Consultant is not here to make money but to make improvements, pay us for improvements we make not for the services we give "! Fantastic! Masterji juga belajar dari speech yang menarik dan berkualiti tu. Ya sure, we will together improve the company. Rajin pergi Gemba ya. Slowly and steadily you are taking my role effectively. Great!

1 comment:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

Wlwpun sibuk, but I still curi masa to read your entries...cuma tak berkesempatan nak komen. Anyway thank you for sharing my small success story with your clients whenever you did your 5S training. Really appreciate that!!

"Pressure makes Perfect" is the best quote....we cannot deny that most of the success gained due to 'pressure'. Tanpa tekanan majority akan ambil mudah atau sambil lewa.....Tekanan membuat kita berlari..bukan berjalan... To me, if we accept pressure positively, it will make us stronger...!!

Remember that we have to accept the challenges of life positively, as they are important steps towards learning and also to achieve success.