Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Saturday, March 26, 2011

LEGACY!


Pukul lapan pagi masuk kerja pukul enam petang atau lewat sikit kita pulang. Esok kita datang balik pukul lapan dan pulang pukul enam. Hari hari begitu. Tau tau , kita dah bekerja selama berbelas tahun.

Cuba berhenti dan fikirkan, selama berbelas tahun berlalu apa yang kita buat? Berapa banyak sumbangan extraordinary yang pernah kita buat di tempat pekerja?

Akan ada rakan pekerja yang di panggil Mr Cost Buster, Mr Innovation , Mr Dollars dan macam macam lagi nick name hebat yang di berikan atas pencapaian kita. Gelaran kita apa?

Apakah satu projek yang berfaedah di lakukan oleh kita supaya sekurang kurang nya kita pernah melakukan sesuatu yang hebat dalam diri kita. Tak kira lah, 5S ke Quality Improvement ke atau apa apa yang lain.

Bila lagi nak tinggalkan sentuhan atau sesuatu yang boleh menjadi sebutan dan kenangan manis?
Tinggalkan Mark untuk diri anda tak kira lah untuk projek apa sekalipun.

"You only have short period of time in your life to make your mark"
- George Clooney.

Sebenar nya di kawasan kerja ada banyak perkara yang boleh di perbaiki dan melakar nama anda sebagai pekerja yang berjaya nampak dan berhasil untuk menyelesaikan nya.

Kalau di perhatikan betul betul, ada banyak sumber merit bonus dan increament di tempat kerja. Guna kan lah mata kita untuk mencari peluang untuk melakarkan suatu nama yang gemilang.

Therefore mulai esok cari jalan supaya anda akan jadi sebahagian daripada sejarah kejayaan syarikat anda ! Bina lah legacy sikit untuk diri kita......bolehkan.

1 comment:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

Ini umpama peribahasa kita... "harimau mati meninggalkan belang....manusia mati meninggalkan nama"

Bagaimana pun jgan pulak nama yg buruk....itu pun boleh jadi 'legacy' gak!! Tinggalkan nama yg baik....demi keluarga kita, keturunan kita, bangsa & negara kita....