Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Monday, July 5, 2010

A PUNCH FROM MUHAMMAD ALI!


Hi Every one. Big thanks to Pn Noorjahan for your sharing the "Fame " techniques. No wonder you' ve got it well. Thank you to the rest for your attractive and lightning up comments for Snake Plissken write up. Bakri was suprised with it! Never thought that he "s having those kind of leadership qualities. The answer is yes Tuan, you've got it. You had a good grip on that. So the next step is how can you make another "Bakri" or "Snake Plissken"?

Entri kali ini berkaitan dengan insiden kekalahan pasukan Argentina di tangan pasukan Germany dengan 4 - 0 pada perlawanan suku akhir Piala Dunia 2010.

Sebelum itu, Cik Sania a.k.a Sonia Shakir kena belanja saya makan pasal tekaan dan bacaan saya tepa lebih dari satu gol! Macammanapun Cik Sania juga hebat. Pasukan pilihan anda, Jepun cuma kalah dengan sepakan penalti.Kalah tetapi tidak pernah mengalah. Cik Sania terhutang dua dinner atau lunch dengan saya. Pertama pasal Argentina dan kedua pasal tragedi yang menimpa Brazil. Boleh juga di langsaikan dengan nasi lemak, kira oklah.

Rasanya Encik Azaman pun terhutang dinner dengan saya juga! (Tak pasal-pasal masuk dalam ini cerita ). Walaupun tiada perjanjian mutlak antara kita, Encik Azaman sudah tentu memilih Brazil dan Argentina kan? Kalau betul, kira kena belanja makan juga. Tak kira, kena juga belanja.

Pn Norjahan pun sama juga. Tak kira. Kira kena belanja juga.

Komen Maradona sejurus kekalahan pasukan bimbingan beliau ;
"Today , close to the 50 years I will be on October 30th, This is the hardest thing I 'VE EXPERIENCED. This was like a punch from Muhammad Ali. I have no strenght for anything"
Tersiar di akhbar The Sun bertarikh 5th Julai 2010.

Many shocking results right? Tsunami juga berlaku pada World Cup walaupun di anjurkan di Afrika.
Apa yang kita boleh belajar? Saya catat kan 3 key points yang mustahak.

1. Kalau pergi berperang, semua mesti jadi sharp shooter, jangan ada sorang dua sahaja, Buruk impactnya. Kalau seorang dua itu mengalami masalah , keseluruhan team atau organizasi akan terlingkup. Strategi kumpulan Germany menepati konsep team player! Semua pemain boleh bermain dengan cemerlang. Bukan satu dua sahaja. Kita tidak boleh gunakan alasan kerana ketiadaan Ronaldinho atau Ronaldo. Kalau begitu , selama-lamanya Brazil harus bergantung pada Pele sahaja. Semuanya harus jadi sharp shooter.

2. Nama pasukan atau organizasi yang kuat tidak menjamin kemenangan dan kejayaan. Jangan berasa selesa kerena anda sedang berada dalam pasukan atau organizasi yang besar kerana syarikat anda akan kembali kecil kerana semua pekerja akan mempunyai mindset mustahil giant company boleh tertiarap. Jawapannya boleh. Kalau inginkan kepastian yang lebih selain daripada tragedi yang melanda Brazil dan Argentina , bacalah tentang How Carlos Ghosn Rescued Nissan , From Good To Great by Jim Collins, Built to Last dari James C. Collins dan Blue Ocean Strategy. Anda boleh faham dengan lebih baik.

3. Jangan bimbang dengan nama yang besar. Diego Maradona ! Siapa yang tidak gentar. Bekas pemain dunia yang terbilang. Kemudian menjadi jurulatih pasukan Argentina. Manakala pasukan Germany di asuh oleh Joachhim Low yang hanya mewakili pasukan Germany bawah 21 satu tahun. Nama bukan isu tetapi strategi adalah segala nya. Mungkin anda sudah menonton filem Karate Kid . Kanak kanak yang di asuh oleh aktor terkenal Jacky Chan. Seorang kanak kanak yang bangsa asing(bukan dari rumpun China), bisa mengamalkan seni bela diri bangsa Cina itu sendiri dengan lebih baik dan menjadi juara! Saya tertarik dengan pukulan akhir oleh Dre Parker kepada lawannya. Pukulan yang membuat kan Dre Parker menjadi juara. Pukulan gaya seekor ular yang lembut rentaknya , tidak ganas dan tiada keangkuhan tepat mengenali kepala lawannya yang digelar sebagai Dragon atau Naga! When the snake is kickin... Siapa sangka ular bisa mengalahkan naga. Bak peribahasa mengatakan ; sekecil kecil semut, boleh jahanam harimau dibuat nya . Kerana semut boleh sampai ke telinganya. Saya juga tertarik pada cara Jacky Chan atau Mr Han mengasuh Dre Parker, starteginya jelas , mudah dan senang di ingati. Tiada banyak teori yang bukan-bukan dan dan mesej yang panjang berjela.

Mungkin dialog di bawah ini dapat mengingatkan kita bagi sesiapa yang sudah menonton filem ini sekiranya tidak, tak mengapa tapi amatilah dialog di bawah ini. Dialog ini berlaku sewaktu adegan Dre Parker memasuki pertandingan akhir . Dialog ini berlaku antara dia dan gurunya :

DRE PARKER : You don't know the rules, Mr Han ?

MR HAN : Simple. You hit him. Don't let him hit you.

Wow very simple and strategic.! Satu tepukan buat Mr Han.
Kenapa saya kata begitu? Masuk pertandingan dan berlawan sudah di kira sebagai satu beban yang besar bagi Dre. Otaknya berkecamuk.
Di tambah dengan mesej dan kata-kata akhir yang berjela-jela tentu lagi banyak bebanan yang di tanggung oleh Dre nanti . Beliau tidak tenang nanti.

