Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Monday, June 21, 2010

DON!


Terperanjat barangkali Encik Azaman dengar tajuk Don. Tingkah laku anda tidak sama tapi kepandaian dan kepantasan anda sama. DON adalah satu nama lagenda Mafia yang hebat! Amat licik, amat pandai, amat pantas dan berpengaruh . Setahu saya ada dua filem Hindi yang bertajuk Don. Satu yang di lakonkan oleh Amitabh Bachan dan Shah Rukh Khan.

Don adalah juga seorang mentor! Keberaniannya di luar jangkaan. Kata adalah kota. "Ketenangan dalam peperangan amat mustahak" katanya. Semua peperangan bermula dari pada akal dan bukan tenaga sepenuhnya maka harus bertenang. Banyak persamaan dengan nasihat yang saya terima daripada Sifu saya, Encik Azaman.

Beliau seorang yang tenang, amat tenang. Setiap apa yang di amanahkan, pasti akan di kerjakan dengan ketekunan yang amat tinggi bagi mengotakan setiap yang di kata.Di samping sifat penyabar, beliau yang saya kenali merupakan seorang lelaki tegas yang tidak pernah kedekut dalam berkongsi ilmu pengetahuan.
Di takdirkan Malaysia ini terlibat dalam peperangan dan kalau saya punya kuasa untuk menentukan , pasti saya memilih beliau untuk di tempatkan di barisan hadapan dalam skuad yang akan mempertahankan kedaulatan Malaysia. Dia, seorang ketua yang sanggup menahan asakan dan makian dari pihak atasan demi menjaga hati dan memastikan orang bawahannya terus tenang bekerja. Saya pernah menyaksikan bagaimana beliau di herdik orang atasan dengan mata dan kepala saya sendiri. Beliau diam tidak membantah dan cuba mencari kewarasan sebelum memberi penjelasan dengan fakta yang tidak terhenti alirannya.
Biar beribu peluru menderu datang padanya namun sifat lari dan tinggalkan medan peperangan bukanlah pilihan terakhir yang ada pada beliau. Falsafahnya "perlaksanaan bukan percakapan!"

Seperti juga watak Don, falsafahnya amat menarik ,"Don Ko pekerna mungkin nehi na mungkin hey" (amat mustahil untuk menangkap Don dan tidak mungkin dapat menangkap Don). Sehinggalah pada kesudahannya,Don gagal di tangkap dan Don berterusan hidup dengan tenang dan bergaya.

Don juga sesuai dengan entri kali ini , bagaimana seorang nenek tua yang berumur 60 tahun menyambung pengajian semata-mata kerana ingin mempelajari kehebatan Al - Capone. Entri berkenaan hasil perkongsian daripada Encik Azaman. Mesej saya adalah mudah, KALAU SEORANG NENEK YANG BERUMUR 60 TAHUN BOLEH KEMBALI KE GEDUNG KULIAH DAN MENYAMBUNG BELAJAR, APATAH LAGI KITA YANG MUDA INI. UMUR BUKAN HALANGAN.

MAGIC?
Saya perturunkan tulisan asal dari Encik Azaman yang di hantarnya kepada saya melalui ruangan komen di pada entri Whistle From Penang.

Salam Masterji,

Yang ini pasal wanita yang berumur 60 tahun tapi masih belajar di peringkat university.

Wanita kat US atau Europe ni, umur kalau dah 60 tahun pun masih di anggap "middle age". Apa taknya, cuba tengok Tina Turner, Joanne Collins dsb. Macam Konosuke Matsushitalah, "...young is in the heart..." or something like thatlah.

Dia ni rupanya ambik kelas kat U ni bukan nak degree sangat, tapi lebih kepada minat nak tambah ilmu. Kalau tak, dok pergi clubhouse dia orang jugak menghabiskan duit. Tapi yang bestnya, kelas yang dia ambik tu kelas Sociology - Organized Crime. Belajar pasal Mafialah, Yakuzalah dll. Biar betul nenek ni, kata hati sayalah. Saya ambik kelas tu sebagai elective, kot-kot nak jadi engineer tak dapat, jadi godfather boleh jugak.

Yang dia ambik kelas tu pasal dia "very interested" kat si Al Capone tu. Jadi dia nak lebih mendalamilah dunia Al Capone ni. Anyway, yang saya tak tahan tu bila dia dok tegur saya masa before kelas start, " Does your mother know that you are smoking?". Mak ooiihh! Gamam jugak sekejap. Saya jawablah, "yes she does. She is the one who ask me to smoke!!" Dia pulak gamam.

Pasal belajar pulak, dia nilah yang paling banyak sekali bertanya masa dalam kelas. Saya ingat saya sorang aje yang berbuku, tapi ada mat salleh lain yang sama-sama berbuku jugak. Orang dah nak balik, masa tulah dia dok tanya lagi. Tapi kalau di pikirkan balik sekarang, memang apa yang dia tanya tu memang soalan yang betul-betul nak tahu, cara orang nak belajarlah. Cuma kita ni aje yang banyak nak main.

Jadi semangat macam nilah yang kita nak masterji. Saya ni tang cakap tu bolehlah, tapi dulu sama jugak, lebih main dari belajar. Nasib baik tak ada kesempatan jadi Al Capone.....


Untuk itu, saya hadiahkan Encik Azaman dengan video clip di bawah ini, MAIN HOON DON. Jadikan kenangan dan anda adalah sepantas dan berpengaruh sepertinya.


1 comment:

azaman said...

Masterji,

Terima kasih kerana write up "Don". Saya bertanya pada diri saya, "itu aku ke yang si Rafi dok cerita tu?". It is very different from how we see ourselves against what people see us.

When you carry out your responsibility at work, you have no other choice but to do it honestly, sincerely and responsibily. As a Muslim, your biggest Boss is Allah. It is Him that you are answerable to.

With that everything will be easy. Just follow the path.

Thank you again for your kindness.

azaman