Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Tuesday, June 8, 2010

Captain Hook

Terima kasih pada semua yang menghantar sms dan juga yang memberikan komen dalam entri yang terdahulu.

Pn. Norjahan , terima kasih untuk komen entri Toilet. Sudah menjadi tanggungjawab seorang lelaki sebagai khalifah
yang harus menjadi tunjang dalam keluarga. Kesusahan banyak mengajar kita erti sebagai manusia. Sebagai anak lelaki yang membesar tanpa bapa, saya harus mengambil alih tanggungjawab itu sepenuhnya. Walaupun bodoh dan tidak mungkin mempunyai kelulusan tinggi dan pangkat yang besar, sekurang-kurangnya jika mati nanti kita meninggalkan satu pencapaian. Setidaknya, berjaya menjadi pelindung dan lilin yang bersinar terang untuk keluarga walaupun cuma mempunyai kelulusan SPM dengan pangkat 3.
Pn Norsiah, lama sudah tak ketemu ya. Terima kasih pada komen Pn. Komen Pn mengatakan , banyak pengalaman temuduga. Iya, betul kita kena jual diri kita dengan cemerlang.
Pn sekarang sendiri rasa saya boleh menjadi penasihat atau pun tenaga pengajar dalam bidang temuduga yang cemerlang . Bagaimana anda boleh melepasi temuduga! Satu tajuk ilmu yang sesuai untuk Pn. Why not.
Kepada yang menghantar sms menegur fesyen rambut dahulu amat melucukan. Ada yang mencadangkan dari perkataan, who said a cleaner cannot become a manager di tukar kepada who said a kutu cannot become a manager!. Hahaha.
Bagus juga tu. Itu pun benar. Kerana apabila anda menjadi Manager, skop anda dan pengalaman terlalu luas.

Kali ini saya akan teruskan dengan entri perjalanan ke puncak yang tidak kurang hebatnya. Saya sengaja memberikan tajuk entri kali ini dengan nama Captain Hook!
Selepas agak lama bekerja di syarikat pembersihan, saya terpaksa memohon untuk berhenti kerana majikan meminta saya di tukarkan kepada daerah lain. Ketika itu saya terpaksa menolak kerana saya tidak boleh berpisah jauh dengan arwah nenek dan adik saya. Saya kembali menganggur. Aduhai nasib. Kali ini berseorangan. Saya kembali melawat pejabat buruh dengan membawa sekeping sampul surat yang terisi dengan sijil yang entah berguna entah tidak. "Tamat dari sekolah tinggi", dialog Jamal Abdillah dalam filem Azura. Hakikatnya pelajaran saya rendah. bukannya saya berkelulusan tinggi tapi cuma sekolah saya tinggi.

Dalam masa yang sama, saya di jemput oleh beberapa orang rakan untuk menghadiri majlis perpisahan setelah pengumuman keputusan SPM.Seperti yang di duga, ramai rakan mendapat kelulusan yang terpuji dan sebilangannya mendapatkan keputusan cemerlang tetapi keputusan SPM saya banyak menghasilkan angka 6 terbalik kecuali 3 atau 4 subjek yang sedikit memberangsangka. Sudah jelas, nasib saya umpama telur telur di hujung tanduk.Ibarat "the chase begin", ungkapan Don lakonan Shah Rukh Khan.

