Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Thursday, June 17, 2010

"HO FATTO PIANGERE IL BRASILE"


Terima kasih kepada semua yang menyokong blog ini. Di fahamkan,banyak yang terkedu setelah membaca Masterji ke Puncak. Terima kasih kepada semua ucapan dan komen perangsang yang diberikan.

Kata Encik Azaman " Itulah Universiti yang sebenar" Betul. Kesusahan adalah guru yang terbaik. Tapi kalau kita sedar.
Saya juga bernasib baik dapat bertemu dan bekerja dengan Encik Azaman, setiap pertemuan kita pasti berakhir dengan ilmu pengetahuan yang di perturunkan walaupun ketika waktu rehat lima minit.
Masih jelas di ingatan saya, Encik Azaman tidak pernah mengarut atau bercerita tentang benda benda yang tidak senonoh. Setiap patah perkataan yang keluar , adalah wang sebenarnya jikalau pendengar itu menggunakan akal. Walaupun Encik Azaman adalah rakan akrab kepada anak seorang mantan Perdana Menteri Malaysia, beliau tidak pernah bongkak, mendabik dada dan mengambil kesempatan dari persahabatan itu. Beliau tetap bekerja seperti biasa dan makan gaji seperti kami semua. Beliau adalah khutub khanah ilmu pengetahuan dan cerminan keperibadian yang amat sempurna.

Saya amat tertarik juga pada ayat Pn Noorjahan , "Bapak tidak mahu wang, tapi biarlah orang lain kata , anak anak Sultan baik dan berjaya'... Sungguh terharu. Simple and precise. Lengkap. Mungkin cara pemikiran Mummy dan Encik Sultan lebih kurang sama. Apa yang dapat saya lihat,hari ini Puan Noorjahan amat jelas, anda telah berjaya menjadikan kata kata bapa anda menjadi realiti! Siapa sangka dari seorang setiausaha anda berjaya menjadi seorang HR Manager yang amat berlainan skopnya. Hari ini anda yang saya kenali punyai perwatakan yang berpengaruh. Siapa sangka anda pernah menjadi seorang setiausaha! Anda menjadi pemimpin wanita yang cemerlang kepada negara . Anda menjadikan pelabur Jepun mempelajari Malaysia dengan lebih cemerlang. Siapa kata wanita Malaysia tidak hebat! Siapa bilang wanita Malaysia hanya layak mengemudikan dapur dan pinggan mangkuk sahaja. Siapa bilang wanita Malaysia hanya minat memastikan pokok pokok bunga tumbuh dengan pelbagai warna . You proove it no! Wanita Malaysia juga boleh menguruskan perubahan syarikat. Wanita Malaysia juga bisa menguruskan 500 orang yang kepelbagaian perangai nya. Wanita Malaysia juga mampu memastikan syarikat bergerak setiap hari pada landasan yang sepatutnya! Tahniah. Bapa anda berjaya menjadikan anda seorang pemimpin. Di kala wanita lain lebih senang menjalani kehidupan di belakang tabir tapi anda ke depan dan bergelumang dengan cabaran. Cemerlang! Teruskan.

Mungkin ada di kalangan pembaca sedang pening memikirkan tajuk entri hari ini. Itu bahasa Italy yang bermaksud, I MADE BRASIL CRY. Ini adalah tajuk buku yang di tulis oleh Killer Player Italy , Paolo Rossi pada tahun 1982. Beliau menulis buku ini selepas pertandingan World Cup'82 di Sepanyol. Saya amat tertarik pada World Cup tahun berkenaan.

Beliau telah membawa pasukan Italy menjadi juara pada musim berkenaan dengan impak yang begitu kuat. Kerana beliau, nama-nama hebat ketika itu seperti, Falcao,Socrates, Zico dan Diego Maradona menitiskan airmata dan menyaksikan bagaimana pasukan gergasi seperti Argentina , dan Brazil di tewaskan oleh pasukan Italy atau lebih tepat penangan Paolo Rossi. Nama beliau selepas itu menjadi gemilang sehinggakan Raja Bolasepak Dunia , Pele mengistiharkan beliau '125 all time- greatest players".

