Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Sunday, April 24, 2011

Melaka

Semalam di Melaka bersama Pn Saniyah Kadir . Meeting dengan Encik Bakri dan juga client baru di Melaka untuk program latihan.

Macam macam event yang ada disana. Melaka semakin sibuk dan kreatif. Melaka pada asal nya memang tempat pelancongan tetapi yang menarik nya tidak pernah surut dengan idea idea yang kreatif untuk menggunakan strength dan kelebihan Negeri itu. Perkara yang menarik dan jelas sekali daya kekuatan kepimpinan di Melaka. Ini yang dikatakan it's not what resources given to the leader but how the given resources used effectively.

Lampu trafik yang bernombor sahaja benar benar mencerminkan Melaka berlainan dan sistematik. Paling latest surat khabar hari ini mengatakan Menteri Besar Melaka, akan mengasaskan sebuah hospital berkonsepkan hotel di Ayer Keroh. Wow...something new lagi tu.

Nampak nya pengurusan Laut Biru atau Blue Ocean strategy benar benar rancak sekarang. Masterji pernah menulis perihal Blue OCEAN dan boleh semak di entri yang lepas.

Innovation and Creativity key to successfull Transformation. Don't reduce competition but make it irrerlevant!

Banyak gambar yang kami ambil untuk tujuan latihan kualiti, leadership dan banyak lagi.

Mungkin Melaka boleh kita jadikan contoh ya. Banyak perkara yang boleh di perbaiki daripada satu resources dan tak perlu banyak banyak.

Pn Noor Jahan aka Cik Fame, thank you for your comment in Reference Point. I need to take that as special entry later. I love that comment ada sesuatu yang menarik.

Pada pembaca lain terimakasih. Ada yang hantar sms kata entri reference point terus menikam kalbu, pedih, bisa tetapi bagus dijadikan nasihat. Dia ucapkan terimakasih pada Masterji dan Masterji juga nak ucapkan terimakasih pada nya kerana memberi komen. Satu lagi sms mengatakan perkataan Bara itu memang tepat dan membuka mata nya. Sejarah bara lepas bisa menjadi penghalang untuk hari mendatang tambah nya.

Masterji faham dan ramai yang kecundang . Bermula dari kerjaya sebagai cleaner sampai lah ke HR Manager, banyak kisah yang Masterji dengar, perhatikan dan ada yang selesaikan. Apa pun , Every Sun Rising Time, it's a time for us to make a new shinning day for ourselves. Jangan lupa ya. Reference point lama mungkin terminator, reference point baru mungkin builder maka jangan risau banyak ya...Juga jangan lupa meningkatkan diri pada tahap yang lebih cemerlang dan murni kerana Masterji percaya musuh yang ketat akan bertemu dilaluan yang sempit satu hari nanti dan ketika itu anda bukan lah seperti semalam yang penuh luka dan lemah tetapi anda adalah esok yang gagah dan lebih teratas, lebih class dan lebih mulia. Saya percaya anda boleh dan mesti boleh.

1 comment:

azaman said...

Master-ji,

I think Melaka is very fortunate to have a very capable, creative, proactive and assertive CM. He has a very clear vision on which direction Melaka should go, and he plan the path and follow through till the end.

I did not see many state leaders as good as him. Maybe he is good enough as PM? I don't know...

azaman