Selepas tamat menduduki peperiksaan SPM, kebanyakkan dari kami langsung tidak pernah berjumpa.Jelas terpancar kegembiraan pada setiap yang hadir. Riuh rendah cerita yang terbias dari mulut ke mulut. Ada yang membawa berita sudah di tawarkan ke universiti, ada juga yang berpeluang ke politeknik, segelintir kecil yang akan melanjutkan pelajaran di "oversea" dan sekumpulan yang lainnya dapat juga masuk ke tingkatan 6.
Pedih. Bagaimana dengan saya? Saya hanya berupaya menayangkan bentuk rambut yang menarik dan seluar "thrash lusuh" mengikuti peredaran zaman, kononnya.
Setelah selesai majlis tersebut, kami bersalam-salaman dan benar-benar merasai yang kami semua akan berpisah dan membawa haluan hidup masing-masing. Ada yang mendekati saya dan memberikan kata-kata semangat agar tidak berputus asa dan kembali menyambung pelajaran. "Yalah, siapa yang tak nak sambung pelajaran", detik hati kecil saya.Tetapi apakan daya, landasan kehidupan saya berbeza. Saya terbayang muka adik dan wajah arwah nenek. Setiap hari mereka mesti makan. Adik harus ada belanja untuk ke sekolah. Kalau saya sambung belajar, adik kena berhenti sekolah.Saya sama sekali tidak akan memperjudikan masa depan adik. Adik seorang perempuan, kalau dia berhenti sekolah bagaimana nanti masa depan adik?
Filem Ali Setan tidak mengambarkan lelaki sebagai setan sepenuhnya. Banyak lagi yang lebih setan. Sedangkan wanita yang bijak cerdik pun boleh di permainkan apatah lagi wanita yang yang kurang pendidikan. Tidak. Saya tidak mahu adik susah. Nenek sudah tua.,sudah uzur. Nenek sudah tidak mampu untuk melaksanakan tanggungjawap untuk mencari rezeki.
Dalam perjalanan pulang saya teringat rakan-rakan sebaya di kawasan tempat tinggal saya yang lama, Taman Eng Ann, Klang.Sebelum berpindah ke Shah Alam, saya menetap di situ. Saya singgah di situ.Di sini, kami banyak menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa perantaraan/perbualan harian.Masih tergiang-giang cerita rakan-rakan lama di situ. Thomas dengan bangganya menceritakan akan menyambung pengajian di US, Stephen yang juga akan keluar negara,Australia dan Siva Kumar yang ke sebuah universiti tempatan.
"Rafik, am going to fly far man". Kata kata Thomas tadi. Saya senyum dan tumpang gembira."I am going to fly also , fly kite" ,bisik hati kecil saya.
Selepas upacara give me 5 (tepuk sebelah tangan ) saya pun beransur meninggalkan mereka. Mereka benar benar berjaya.Selepas itu, mereka sering mengirimkan saya surat, menyampaikan khabar.Kini mereka adalah orang lain. Ketika itu , saya rasakan wang satu sen lebih bernilai daripada diri saya.

Saya menaiki bas dan pulang ke Shah Alam.Perlahan lahan air mata saya jatuh menitis ke baju. "Aku gagal dalam hidup ni. Tak pa lah. Kadang kadang hidup harus berkorban". Bak kata lagu P. Ramlee,"berkorban apa saja , harta atau pun nyawa, itulah tanda kasih mesra sehati dan sejiwa." Wajah adik kembali terbayang.

Mummy atas pengalaman kerja lamanya telah berjaya mendapatkan peluang temuduga untuk saya di Malaysian Tobbacco Company di Shah Alam. Kilang rokok.
Ketika itu tiada pekerjaan tetap,semuanya berstatus pekerja sementara. Saya pergi temuduga.Ketika itu lagu siulan saya ialah lagu In Trance kumpulan Scorpions dan sesekali lagu Azura dari filem Azura nyanyian Jamal Abdillah. "Aku hanya ada muzik dan Azura dalam hidup ini",dialog yang saya ingat sempena lagu berkenaan. Saya hanya ada muzik tak ada Azura.Perempuan mana yang mahukan saya? Kerja pun tiada..Apa nak buat. Tiada siapa yang akan menghiburkan diri kita kecuali kita.

Pegawai Sumber Manusia yang menemuduga saya bersetuju mengambil saya bekerja walaupun pada asalnya rimas melihat rambut dan pakaian saya. Syukur dapat kerja.

Wajah adik dan arwah nenek kembali berbunga. Hari yang pertama saya ke tempat kerja berkenaan berbekalkan nasi yang di berikan Mummy yang di galas di dalam beg sandang yang bercorak "Heavy Chain Loudness. Hidup harus berjimat. Pagi itu di sebalik ramai orang yang datang melaporkan diri terdapat dua orang yang saya fikirkan unik. Seorang berbadan besar lagak seorang kaki pukul. Di jaket nya tertulis perkataan One Man Gang. Fuhh, hebat.

Tiba tiba masuk seorang lelaki yang sedikit berumur dengan pakaian lagak gaya seorang Manager bersama beg bimbit James Bondnya. Kemas bergaya bersama kasut kulit hitam yang berjenama.Terlintas di fikiran saya, adakah ini Manager di bahagian saya nanti? Hati sudah gelisah melihat raut wajahnya. Dia membuka beg dan mengambil surat khabar yang berbahasa English dan duduk di barisan kerusi yang sama dengan kami. Saya memerhatikannya, atas bawah."Boss ni bagus, dia suka membaca sambil menunggu masa untuk punch card."