Namanya tidak sehebat Zico, mahupun Maradona pada permulaan kempen pada musim berkenaan. Malah banyak yang mencemuhnya kerana faktor fizikal yang tidak menyakinkan. Tetapi kecekalan jurulatih beliau telah memaparkan kejayaannya selepas itu.

Beliau benar benar "pembunuh". Berjaya membantu menumpaskan pasukan Argentina dan mencapai kemuncaknya pada perlawanan yang paling penting ketika itu. Perlawanan suku akhir. Italy akan bertemu Brazil! Brazil yang ketika itu yang terkenal permainan ala samba di barisi oleh pemain ternama seperti Zico, Falcao, Socrates dan lain-lain terpaksa akur akan kehebatan Rossi. Brazil tewas 3-2 . Perlawanan yang menyedihkan Brazil dan memeranjatkan penonton di seluruh dunia! Saya masih ingat , Zico pemain yang paling menonjol ketika itu menangisi kekalahan Brazil.
Italy yang di jangka akan tewas kepada Brazil akhirnya telah memenangi perlawanan tersebut dan seterusnya menjadi johan pada tahun berkenaan mengalahkan West Germany. Rossi di labelkan sebagai pemain terbaik sepanjang kejohanan berlangsung. Beliau selepas itu di berikan penghormatan untuk menulis buku, I MADE BRAZIL CRY. Kemudian banyak pakaian serta kasut yang di hasilkan dari nama beliau. Saya punyai sepasang kasut yang berjenama Rossi. Bergaya ke sana ke sini.

Tiada yang menyangka Rossi menjadi killer!

Apa yang boleh kita pelajari dari kehebatan legenda Rossi?
1. Kita harus ada "pembunuh" di tempat kerja kita. Kita harus ada Engineer yang berupaya mencipta produk yang bisa menghancurkan pesaing kita!
2. Kita harus ada Manager yang boleh membunuh idea idea lama yang tidak relevan dan budaya kerja yang negatif untuk kemajuan syarikat.
3. Kita harus ada produk yang boleh membunuh produk-produk yang sama tetapi dari syarikat lain!
4. Carilah di kalangan pekerja anda sekarang , sesiapa yang mempunyai kualiti seperti Rossi. Kalau di gilap dan di uruskan dengan betul , mereka boleh jadi Killer Employees! Membunuh berdasarkan kekuatan dan kelebihan masing masing.

Kadangkala dalam peperangan , bukan berapa ramai askar yang kita ada tetapi berapa ramai yang berkesan! Berapa ramai yang mampu jadi seperti Leftenan Adnan!. Cari, gilap dan uruskan dengan sempurna. .

Esok entri hebat. Kalau di izinkan kita belajar bagaimana seorang nenek boleh berjaya. MAGIC?

Ramai yang ingin mengetahui ke mana Masterji selepas bas mini, kita akan sambung kemudian.

1 comment:

Noor Jahan said...

Saya tidak berapa tahu tentang perkembangan bola tapi utk final baru saya nonton...tak kira samada game luar negeri atau dalam M'sia sb during this match sure 2 great teams bertarung..& wanna see whose the greatest!!

"killer" ni mmg bagus tapi kerap kali tidak boleh diterima oleh Syarikat...mungkin mereka rasa terancam especially "org lama" dgn "budaya lama". Killer mesti ada strategi yg baik supaya semua berjalan lancar....orang2 yg sebeginilah yg akan membawa sesebuah Syarikat ke mercu kejayaan!!

Teringat ajaran Masterji.... "berubah..berubah..saya mesti berubah, kalau saya berubah, tempat kerja saya akan turut berubah!!!" TQ Master Ji....