Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Wednesday, May 12, 2010

30D – 1H


Great ! from about 30 days before, now reduced to 1 hour. Big reduction. Congratulations and well done.

Dulu sekira nya kita ingin membuat permohonon untuk mendapatkan pasport ia akan mengambil masa lebih kurang 30 hari. Tapi hari ini berpandukan pada lapuran harian Metro , hanya satu jam. Kemajuan ini telah di capai dengan cara berperingkat sebelum sampai kepada 1 jam sahaja.

Sudah tentu ramai yang gembira dengan berita ini. Satu konsep Continuous Improvement yang berkesan. Atau dalam bahasa Jepun , KAIZEN.

Contoh di atas boleh di jadikan panduan dan iktibar bagi pelbagai organizasi lain. Sebenar nya kalau kita perhatikan dengan teliti, ada banyak pembaziran yang berlaku di dalam tempat kerja kita dan proses kerja yang boleh kita perbaiki.

Guru Kaizen yang bernama Masaaki Imai dalam buku nya yang bertajuk “Gemba Kaizen” mengesyorkan setiap pekerja di semua lapisan menanyakan 4 jenis soalan setiap kali kita melakukan kerja . 4 soalan ini adalah titik mula kepada penghasilan kerja yang lebih baik malah ia juga boleh di gunakan untuk memperbaiki taraf dan kualiti kehidupan kita sendiri. Saya melabelkannya sebagai 4 petua kejayaan :

4 Petua berkenaan ialah :

1. Adakah cara yang lebih cepat?
2. Adakah cara yang lebih murah?
3. Adakah cara yang lebih selamat ?
4. Adakah cara yang lebih berkesan ?

Satu pencapaian yang cemerlang , 3O D – 1H.

1 comment:

one said...

hello masterji...
30D-1H mmg menarik tp kira berapa investment nya utk menjayakan sistem ini. yang saya nak highlight ada juga yang lain nak 30D-1H dgn ar liur sahaja....