Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Wednesday, March 9, 2011

MR SECURITY


The One nampak makin gagah dan sudah jelas kelihatan jembatan kemajuan! Syabas The One.
Gembira membaca komen Cik Fame kita, lama dah tak dengar suara atau pun melihat ayat ayat penerang jiwa dan akal dalam Masterji. Thank you Pn Noor Jahan.

Yes Master Q. Gandingan mantap seorang Superman, dan Superwoman. Encik Razak dan Pn Saniyah Kadir. Seorang macam filem star dari Nepal, seorang lagi dari Bollywood. Ha ha ha gurau ya. Cara pengendalian program ISO ditangan mereka amat berbeza dan menarik. Tak nampak hanya sebagai sistem , tetapi sebagai tools kemajuan dan kunci persaingan dalam perniagaan.

Masterji pun turut belajar dan tertarik dalam sessi dua orang Master Q tu.

It's the beggining! Wow love your words man!

The One nampak nya telah dibakar api kemajuan! Saya gembira. Am waiting to be challenged by you man, tell you sometin kay, take the staircase and I will be waiting on one of it, beat me and proceed to the next level! I will be right there waiting for you.

What da u say , if I tell you sometin better to wrestle with me huh, The One? Put my picture at your room door and write ; I'LL BEAT YOU MASTERJI ONE DAY! Go and get your dream visualize man! I like people who hunger for success and not failure!

Tahniah The One dan juga pada Pn Noor Jahan, Encik Azaman serta Pn Saniyah Kadir kerana turut memberikan kata kata peransang pada para pembaca blog ini serta The One. Walaupun hanya berkenalan di Blog tetapi ia mujarab.

Kata kata yang merangsang manusia menjadi ghairah untuk maju kedepan adalah mulia dan semoga mendapat pahala . Kita harus perbanyak kan lagi.

Hari ini nak berkongsi pasal soalan yang ditanya oleh salah seorang peserta program siang tadi.
Apa yang dimaksudkan dengan menonjolkan diri.

Saya berikan contoh yang mudah;
Kalau kita membaca lapuran ataupun suratkhabar, mata akan lebih cepat tertarik pada perkataan perkataan yang di shadowkan, di boldkan, di besarkan atau di highlightkan berbanding dengan beratus ratus perkataan lain yang terdapat di dalam tulisan berkenaan.

Saya turut berkongsi cerita legenda seorang security ( Pengawal Keselamatan ) yang saya kenali belasan tahun dahulu.
Seorang staff security yang amat dikenali dikalangan orang orang ofis dan staff pengurusan.

Pernah bertanya pada nya;
"Apa yang buatkan you, dikenali mesra dan popular dikalangan orang atasan dan ofis staff" Saya.

Jawapan yang diberikan oleh beliau mudah dan BANG BANG BOOM!

"Ketika security lain melihat kerja menghantar suratkhabar ke ofis setiap hari sebagai kerja tambahan dan tidak bernilai, saya melihat nya sebagai peluang keemasan untuk menonjolkan diri" Reply yang beliau berikan.

Aha! Bukan berapa banyak kerja yang kita ada, tetapi berapa bijak kita gunakan untuk kemajuan dan keuntungan diri kita. Ingat tu pesan Masterji!

"You can show up for work every day.....but showing up does not mean success in your work place"
- Catherine Pulsifer from Wings for Work.

So therefore GET YOURSELF NOTICED! GET YOURSELF VISIBLE! GET YOURSELF SHINNING! Remember that .
- Masterji.

Pada pembaca yang lain, thank you for your comments dan saya gembira dengan sokongan anda!

Pada Pn Siti Amnah UEM, Leadership Centre, thank you for reading and looking foward to give you the best in the up coming leadership program!

To IR specialist Cik Rozita Abdul Aziz, and Mr Mohd Zaki from propel, thank you for your time in reading Masterji. Terperanjat dengar belum jumpa saya tetapi dah jumpa blog saya. Thank you to both of you and your time yesterday.




1 comment:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

Talking about Mr. Security ni I just wanna share with you Mr. Security kat tempat I. Ada 3 tapi yg 2 tu tolak tepi la...simpan dlm sangkar. Mr. Security yg 1 ni pd mulanya saya sendiri kurang yakin dgn dia sb tiada pengalaman dlm bidang security malah hanya pernah bekerja di kedai makan.

Setiap teguran diambil positif & sentiasa cuba memperbaiki performance....termasuk melakukan aktiviti2 5S sehingga dilantik menjadi PIC & memantau pokok2 bunga di sekeliling di hujung minggu & pernah mengecat sendiri pondok pengawal tersebut. Bukan itu saja malah pernah mendpt anugerah khas dari 5S kerana 'Guardhouse' dpt mempertahankan kejuaraan bulanan bagi satu tempoh yg agak panjang.