Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Tuesday, September 20, 2011

Dojo


Hari ini jumpa kawan lama , kawan satu tempat kerja dulu. Steven nama nya. Masih muda tetapi sudah jadi usahawan.

Dulu seorang Maintenance kilang sahaja dan kini punyai seratus lebih murid dan sebuah dojo / pusat latihan Tae Kwan Do seni pertahanan diri. Kini beliau sudah jadi Sensei.

"Rafi, thought after taken VSS, I will be no where but what you teached me in oneof the Supervisory training session conducted by you had helped me to make something for my self." ....." A good Supervisor will know how use our strenght based on situation" - Steven.

"So I use my TAE KWAN DO skills and knowledge to train people in Martial Arts, from 20 students now hundred over and please come to my dojo and visit my dojo training" - Steven.

Beliau mahir dengan seni pertahanan diri ini dari masa zaman kanak kanak ;lagi. So dia gunakan kelebihan dia untuk jadikan business nya. Satu kisah yang menarik. Berniaga sesuatu yang berdasarkan kelebihan kita adalah lebih baik daripada sesuatu yang kita harus bersandar pada orang lain.

Apa pun be like Steven, find a valuable skill that can make you rich!
Steve, I will drop by one day. Great man great. World is full of opportunity for those who can see and world is full of difficulty for those who always think everything is impossible.

Pada Cik Fame , harap dapat capai kejayaan yang cemerlang pada pertandingan yang dimasuki.I know you can do it. Faham Cik Fame sibuk hari itu. No problem.

Pada adik Aishah, thank you for the comment. wow tak sangka pandai menyanyi ya. Kata Nenek suara Aishah sedap. Meriah nya malam tu ya. Kirim salam pada Bapa dan juga Ibu ya.

Pada Kuna, Rita and others who sms me for the tamil songs in Respond thank you. Nice song. I've seen the movie. Fantastic love story. The malay always said that , kalau dah jodoh dimana sahaja akan bertemu cuma lambat atau cepat sahaja. Pergilah kemana sahaja, kawan lah dengan sesiapa sahaja tetapi selagi ia bukan jodoh maka tiada apa akan jadi. Mr or Ms Right will finally arrive with styles, caring, loving and better than what we 've seen yesterday.

The movie is about the same.

1 comment:

Anonymous said...

Salam Masterji,

Agak lama juga tak bagi komen dalam entry masterji, walaubagaimana pun saya masih setia mengikuti setiap tulisan yg tertera dlm blog ini.

Setiap manusia ada kelebihan dan kelemahan tertentu dalam diri masing-masing. Ada yang dapat dikenalpasti dan tidak kurang juga yg tidak mengenalpasti apa kelebihan yg terdapat di dalam diri mereka. Masa akan menentukannya. Pada mereka yg mempunyai kelebihan dan dapat menggunakan kelebihan itu utk kebaikan akan menjadi org berjaya dan menikmati kesenangan.
Bagaikan jari-jari kita, ada panjang & pendek dan setiapnya mempunyai kelebihan/kegunaan tersendiri.

Untuk makluman Masterji, hari ni adalah hari ke 3 saya menjadi Ketua Jabatan HRM (Head of Dept. HRM).Kalau Masterji ada tips untuk menjadi HoD HRM yg terbaik , mohon dapat kongsi bersama . Terima kasih, semuga ceria selalu.

Nazurin Osman
Coconut Group MIHRM

p/s..harga minyak dunia dah turun tapi harga petrol kat M'sia belum turun lagi....so don't drink petrol hahahahaha.....