Sebentar kemudian, keluar seorang penyelia memanggil semua yang akan melaporkan diri pada hari berkenaan supaya dapat mengekori beliau ke tempat kerja kami. One Man Gang dan Abang yang berpakaian kemas tadi mengikuti kumpulan itu. Hati saya mula berdetik, "siapa abang ini?"
Penyelia tadi sempat menjeling dengan ekor matanya ke arah abang yang berpakaian kemas."Garang betul abang yang saya sangka boss ni sampai penyelia ni pun takut", fikir saya.

Kami di berikan tempat duduk untuk mendengar taklimat dan di ambil rekod kedatangan. Abang Boss dan One Man Gang juga duduk seperti saya. Tembelangnya pecah bila tiba sesi memperkenalkan diri. Rupanya, dia cuma sama seperti kami yang lain, pekerja sementara.Perut saya senak menahan gelak dan One Man Gang tadi memperkenalkan nama sebenarnya, Romzi.
Selepas sesi taklimat pendek, kami di bawa ke tempat kerja.Jelas kelihatan guni guni tembakau yang nampak amat berat sedang menunggu untuk di turunkan daripada lori dan di buka untuk menilai gred daunnya, di ikat semula dan di pikul untuk di muatkan kedalam pallet sebelum di angkut oleh forklift. Kami di berikan hook ataupun pengangkuk untuk menarik guni tembakau berkenaan di atas roller sebelum di pikul.

Hati mula gelisah."Kerja berat ni. boleh ke badan saya memikul guni tembakau tu dari 8 pagi sampai jam 5 petang?" Abang yang saya sangkakan boss itu sudah membuka baju kemeja lengan panjangnya dan cuma beralaskan sehelai singlet. Saya meneliti susuk tubuh One Man Gang dan saya yakin lelaki berbadan seperti ahli gusti itu tidak akan bermasalah dalam bekerja berat begini.
Kami bersalaman. One Man Gang memperkenalkan dirinya sekali lagi tetapi di ingatkan supaya memanggil beliau dengan nama Ramli Sarip."Ohh minat Ramli Sarip rupanya. patutlah berjambang". Abang yang saya sangkakan sebagai boss tadi bernama Hanafiah.

Kami di tempatkan di satu kawasan. Hanafiah di suruh memotong penjuru guni tembakau yang sudah tersusun. Dalam satu conveyor ada 20 guni dan di darab dengan enam conveyor dan setiap guni itu beratnya lebih kurang 60 kilogram. Saya di tugaskan mengikat guni yang sudah di potong hujungnya selepas di nilaikan gred daun. Manakala One Man Gang, di arahkan membuat kerja-kerja stacking dan memikul guni yang sudah di periksa dan di ikat semula. Giliran akan bertukar setiap 2 jam. Panas betul suasananya.

Sewaktu rehat pagi, saya membuka t-shirt yang saya pakai dan nah, peluhnya jika di takung boleh memenuhkan setengah jag air. Dulu kerja cuci, tapi bahaya sekarang kerja berat. Jiwa anak muda dan pekerja yang termuda di situ mula kacau.

Kami bertiga menjadi sahabat karib , Abang Hanafiah, One Man Gang yang di geruni dan saya. Selepas seminggu bekerja, barulah saya tahu yang Abang Hanafiah bekas seorang kelasi kapal. Tugasnya sebagai tukang masak. Terus namanya kami tukar, kami memanggil nama beliau dengan nama Abang Labu.Nama itu sebati sehingga ke hari akhir kami bertemu. Daripadanya kami banyak mengetahui tentang indahnya hidup sebagai kelasi kapal."Pi, life beyond the sea is wonderfull" . Katanya, beliau sempat ke Jepun, US, Indonesia, Australia, Singapore , Italy dan berpuluh lagi negara di dunia. "Gaji macam mana?" ."Banyak.." katanya.
"Habis apsal berhenti" soal saya sambil di perhatikan oleh One Man Gang persis seorang samseng.
"Berhenti pasal dah kahwin jadi kena kerja di darat"
"Oh begitu,"saya mengiyakan. Abang Labu memberi saya semangat baru. Alang-alang menjadi lilin, kerja ini mungkin sesua untuk saya. Biarlah tak berkahwin ataupun lambat berkahwin, di samping mendapat gaji yang lumayan, ada peluang flying far , seperti kata Thomas.
Setiap bulan saya boleh kirimkan wang pada adik. Lagipun hidup atas kapal berbulan-bulan dan duit gaji akan terlonggok sekaligus,tentu saya dapat kirimkan wang yang lebih pada adik dan nenek.

