Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Monday, January 31, 2011

Tiger Wong


Berkeley dan Taman Eng Ann Kelang , 1970 - 1986.
"Long Sifu, chiak peng, chiak ber"?
Maksudnya : Sifu Naga, makan nasi atau bubur. Soalan mesra dari rakan sebaya ketika itu dari kalangan berbangsa Cina. Lebih kurang 16 tahun, Masterji menetap di kawasan perumahan yang majoritinya berbangsa Cina di ikuti oleh India dan hanya ada 2 keluarga Melayu di situ. Antara Taman Berkeley dan Taman Eng Ann di Kelang. Kalau mengaji , ke surau atau masjid, Masterji akan melintas jalan ke seberang di Bukit Kuda Kelang dan tak jauh dari Taman Eng Ann.

Menetap di situ juga seronok. Bahasa Inggeris sudah semestinya menjadi pertuturan harian. Masterji juga mahir tentang Bahasa Mandarin sedikit sebanyak. Oleh kerana Masterji berbangsa Melayu di situ maka ramailah rakan rakan yang berbangsa Cina datang dan berguru tentang pembelajaran Bahasa Malaysia. Penjodoh bilangan, simpulan bahasa, ejaan dan macam macam lagi. Oleh kerana memang dari zaman kanak kanak lagi saiz saya tinggi maka saya di panggil Long. Sepatutnya bermaksud panjang, tetapi kalau di terjemahkan ke dalam bahasa Mandarin , ia membawa maksud yang besar. Lambang Keagungan, Lambang Keperwiraan, Lambang kekuatan dan keberanian. Maksud Long ialah Naga. So, secara bergurau rakan rakan memanggil saya " Long Sifu" ketika mengajar mereka mata pelajaran Bahasa Malaysia. Ha ha ha, mengelikan hati. Bila di kedai kopi, apabila di panggil nama begitu oleh rakan rakan, ramai yang pandang, dan bertanya " Hei, he ge si tiang'? Bermaksud "Hei siapa tu? Siapa yang di panggil dengan nama Long Sifu tu. Samaada saya atau rakan yang akan jawap "Uncle, mian tam sim, gun lang main main nia". Ha ha Maksud nya : "Uncle jangan risau, kami cuma main main aje."
Ha, nak tergelak, sebab yang kawan kawan maksudkan ialah Sifu Panjang.

Bukan senang nak guna pakai nama Long atau Naga, ia adalah lambang keagungan dan bukan keburukan atau kemusnahan.

Seronok ketika itu. Tetapi saya suka Tiger. Ya Tiger Wong. Legenda ke perwiraan Tiger Wong.

Dan ketika itu juga , Wong Yuk Long, atau nama popular nya Tony Wong sedang mara dengan komik komik lukisannya yang hebat. Komik beliau yang terhebat ialah Tiger Wong. Dulu komik komik ini, hanya dalam bahasa cina tetapi sekarang sudah di terjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia. Laris di pasaran. Dulu, saya selalu membelinya dan melihat gambar sahaja , sambil di terangkan oleh rakan rakan. Dulu juga saya selalu berangan, alangkah indahnya kalau komik ini di dalam Bahasa Malaysia. Kini menjadi kenyataan. Malah komik itu di filemkan kemudian oleh aktor Donnie Yen. Judul komik ini dalam Bahasa Malaysia ialah Jejak Wira. Anak saya pula menjadi pelanggan tetap jadi bapanya share sekali lah...ha ha ha. Hero dan Crook dalam komik ini banyak yang handsome handsome.

Tony Wong di berikan penghormatan yang tinggi di Hong Kong. Raja Kartunis di Hong Kong. Mula melukis ketika berumur 13 tahun dan tidak pernah masuk ke mana mana lukisan. Hanya kerana minat dan mula dengan lukis kukis sahaja tetapi kini sebagai periuk nasi malah beliau popular. Lukisan halus dan cantik. Satu contoh yang baik. Mengubah kan minat menjadi kekayaan! Hingga kini komik komik berkenaan masih survive!
Therefore, minat boleh jadi lorong duit. So try your best.

Thank you to Pn Noor Jahan. Ya Insyaallah bertambah maju. Memang hidup penuh babak airmata tetapi kita harus terus hidup. Maka untuk terus hidup kita harus maju. Ayat Pn , buat saya sedikit terharu, jauh juga perjalanan ini.

Satu lagi komen yang bagus dan saya tak tahan nak gelak, "Berubah , Berubah kalau tak...Bos nanti akan ubah kan "...saya ketawa besar. Ok nanti saya tambah dalam prinsip Berubah Berubah Berubah tu ya. Thank you. New Ice Breaking Idea. ha ha ha.

Pada rakan rakan Cina, Happy Chinese New Year. dan yang lain Selamat Bercuti.

Ada sms masuk lewat petang semalam dan bertanya kenapa pekerja yang rajin dan lurus sahaja di gunakan sepenuh nya dan kadang melampau tetapi yang melawan dan pemalas tidak di hiraukan.

Itu biasa Cik Hawa, orang lebih suka menyuruh yang rajin dan menyampah dengan orang yang boleh mendatangkan masalah. Tetapi ada kala nya gaji si pemalas lebih tinggi dari yang rajin. Itu juga benar dan tiada siapa yang berani marah atau make a clear line to separate the good one and the bad one, and tell them straight.

Teringat Masterji, babak akhir filem Hang Tuah, watak Tuah yang di bawa oleh Allahyarham Tan Sri P. Ramlee ada mengatakan sesuatu pada keadaan " Adakah aku atau Jebat yang bersalah ".

Jebat buat untuk Tuah , dan Tuah buat untuk Raja yang pernah menghukum nya tanpa usul periksa. namun begitu Jebat yang di dapati bersalah.

Mungkin Tuah buat kerana sikap taat pada tugas nya dan kenangan lama bersama Raja. Kenangan lama kadang lebih power dari masa hadapan .

Apa pun Cik Hawa, usaha yang berterusan bisa memberikan kebenaran pada kita ya. kalau terkandas dan kecundang, anda tetap tahu yang anda benar dan Tuhan juga mengetahui nya. Insyaallah.

2 comments:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

OOO...nyanyi yer...Sekarang saya tahu nape semalam hujan seharian....rupa2nya Masterji nyanyi...so dalam beberapa hari ni jgn nyanyi tau...sb byk kain baju tak kering lagi...:D (gurau jer tu...)

By the way...TQ for the tips dalam entri 'Adjust Your Tune'... Bagus utk mereka yang selalu beri seribu satu macam alasan sebelum melakukan apa yg diarah. Saya juga mesti improve especially tip no. 2....adakala last minute gak! Akan cuba diperbaiki....

azaman said...

Masterji @ Long Sifu,

Patutlah semalam hujan turun tadak berenti, lu nyanyi itu lagu apa hal? Itu Abg Jamal nyanyi sorang cukuplah. Lu kasi banjir ini Johor, betul-betul tatak patut. Wah, tapi manyak power lah, sampai itu Johor dia punya effect pun mari. Lain kali kalu mahu nyanyi, kasi warning dululah, boleh siapkan balai raya lebih awal.

azaman