Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Wednesday, June 23, 2010

Sweet Child Of Mine


Apa khabar semua? Moga semua pembaca blog ini sihat, Aminn...
Terima kasih pada semua yang menghantar komen dan sms. Ada yang tertarik pasal tajuk DON semalam. Saya juga ada menggunakan beberapa scene di dalam movie berkenaan untuk sesi Leadership training. Gaya, pengaruh dan tactical approach yang di adaptasi dari filem berkenaan.

Komen Pn Noorjahan berkaitan sambung belajar itu amat menarik. Anda dalam kategori Make Time To Use time and anda bukanlah Merry Go Round ! Proses pembelaaran sungguh penting. Dalam siri Masterji Ke Puncak yang akan datang, kita akan kongsi bersama. Apa pun, anda cemerlang. Dari seorang setiausaha yang hanya menguruskan seorang pekerja sahaja , anda menjadi Pengurus Sumber Manusia dan menguruskan beratus ratus orang. Malah sudah sudah petah dalam undang undang pekerjaan. Satu lagi, ada orang tanya macam mana nak mempunyai aura Cik Fame. Mungkin boleh kongsi senyuman yang beraura Pn Norjahan tu. Boleh kot dalam 10 check points. Silakan ya.

Kali ini saya ingin berkongsi salah satu cerita berkenaan anak-anak saya bukan Junior. Tajuk nya macam lagu kumpulan Gun N Rosses pulak. Sedap lagu tu. Ramai yang nak tahu seterus nya apa jadi pada Masterji, Insyaallah masa akan datang. Masterji punyai banyak liku liku hidup yang mencabar. Apa yang akan di kongsi dapat membakar semangat yang lain yang senasib dengan Masterji.

Ada pertanyaan dari Pn Noorjahan pada Cik Sania , mana lama menghilang. Sibuk mengajar kot.

Setiap tahun pada hari ibu atau bapa, anak anak saya tidak pernah lupa untuk memberikan kad ucapan selamat hari bapa atau ibu kepada kami berdua. Kad-kad ini datang dari pada Junior dan dua orang lagi adiknya. Cikgu Rina dan Cik Senah Senator. Kenapa Cikgu Rina? Bila di tanya tentang cita-cita,jawapannya nak jadi cikgu, jawapan yang sama sejak umur 6 tahun sampailah sekarang. Suka mengajar abang dan adiknya di rumah. Gaya mengajar ada tapi subjeknya entah apa-apa.
Yang selalu jadi mangsanya ialah adik kepada Cikgu Rina iaitu Cik Senah Senator.
Kenapa Cik Senah Senator ? Sebab pada tahun kelahirannya ada satu drama yang bertajuk Senah Senator. Nama itu hampir menyamai nama beliau, Safidatul Hasanah. Tapi yang melekat ialah Cik Senah Senator sempena drama berkenaan. Bila di tanya besar nanti nak jadi apa, jawap nya cukup mudah, nak jadi polis . Pasal apa nak jadi polis? Nak tangkap abangnya,si Junior yang suka menyakat.

Semenjak usia lima tahun, saya sudah berpisah dengan bapa saya dan sehingga ke hari ini, saya tidak pernah lagi bertemu dengan beliau, lelaki yang saya wajib panggil bapa dengan selayaknya. Pengalaman saya sebagai seorang bapa mungkin amat sedikit tetapi saya tetap mencuba menjadi bapa yang terbaik pada anak-anak saya.Tidak banyak perbezaan di antara mempunyai bapa atau tidak.Bagi mereka yang kehilangan seorang bapa, Hari Bapa adalah saat-saat yang menyedihkan, menyentap segala perasaan. Bagi bapa-bapa yang masih hidup bersendirian dan menjaga anak-anak secara sendiri(sama ada kerana perceraian atau kematian isteri) anda sebenarnya seorang lelaki yang hebat dan cemerlang. Teruskan jasa mu. Hari Bapa adalah hari yang bermakna untuk anda. Bagi bapa-bapa yang telah meninggalkan anak-anak sekian lama tanpa tahu akan keadaan mereka, fikir-fikirkan lah. Dunia telah mengwujudkan hari yang di kenali sebagai hari bapa untuk kaum bapa di hormati maka selebihnya kita sebagai bapa harus menghormati diri dan status kita sebagai seorang bapa. Laksanakanlah tanggungjawap kita sebagai bapa. Bagi yang anak-anak yang di kasihi dan tiada bapa, jangan bersedih, anda harus menghargai ibu anda. Itulah bapa dan itulah ibu. Raikankanlah bersama Ibu anda.

