Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Friday, July 1, 2011

From The Coach : K.I.O


Apa khabar semua? Sihat tak ? Harus sihat ya. Amalkan lah cara hidup yang tenang dan sihat. Amalan hidup yang sihat akan membuatkan kehidupan kita tenang dan aman. Kita tak akan risau melalui ujian yang dijalan kan oleh Doktor.

From the Coach kali ini bertajuk K.I.O maksudnya Keep In Order! Tengok tak gambar di atas. Masterji rakam sewaktu menghadiri satu pertandingan mencegah kebakaran sebagai jemputan.
Masterji tertarik melihat pemandangan di atas kerana ia mengajar kita bagaimana kita harus menjaga alat alat keperluan kerja dengan jelas, senang dan berkesan.

Contoh di atas boleh kita serap kan di dalam tempat kerja untuk tools, filling dan macam macam lagi. Sesiapa pun boleh ambil sahaja pada bila bila masa pun tanpa menunggu dengan lama atau kesukaran mencari sesuatu yang diperlukan.

So Keep In Order!

Pada Puan Noor Jahan ...wow hebat ya! Dah sampai buat lagu untuk 5S. Masterji pun tak sampai tahap tu. Tahniah ya...ya benar , we must have something to ensure the ball is still rolling.

Terimakasih pada sms yang berikan komen tentang Don't Blame...ya benar kita banyak menyalah kan sana sini, orang itu dan orang ini tetapi amat jarang kita melihat faktor kita sendiri.

Gembira dapat bercakap dengan Encik Azaman hari ini. Happy ya Encik Azaman. It's my routine every weak a day to talk with someone inspiring ! I make that as routine because when we talk to builders , we are inspired to swim better. It does stimulate our feelings to capture success!.

Kata seorang rakan kelmarin ...senyum lah walaupun di dalam kesakitan. Senyuman dikala gembira adalah biasa, tetapi kalau kita boleh tersenyum di kala duka, kita ada lah lain dari yang lain. Terimakasih. Ayat yang disalurkan begitu lembut. Benar lah kata pepatah kuasa air lebih hebat dan kuat dari kuasa lain. Walaupun air itu lembut tetapi ia bisa meruntuhkan bangunan dengan pukulan nya. Saya hormati ayat tu dan pasti akan saya bawa kemana sahaja apabila Masterji in action ya...

Malam tadi Masterji jumpa bekas Bos lama di KLCC dan kemudian menyusur pulang agak lewat malam tadi dan menyanyi dalam kereta dengan Kenny Rogers , lirik yang di tulis oleh Lionel Richie...lama benar dah tak dengar lagu ini. Tapi hari tak hujan ya Encik Azaman..ha ha ha. Siang conduct training, malam jumpa client...begitulah hidup Masterji. Kereta Masterji agak nya kalau boleh bercakap, pertama sekali dia akan nasihat kan Masterji jangan menyanyi ..ha ha ha....

Lady, I'm your knight in shinning armor and I love you,

2 comments:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

Wah...salah satu hobi Masterji nyanyi yer!! Boleh saya jemput Masterji nyanyi masa Company Annual Dinner nanti. Bak kata En. Azman hujan nanti....tapi x pe sebab dinner dalam building...no hal!!!

Berkenaan dgn lagu 5S, telah pun dilancarkan pada 01 Julai. Akan saya dengarkan pada Masterji in yr next visit. Ingat lagi semsa mesyuarat AJK 5S semasa saya usulkan berkenaan lagu 5S...ramai yg terkejut & bermcm2 soalan..."nape nk buat lagu?, "leceh lah lagu2 ni...", "pekerja nk nyanyi ke?"....dll komen.

Wlwpun begitu saya tetap dengan pendirian saya kerana sebelum tu saya sudah fikirkan segala apa yg mereka soalkan itu. Saya dah buat 'homework'.... So saya explain objective & saya tetap teruskan wlwpu ada segelintir yg masih ragu2 atau kurang setuju. To me I go on 'majority'...sooner or later 'minority' will follow.

Alhamdulillah...akhirnya impian saya jadi kenyataan pada 01 Julai & mereka enjoy menyanyikannya!! Ada yg kata..."Best la puan lagu tu... rasa bersemangat bila dinyanyikan". Saya senyum kegembiraan..."Memang itu tujuan saya dan yg penting kita mesti fahami setiap baris lagu yg kita nyanyikan....kat rumah pun nyanyi tau.", balas saya kepadanya.

Seperti yg kita selalu dengar "hidup mesti diteruskan"... saya pula selalu ingatkan diri saya "5S mesti diteruskan". Bak kata slogan 5S di syarikat saya... "JOM 5S"

catwoman said...

my fav song tu.. and fav singer, both lionel and kenny rogers..
len kali leh suh cikgu nyanyi kat klas.. sure best nih.. hehe..
another fav song by kenny rogers.. she believe in me..