Bagi para penyelia , pengurus dan tenaga pengajar, watak dan cara Mr Han adalah rujukan yang terbaik bagaimana kita bisa menjadi mentor yang cemerlang.

Bagi mana-mana individu yang merasakan diri anda gagal, watak Dre Parker adalah cemerlang untuk di jadikan rujukan. A soldier of one, became The Queen of every one!

Saya harap harap entri kali ini dapat memberikan gambaran pada kita bahawa sudah sampai masanya kita yang bekerja ini mempunyai slogan baru, Impossible can be possible!. Make it, do it!


Saya tertarik dengan komen dari FAME Pn Norjahan, dibawah ini adalah cebisan daripada komen yang diberikan dalam Entri It Cuts Like a Knife. Komen komen ini juga bagus dan berfaedah dijadikan panduan:

1. Macam dalam filem jangan pandang belakang. Benar kita harus tengok apa yang dihadapan. Ayat ini juga selalu digunakan oleh Cik Sania aka Sonia Shakir dalam sesi latihan nya atau setiap kali beliau memberikan nasihat. "Asyik asyik pandang belakang, bila nak maju". "Hidup jadi merry go round" kata nya.

2. HR practioner ni kalau buat kerja macam nak mati pun orang tak hargai..tak macam engineering, sales dan production. Benar sebab tu lah kita harus nampak kan kerja kita. Walaupun dalam sessi ucapan lima minit. Guna kan lah lima minit itu dengan kata kata dan gaya ucapan yang boleh buat hadirin mengingati kita selama lima tahun!.

3. Kita mesti pandai memainkan peranan kita pada tempat dan masa yang betul. Terutama pada peluang yang bisa menonjolkan diri, go and do it! Yes . tepat. Ada kalanya kita tidak boleh sandarkan masa depan kita pada peribahasa ikut resmi padi, makin tunduk bila berisi. Penyelia kita tak belajar peribahasa. Maka rugi kan masa sahaja.

4. Jual diri ketika berkomunikasi, pandangan mata, intonasi mata, suara dan bibir serta senyuman. Tepat. Keadaan stress dapat di redakan dengan pesanan cik Fame ni.

Di antara ayat ayat yang berguna dan power dari Cik Fame kita dan rakan rakan lain.

3 comments:

one said...

Hi masterji,

Tumbukan mmg padat klu disebut mengikut bahasa boxing "UPPERCUT".Gerenti tumbang pihak lawan. Saya begitu tertarik dgn komen sdri Norjahan. Beliau begitu beraspirasi dan berpotensi. Rasa mcm sebijik apa yang kita belajar dalam teori HRM. But at the real world what is HR. My opinion is a HR is just like a despatch boy who just deliver what the top person wants. It's not like the old days where HR would the person whom the top mgmt refers but now they just bring what had been instructed by the top mgmt. Without AUTHORITY a HR person can't perform his/her duty as what had been prescribed by Ms. Norjahan

azaman said...

Masterji,

I would like to add one more thing if you don't mind on why Germany can win and maybe win the World Cup. The biggest factor is the absence of their captain Michael Ballack. Germany should feel blessed instead of upset when Ballack was injured. I am not saying that I am happy he is injured, but this is the turning point for the Germans.

With Ballack around, he is the most experience player in the team. And as the captain, every other player is looking up to him. He is the playmaker, just like what you said about Brazil and Pele. If he is around, everyone will play according to his tune.

But with Ballack missing, all the players have only two choices; demoralized and play without commitment or take the game into their hand. This is what they have done. Without having anyone to rely on, the youngsters started badly but grew in strength as the match goes on. Once they realized that they can survive on their own, they started to show their true mettle.

This we can apply to our job. A good leader will always try to let his subordinates to be creative, having their own ideas and not "hand feed" them. On the other hand, a normal leader will always ask his members to follow his instructions per say, follow his style of working, etc. If for on line operators, this might work well, but for a group of engineers, technicians, this method will create a one track method of working.

For me, I would like to separate the "men" from the "boys". What I normally will do after explaining the job responsibilities, job expectations, etc, I will let them do the job on their own. I will ask them to think how to best to do the job. It is like putting them into a "perigi buta" and ask them to climb on their own. Those who can do it, will survive and fly. Those who do not, will need help.

Soirry Masterji fot a long comment. Just to share. As for dinner, apa-apalah, cakap aje kat mana, set....

azaman

Noor Jahan said...

Salam en. rafi...

saya ingin merujuk kepada comment "one". memang benar jugaklah without "authority" agak susah gak nak perform HR duty. even i had experienced in my previous company doing something like "despatch" job..., so there's no job satisfaction!! dalam pd tu ada gak sempat buat beberapa improvements selepas beberapa kali talked with the md.....

Terasa ketidak puasan bekerja, tamhahan pulak dgn jarak yg jauh dari rumah....i mula mencari tempat kerja yg lain dgn harapan dekat dgn rumah dan juga satu syarikat yang mana i can share my experience & knowledge for the betterment of the company. I selalu terfikir if we join a company without making any improvements, maknanya sama macam tak ada. atas dasar itulah i akan sentiasa berusaha...& for sure it's not easy!! especially bila company tu having org2 lama yg sama umur dgn company tu... So i buat strategi...& akhirnya berjaya!! ini semua bukan berlaku sekelip mata....

Even some times i tak nafikan ada gak kerja ala2 "despatch" tapi i try to create & deliver it as "executive despatch" & not as a "normal despatch".