Setiap tahun, tanpa gagal Cikgu Rina dan Cik Senah Senator akan melukis dan memberikan kad ucapan selamat hari bapa ataupun hari jadi. Pada mulanya saya akan tampal tetapi lama kelamaan saya fikir benda ini boleh menjadi asset. Pertama , mungkin anak anak di masa depan tidak akan melakukannya lagi maka kita boleh bercerita pada mereka betapa hebat nya anak anak di masa lalu, maka kita harus menyimpannya. Yang kedua, saya menyimpannya dan di tempat kan pada satu lokasi ataupun fail sehinggalah pada hari penting mereka. Hari penting berkenaan ialah hari perkahwinan mereka. Sekiranya saya masih bernafas, saya akan bukakan peti berkenaan dan tunjukkan pada mereka semua kad kad tersebut yang di berikan pada kita mengikut tahun pemberian. Inilah bukti penghargaan seorang ibu atau bapa pada jasa anaknya. Saya pasti mereka akan terharu. Saya pasti. Dan sekiranya di takdirkan percaturan yang di lakukan dalam hidup kelak tidak tepat, kemungkinan kad-kad yang di simpan boleh di jadikan ubat yang mujarab atau sebagai azimat mencari jalan pulang.

Kita harus belajar menghargainya walaupun hasil kad tersebut tidaklah seberapa. Mereka dengan begitu bersungguh sungguh ingin menghasilkan sesuatu untuk kita. Kalau di masa depan kita tiada mendapat apa apa daripada mereka, cukuplah dengan kad kad ini sebagai kenangan. Mereka pernah menyayangi kita dan pernah di berikan sesuatu walaupun sekeping kad buatan sendiri.

Itu adalah pandangan saya . Selamat hari bapa kepada yang lain. Teringat satu movie Hindi yang banyak mempengaruhi saya di zaman kanak kanak. AA GALE LAG JA. Lakonan Shahshi Kapoor dan Sharmila Tagore.
Dulu sewaktu kecil mummy selalu puji kata bibir merah macam Shashi Kapoor tapi bila dah besar hisap rokok jadi kurang merah macam Raja Kapur. ha ha ha.
Cerita berkisarkan seorang anak yang cacat membesar bersama seorang bapa dan tanpa ibu. Mengikut desas desus rakan rakan, watak kanak kanak itu di bawa oleh pelakon Hindi Ameer Khan yang popular dalam cerita Mann bersama Manisha Koirala.

Pada Cik Senah Senator dan Cikgu Rina, kalau lah membaca blog Babah nie, ingatlah pada Babah selalu.Terima kasih nak...

Dengarkan lah dendangan dua beranak yang amat bermakna ni . aai mere beta,.....kata bapa nya dan jawap si anak...

Diantaranya :
aai mere papa,
sun mera kehna,
cahe dukh hoye, haste hi rehna

Bermaksud :Oh my father, please listen to what i have to say whether we are in trouble/sadness always be happy and keep smilling.......

1 comment:

Noor Jahan said...

Maafkan saya sebab sibuk menguruskan kemasukkan anak ke UiTM Kuala Terengganu. Baru balik & ambil masa utk baca blog Master Ji. Malu pulak saya sb FAME tu. Bukan ape sgt..... Anyway I will share what I can....but x sempat skrg...sb baru balik dr Tganu...so nk mencuci, mengemas,dll...esok keje.... I will share in another few days.........