Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Thursday, May 19, 2011

Correction!


Hari ini Masterji cantik kan statement seorang rakan. Melihat dia berikan arahan pada anak buah nya , Masterji syorkan perkataan yang lebih memberikan impact.

"Hei' do your best" Pesan nya pada staff.

"Asking your staff, to do their best is not asking them to ensure the best" Kata Masterji.

"Errr..well ...what is better Rafi" Tanya dia.

" Do the the best and achieve the best" Reply Masterji pada nya.

Kalau di teliti dengan terperinci anda akan nampak perbezaan nya .
Ingat ya bila kita nak pesan pada staff kita; DO THE BEST AND ACHIEVE THE BEST!


Encik Azaman, thank you for your great comments. Masih ingat lagi ya pasal sejarah saya dengan baik, Acting Supervisor. Sebenar nya semangat tu datang dari you juga. Ingat tak pesanan rutin you; Jual Diri! As simple as that. Saya halusi dan guna pakai dengan sebaik nya. Thank you Bang and Mentor.

Encik Azaman kata pakai kot handsome...ha ha ha saya nak tergelak terus. Mahal pujian tu. Tak lena tidur lah pendek kata. Banyak event yang pakai kot tetapi saya suka buka kot pasal susah nak turun padang pi Gemba. Nanti saya tempah banyak banyak ya. Hari tu ada pelancaran jadi pakai kot terus menerus. Ada chance tak jadi pelakon lepas ni? Ha ha ha gurau aje.

Komen Encik Azaman, sama dengan Pn Noor Jahan dan Master Q Saniyah Kadir pasal pakai kot.

Kebetulan pada hari itu , Balik dari Melaka , dapat baki tol berlebihan dan saya pulang kan semula sambil tersenyum.

Pn Noor Jahan , thank you so muchhhh for your lunch hari tu and I belajar banyak dari presentation hari tu. You done great. Terima kasih berikan I peluang untuk komen. Tak banyak komen kerana anda dah lebih mahir. Saya bangga dengan prestasi anda! Seronok pula makan kat restaurant baru tu ya. Best makanan nya. Thank you also for giving comment in I will survive. Memandang kan anda juga seorang pakar 5S saya gembira mereka dapat berkongsi komen dengan anda.
Mudah mudahan saya akan dapat meniti dari satu organizasi ke organizasi lain dengan misi latihan dan memberikan cahaya baru pada insan lain. Mereka dapat pengetahuan dan saya dapat pahala maka dapat lah menabung sikit demi sikit untuk alam yang akan datang. Doakan saya dan berikan lah sokongan ya... kita akan sama sama maju.

Huh! Cik Aidah, tengok tu... Pn Noor Jahan dah bagi semangat baru. Therefore teruskan ya...nanti Pn Noor Jahan, Encik Azaman dan Pn Saniyah juga mungkin akan berkongsi pandangan. Anyway Cik Aidah berjaya menghidupkan semula dengan cemerlang. Great.

Pada Bieber, Benar, nak start memang susah tetapi bila dah nampak kita jadi laju. Teruskan. Alhamdulillah dan syukur. Saya juga rasa gembira kerana sewaktu hidup sekurang kurang nya saya nampak kan perkara perkara yang baik pada manusia lain. Membawa dan melihat kan kearah kejayaan dan kebaikan. Komen anda adalah reward yang lebih berharga pada diri saya lebih daripada Program fees yang di bayar. Menunjuk kan cara untuk timbul adalah lebih baik daripada mengasuh manusia menjadi tenggelam! Terimakasih pada komen anda dalam I will Survive. Saya fikir anda adalah salah seorang staff di Pejabat Pembangunan kan.

Abang Man! I ada berita baik tau. Masterji baru pulang dari Langkawi nak develop market training kat situ dan ada banyak gambar Masterji ambil dan banyak contoh yang extraordinary ataupun boleh jadi sample untuk kerja. Tapi yang pasti nya Masterji makan kat mana agak agak you?...
Yes dah tentu kedai Mamak...ha ha ha. Nanti Masterji tulis dalam entri baru ya.Comellll.....



1 comment:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

Starting from now saya akan gunakan ayat tu "do yr best and achieve the best". Bukan saja pada subordinates tapi juga dengan keluarga kita sendiri. Kan selalu kalau anak2 nak exam atau masuk pertandingan apa2 kita ckp "do yr best"....sekarang saya akan ubah!!! Terima kasih Masterji....

By the way, makan tu perkara kecil jer...tak sama dgn ilmu yg telah Masterji kongsikan bersama. InsyaAllah lain kali boleh gi sekali dgn Master Q dll rakan2 blog Masterji sambil berkonsi pengalaman....

Saya akan sentiasa ingatkan diri saya supaya do the best to achieve the best!!!!