Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Friday, September 9, 2011

Maharaja Lawak.


Cik Fame ,
another bingo! Take it that way! Betul tu Puan Noor Jahan, bila diperlekehkan, ambil itu sebagai cabaran dan jembatan ke hadapan dan bukan ke belakang. Like it very much. Siapa sangka ya , HR Manager yang mencipta Productivity Improvement results di Higashifuji kan..take it as signal to success and not points of dillemma. Thank you.

Aisyah,
Thank you berikan komen. Cantik komen tu ya. Tak apandai bersajak akhirnya boleh! Yes you are right, Think Possible and it's going to be possible. Tahniah ya. Abang Rafi tumpang gembira. Sebenar nya , Dr Sheikh Muszaphar adalah orthapadic surgeon. Boleh pun jadi rakyat Malaysia yang pertama jadi angkasawan. Profession nya Doktor tapi beliau boleh kan...Michelle Yeoh, boleh jadi pelakon dalam filem Hero Dunia James Bond, dan jawapan nya juga boleh! Rajin rajin lah hantar komen ya. Boleh bertukar tukar pandangan dengan Puan Noor Jahan ya.

Hah hari ini kita cerita pasal succession planning pulak ya. Raya ni di Astro banyak keluar program program berunsur lawak jenaka. Terhibur juga rasa nya. Pembangunan generasi baru amat penting. Kalau si ayah nya bagus , dia harus ada penganti. Kalau Supervisor tu bagus dia harus ada penganti. Kira nya terlambat atau tiada, banyak kesulitan yang akan timbul.Kemahiran akan pupus.

Program Maharaja lawak tepat pada masa nya. Ia dapat mengwujudkan pelapis baru dengan idea baru dan bakat baru. Dari satu atau dua pelawak, kini kita sudah dapat lebih ramai lagi. Kalau dulu, selalunya pelawak pasti ada ciri ciri sokongan seperti tubuh badan yang gempal, wajah nya nampak kelakar, atau pun bertubuh badan rendah.

Tetapi dunia pelawak hari ini berbeza kan. Ada yang muda, kacak dan macam macam kelebihan lagi. Perubahan yang ketara . Apa pun rancangan tersebut berkesan. Ia dapat melahirkan lebih banyak pelapis. Kalau dikaji dengan lebih teliti, rancangan berkenaan bukan sekadar satu rancangan persembahan lawak tetapi adalah sekolah yang melahirkan bakat bakat baru.

Do you have such program and initiative in the workplace, family and country ? We must! Kehilangan veteran veteran bolasepak negara amat dirasai satu ketika dulu. Seharus nya , mereka diberikan pekerjaan sebagai Coach selepas mereka bersara dulu. Kita harus ada succession planning untuk kategori itu. Better late than never, mana mana pemain sekarang yang handal, apabila sudah sampai masa nya, kita hantar mereka ke mana mana negara untuk menjalani latihan kejurulatihan dan berikan pendedahan pada mana mana kelab kelab terkemuka di dunia. Tidak kah kita mahu melihat satu hari nanti ada jurulatih Malaysia menjadi Coach untuk pasukan tersohor seperti Machester United , Liverpool atau mana mana lain. Jangan ketawa! Come on, take it as possible!

Program Maharaja Lawak harus diberikan thumbs up dan harus dijadikan benchmarking.
Satu lagi program yang bagus ialah Imam muda. Ia juga satu program yang terpuji.
Let's do succession planning to generate a pool of potential people to continue and to further improve what we have done today.

1 comment:

Siti Aisyah said...

salam..
abg rafi sudah sehat...?

hmmm..sebelom comment,
ayah pesan.
17.9.2011 sabtu malam ayah jemput abg rafie dan sekeluarga ayah ada buat majlis jamuan rumah terbuka.bermula 8.00 mlm sehingga 12.00 mlm..tegah hari tadi aisyah ada post kad kat umah nenek minah :)
semoga kehadiran abg dapat memeriahkan lagi majlis tersebut..


Back to entri kali ni..
kadang-kadang kita sendiri tidak sedah bahawa kita mempunyai bakat yang terpendam..dan kadang-kadang juga kita tahu apa sebernanya bakat kita, tapi sifat tidak endah yang boleh menyebabkan kita tidak maju kedepan..
aisyah lebih suka mencuba pelbagai pertandingan yang dianjurkan disekolah..mula-mula memang lah kecundang lama-lama dengan usha kita mesti boleh berjaya..dan dari situ lah aisyah tahu bakat aisyah yang terpendam..
banyak cerita boleh aisyah kongsikan...cukup lah sampai disini dahulu karang penat abg rafi baca..