Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Thursday, April 21, 2011

Reference

Ramai yang gagal hari ini , salah satu sebab nya salah memilih orang yang kita gunakan untuk di jadikan rujukan or reference point. Maka hidup seperti melalui bara yang membakar.

There is two kinds of reference person;
The reference person who make you open the door to success, and
The reference person who make you open the door of failure.

Memilih orang rujukan sama lah seperti memilih bahan rujukan. Salah bahan yang kita baca maka salah lah nanti perlaksanaan nya.

Kita bebas memilih mana mana orang untuk dijadikan rujukan bagi tujuan cara pemakaian, bercakap, berjalan, bekerja. dan berkongsi masalah. Tetapi haruslah bijak menilai nya.

Banyak orang yang terperangkap ketika merujuk pada seseorang apabila berada dalam masalah. Ingatkan boleh release tension tetapi makin tension. Ingatkan dapat lah bertukar tukar pendapat tetapi rupanya bertukar sarang derita. Bara berterusan. Perangkap bara ada dimana mana. Sekali masuk, nak bebas susah. Walaupun bebas , ibarat burung yang keluar dari sangkar tetapi dipatah kan sayap. Tak bererti jua makna nya. Ketika masuk diberikan manisan madu ketika ingin bebas dititiskan cili yang pedas. Ketika masuk sihat pabila bebas jadi cacat. For what?

Banyak lagi penasihat yang personaliti lebih mulia ada dipasaran. Carilah dan mintalah bantuan. Ibarat kita sebagai penagih dadah meminta nasihat pada penagih dadah yang lain, sudah tentu lah jawapan yang diberikan mungkin tiada lain kecuali dadah.

Pick one right and effective model. You will play a bigger game as a human being if you took the right reference person. Later, just need to do the same kinds of effective things your reference person did to go to the top or living in the right and peacefull life.

"Positive reference points will pull you into a new way of seeing things and introduce you to a new set of possibilities. Doors you never even knew will begin to open"
- Robin Sharma.

Jangan cari bara ya para pambaca yang dihormati.

1 comment:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

Bagus peringatan Masterji tentang 'reference' ni. Byk yg kita dengar bila salah rujuk...apa lagi ada yg merana, ada yag binasa hidup. Tentu ada yg kata mana lah nk tahu org yg kita rujuk tu betul atau tidak. Oleh itu, penting utk kita berfikir dulu sebelum merujuk kepada seseorang....jgn pakai hentam keromo jerr!!! Bak kata Masterji...minum petrol!!!