Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Friday, April 15, 2011

Talk


"Tuan bilang action, Tuan tak suruh cakap" Lebih kurang begitulah dialog antara Allahyarham Tan Sri P. Ramlee pada Tuan Director Ahmad Nesfu dalam filem Seniman Bujang Lapuk.

"Cakap, cakap,...." Arahan Tuan Direktor pada Salah seorang seniman bujang lapuk.

Menyentuh soal bercakap ini, Masterji rasa penting. Ramai yang takut bercakap di tempat kerja. Masa buat kerja takut nak cakap tu ok lah... bagus tetapi bila kita diberikan ruang dan kesempatan untuk menunjuk kan kemahiran percakapan ataupun komunikasi, ramai yang mengeluh dan jumpa menjauhkan diri. Habis tu macam mana nak sparkle kalau tak mencuba bercakap apabila berikan peluang. Dalam pengalaman kerja Masterji ramai yang cuba mengelak dan dan tidak mahu.

Rugi dan sememangnya kita rugi. Boleh bercakap dan berkomunikasi bisa membantu diri kita ke level yang lebih tinggi. Untuk menjadi seorang penyelia, pengurus atau pengurus besar, kita kena bercakap. Setiap proses yang terlibat dalam kerja ataupun pengurusan kita tidak boleh lari daripada komunikasi.
Commander needs to command, but to command you must talk. Kalau tak boleh nak bercakap macam mana nak Command! Dah tentu tak boleh jadi Commander. Benar kurang kan percakapan lebih kan action tetapi bercakap juga penting. Sesiapa yang ada kelebihan bercakap, Pintu pertama ke posisi pengurusan terbentang luas!

Show that you can speak, They will show where is the door to enter leadership world . Therefore develop your talent in comminication skills.

Pada Pn Noor Jahan, thank you for your wish ya. Nanti belanja teh tarik.

1 comment:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

Talking about Commander...dulu I commander jugak...tapi commander utk Red Cresent...so dengan suara yg nyaring ni...berdesing juga telinga; he...kisah dulu2 tapi kalau sekarang pun disuruh rasanya masih mampu utk command sb I mmg minat berkawat...pasal tu masa kerja kat satu company tu...setiap tahun wakil syarikat kawad utk Hari Kebangsaan...every year 31 August anak2 tunggu kt depan TV .... dpt la tengok ibunya sekilas pandang...sebab rendah so depan sekali...he..he..senang nampak!!

#insyaAllah jumpa utk teh tarik nanti!!!