Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Wednesday, July 7, 2010

Gurantee Letter

Salam satu Malaysia kepada semua pembaca dan saya doakan anda semua di lindungi dari sebarang kemelaratan kesihatan.Bagi yang sudi singgah di laman ini untuk membaca dan memberi komen, sama ada melalui entri atau kiriman sms, saya ucapkan terima kasih yang tidak terhingga, terutamanya untuk entri Like A Punch from Muhammad Ali. Benar, kita harus mendidik lebih dari satu sharp shooter.

Kali ini saya nak bercerita pasal kesihatan. Penting tu. Pelbagai slogan dan falsafah yang kita dengar perihal kesihatan. Bagi saya, kesihatan yang baik adalah maruah diri. Kalau kesihatan kita terjejas atau kritikal dan bila kita terbaring layu, tiada siapa yang akan mengenali kita baik saudara mara sekalipun. Hanya yang tersayang sahaja yang akan menunggu dan setia di sisi. Tetapi ada juga kes di mana mereka yang sakit akan tinggal keseorangan di hospital hospital kerajaan walaupun punyai isteri atau anak anak yang berjaya. Ketika itu doktor dan jururawat adalah segalanya. Ketika kita sakit banyak pengajaran hidup yang akan dapat kita perolehi. Tetapi jikalau boleh , amalkan slogan prevention is better than cure!

Sewaktu menjadi Pengurus Sumber Manusia , salah satu tugas saya ialah menandatangani surat jaminan hospital atau guarantee letter. Puh! Macam-macam jenis penyakit ada. Lama-lama jadi point kesedaran bagi saya. Saya terfikir, kalau hospitalized apa akan jadi pada keluarga dan kerjaya? Benar kalau sakit berubat tapi kalau terpaksa di tempatkan di wad hospital dalam satu jangka waktu yang lama, kerjaya kita mungkin terjejas. Ini belum lagi bab masuk hospital , keluar dan masuk semula. Lagi lah orang menyampah dengan kita. Tambahan pula sekiranya kita memegang jawatan penting di dalam syarikat ,pelbagai plan perubahan yang akan di lakukan untuk membuatkan kita berehat selamanya.

Pernah mencapai berat badan yang menghampiri 82 kg dan saiz ukur lilit pinggang 36 inci setengah. Puh! Berat betul rasa badan. Malas dan terlalu banyak penyakit sampingan yang akan hinggap di tubuh. Bila mengajar jadi semput, bila berjalan asyik nak cari tempat berlabuh. Selain dari doktor, banyak juga tukang urut yang saya kenal. Sana lenguh sini lenguh. Baik doktor mahu pun tukang urut komennya tetap sama, bersenam adalah penawar yang terbaik. Benar! Kalau kita ada sepuluh misi yang bernilai tapi tiada kesihatan yang cemerlang, nasib akan selalu malang.

Sekarang syukur, berat badan saya sudah semakin kurang, timbangan terbaru menunjukkan angka 70 kg dan ukur lilit pinggang menjadi 29. Syukur hasil berkat nasihat doktor dan semua tukang urut yang pernah saya jumpa. Yang paling kuat menyindir ialah Wak Kimin. Tukang urut yang bagus tapi tegas orangnya. Pasti kena urut dan lecture. Badan kena urut sudah tentu sakit di tambah pula telinga kena lecture aduhai,pedih sekali rasanya. Tetapi, apa yang di katakan oleh Wak Kimin ada benarnya. "Pi, sampai bila mahu hidup dengan pain killer(ubat tahan sakit)" , kata Wak Kimin. Fikir punya fikir, emm kalau Shah Rukh Khan pada umur 45 tahun bisa mendapat six packs di perutnya kenapa tidak saya, sekurang kurangnya cergas dan sihat. Yang penting anda sihat, bertenaga dan boleh berbakti pada keluarga. Anda ibarat lampu di rumah. Padam lampu berkenaan, gelap gelitalah jadinya. Mari kita lihat apa komen komen orang orang terkenal.