Ungkapan kata-kata dari Thomas pada saya mula terngiang di gegendang telinga." Rafik, am flying far man,".
Ya aku pun boleh ke seberang laut dengan cara ini, setidaknya satu hari nanti!

Hari hari yang seterusnya kami mula mahir dalam menggunakan hook ataupun menjadi Captain Hook.Saya pernah membuka gloove dan melihat tapak tangan yang banyak luka dan berparut serta hitam warnanya kerana memegang hook terlalu lama. Mulut pantas mengeluh" Cis hitam habih tangan". Keluhan saya tadi tertangkap di telinga Abang Labu, pintasnya ,"Pi, biar tangan hitam , jangan hati kita hitam" . Kata-kata Abang Labu tadi terjerat kukuh di benak saya.

Pada insiden yang lain, saya pernah mengeluh di hadapannya, mungkin kerana sudah merasa bosan," Hari hari pegang hook". Jawapan yang cukup educated saya fikir darinya" Biar pegang hook janji jangan pegang tiang penjara" . Ahhhh, Abang Labu melontar kata-kata yang berbaur azimat untuk saya.

Abang Labu seterusnya menjadi penasihat yang berguna pada saya dan juga One Man Gang. Selain daripada nasihat Abang Din sewaktu saya menjadi pencuci dahulu, Abang Labu juga banyak memberikan saya teguran berguna. Antara kata-kata nasihat Abang Labu yang masih saya ingat ;
Beliau mendidik saya agar menjadi seorang pekerja yang jujur - "Biar tangan hitam jangan hati kita hitam."
Beliau mendidik saya agar menjadi seorang pekerja yang bersyukur dengan apa yang kita ada dan jangan mengeluh - "Biar pegang hook janji jangan pegang tiang penjara".
Beliau mendidik saya tentang betapa pentingnya mempunyai seorang penasihat atau moderator di tempat kerja supaya pekerja akan sentiasa mempunyai persepsi yang betul dan positif.
Dan sesuatu yang paling bermakna bagi saya,sesuatu yang dapat saya teladani daripada sikap Abang Labu ialah, dia tidak malu mengangkat guni tembakau yang berbau tengik dan kotor berbanding kerjanya dahulu sebagai TUKANG MASAK KAPAL LAUT yang sentiasa kemas dan segak.

Saya bekerja hinggalah ke tarikh terakhir yang tercatat di dalam kontrak kerja saya,enam bulan. Memandangkan saya mempunyai rekod kerja yang baik dan rajin, kontrak saya di sambung lagi selama dua bulan sementara rakan- rakan lain telah ditamatkan perkhidmatan. Abang Labu hanya sempat bekerja selama empat bulan sebelum mendapat kerja di sebuah hotel. One Man Gang pula berhenti kerja pada bulan yang kelima setelah mendapat kerja sebagai pemandu lori. Akibat rekod kerja yang baik, penyelia syarikat berkenaan cuba mengesyorkan ke pihak atasan untuk mengambil saya sebagai pekerja tetap tetapi malangnya ketika itu zaman ekonomi sedang gawat. Kos untuk seorang pekerja tetap amat tinggi, di tambahkan lagi dengan tembakau yang bermusim sifatnya. Pihak atasan memberi maklumbalas bahawa tidak memerlukan pekerja tetap yang terlalu ramai.

Selepas bekerja selama sembilan bulan, akhirnya saya perkhidmatan saya di tamatkan.Dengan hati yang sedih, saya melangkah keluar dan di iringi oleh ramai pekerja tetap serta penyelia saya .Lambaian tangan mereka cuma di balas oleh curahan airmata saya. Saya pulang menaiki bas mini dan terbayang semula wajah adik serta nenek, " Aku kembali menggangur" bisik hati saya.

"Pegang hook lebih baik daripada pegang tiang penjara..".
Apapun hidup ketika itu adalah lilin...


1 comment:

Noor Jahan said...

One thing that I admired your writing ialah tak lepas2 perkataan "adik" & "mummy". Beruntung dua insan tersebut mempunyai abang & anak seperti En. Rafi. Semoga doa kedua2 mereka akan memberi lebih keberkatan hidup olehNYA..... Saya juga bangga dapat kenal "masterji"....