Beliau seorang artis Bollywood. Bila di tanya rahsia formula kecergasannya, dengan mudah beliau menjawap" Well, actually diet is not necessary , however consistent exercises is rather important". Benar! Kebanyakan orang akan memilih jalan untuk berdiet. Ada yang keterlaluan sehingga nampak faggot, cengkung dan tak bermaya. Badan slim tapi tenaga zero!

Ini salah satu mentor saya. Seorang motivator yang di kenali ramai. Beliau mengamalkan senaman di waktu pagi dan 7 sebab beliau melakukannya :

1: If you work out early, it just gets done. Otherwise, it's so easy to come up with excuses not to work out as your day unfolds (hungry/tired/stressed out/need to go home to my family/tomorrow will be a better day to do it)

2. By working out in the morning, you actually jump start your metabolism and start up your fat burning engine within. So your workout has an even greater impact and more leverage.

3. By working out in the morning, you'll make better choices around your diet (isn't that true?...when we feel fit, we eat better)

4. The burst of energy that an early morning workout provokes will sustain you and keep you energized all day. Increases your stamina.

5. The endorphin rush that your morning workout generates makes you feel happy - which carries through each of your day's remaining hours (that alone is worth it; there IS a “secret” to happiness. Cost: a pair of running shoes).

6: An early morning workout burns off your stress. And it increases your perspective. Problems just don't seem as big. And creativity soars. You can handle the day with far greater focus, resilience to change and calmness.

7. The morning workout will help you to think more clearly. As the best businesspeople are those who are the best thinkers (and decision-makers).

Saya mungkin tidak sehebat itu tetapi secara asas nya , inilah cara saya menjaga kecergasan diri:

Selepas bangun tidur:

1. Lari setempat secara perlahan selama 2 minit.

2. Seat up 10 kali.

3. Push up sepuluh kali.

Selepas waktu kerja atau latihan: 3 atau 4 kali seminggu.

1. Jogging 2 kilometer di dalam stadium ( Lebih kurang 5 pusingan )

2. Seat up 40 kali.

3. Push up sepuluh kali

4. Weight lifting 3 jenis dan setiap satu ,3 set. Setiap set sepuluh kali.

Makan lah apa yang saya nak makan . Cuma yang paling penting saya harus consistent dalam senaman. Kalau mengajar, saya pastikan hotel penginapan mempunyai kemudahan tersebut tanpa jogging. Kalau tiada maka di dalam biliklah saya akan bersenam sendirian, mengulangi beat selepas bangun tidur.

Faedah nya:

1. Cergas.

2. Stamina bila mengajar.

3. O pain killer kecuali panadol sekali sekala.

4. Tiada mengah

5. Keyakinan diri bertambah.

6. Fikiran lapang.

7. Boleh berdiri lama.

8. Dan paling best, boleh pakai seluar dulu-dulu.

Apa pun saya bersyukur dan harap ia kekal. Kesihatan adalah asset dan harga diri!

Saya sertakan sebuah lagu di bawah ini , dendangan filem Urmila Mantondkar dan kalau terdengar lagu ini, ingat lah entri ini: GUARANTEE LETTER. Jangan biarkan nama anda masuk dalam guarantee letter ya.

Lagu : Pyaar Tune Kya Kya

5 comments:

Noor jahan said...

Good entri...yg ni baru I terasa macam kena penumbuk Muhammad Ali. Memang tepat kena kat batang hidung...boleh patah dibuatnya. Execise? Mmg dah kena suruh buat tp masih lagi T. A. K. buat!!!

azaman said...

Masterji,

Sekarang dah ada six packs ke? Saya punya nak kira pun susah, pasal tak nampak!! Somewhere kat dalam tu ada kot.

azaman

one said...

to get six packs is easy but to maintain is a big problem. We will see how long can mantain.....

one said...

nak dapat is easy but to maintain needs discipline you agree masterji .....?

one said...

nak dapat six pack is easy but to maintain needs discipline.... you agree masterji...?