Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Sunday, July 3, 2011

Manners

Ha ha ha...buka sahaja blog hari ini terbaca komen komen dari group Ron 97...Masterji tak tahan ketawa. Mas kata Mr Ter suruh baca surat khabar juga ya...memang lah pasal itu salah satu cara untuk mengetahui internal and external factors of change affecting organization.

Sebagai contoh kan.. sekarang ada pembarisan dan demonstrasi yang akan berlaku dan ia harus dikaji dari sudut perniagaan bukan sudut politik sahaja. Kalau tak silap Masterji , dalam kelas Masterji ada sentuh babak ini dan dua atau tiga hari kemudian akhbar melapurkan isu berkenaan telah mengakibatkan syarikat syarikat perlancungan dan Hotel serta Teksi affected seperti apa yang Masterji bincang kan. Maka kalau kita baca surat Khabar sekuarang kurang nya kita dapat membuat preparation yang sebaik mungkin bagi semua HR Manager terutama yang bekerja di Hotel Line atau pun di Jabatan perlancungan. Manakala bagi normal HR Manager yang lain, apakah prosedur syarikat apabila mendapati ada diantara staff anda yang berada di Demonstrasi tersebut semasa waktu bekerja dan alasan permohonan cuti yang diberikan adalah berlainan.

Maaf, Masterji tak sentuh perihal politik tetapi dari segi Business and Management. Kita harus ada Bird atau Helikopter view selalu. Apa pun Masterji juga gembira bertemu Mas dan rakan rakan lain. Masih ingat dengan jelas rupa dan cara Mas menjawap soalan aduhai bagai dipupuk sang bayu...ha ha ha...Insyaallah kita akan bertemu lagi ya...Terimakasih pada kesudian Mas memberikan Komen ya....Kalau ada kelas akan datang , Masterji akan cakap macam dipupuk oleh sang bayu juga..kah kah kah....Thank you Mas dan berikan sedikit masa pada saya, I will be well known in Malaysia...it's just a matter of time....what say you Mas , and Puan Noor Jahan?
Mas belajar rajin rajin tau...selalu hantar komen pada Masterji ya.

Pada Cat Woman...ha ha ha ha..Masterji sendiri ada rasa macam nak teguk petrol bila baca perkataan Cat Woman....aduhai hebat betul student student saya...macam macam ..ha ha ha...Sape pulak Cat Woman ni...Ok nak markah lebih ya..boleh boleh syarat nya senang aje...jawap aje apa yang soalan tanya ..ha ha ha....Anyway thank you for your comments ya.. Saya juga gembira bertemu dengan anda dan lain lain...Mungkin kita akan berjumpa lagi ya.....Sampai banyak komen dari Ron 97...Masterji rasa mungkin rindu pada gelak dan tawa riang kan...Ohh suka lagu tu ya...Memang Masterji minat juga menyanyi tapi takut tak boleh diterima oleh masyarakat sekeliling nanti....Ha ha ha ok nanti saya cuba attached kan lagu satu lagi tu ya...kalau ada annual dinner boleh jemput Masterji bagi speech dan nanti kita boleh nyanyi ok...Masterji suka juga lagu tu dan of course Jamal Abdillah is my no 1 singer.

Pada Abang Nas..from Coconut group apa khabar..depa dah ada nama baru sekarang Ron 97...nanti boleh lah berkenalan ya.

Hari ini Masterji nak komen sedikit perihal telephone courtesy. Kadang ada company yang Masterji call...terus jawap..Huh Halo nak cakap dengan sape...? Sewaktu lunch hari ini, Puan Saniyah Kadir juga berbincang isu yang sama dengan Masterji..Master Q Saniyah Kadir kata selain proses yang berkualiti , komunikasi dan telephone techniques yang betul juga dapat mencerminkan Kualiti pengurusan sesuatu organizasi itu. It's all about Manners!

Mungkin kita boleh jawap begini:
- Hello, Good Morning , this is ABC Company..

Awal awal dulu ketika baru melangkah kan kaki ke bahagian ofis , Masterji pernah ditegur oleh seorang Boss lama kerana tidak menjawap dengan betul lantas diajar secara spontan.

"When you receive a call..you must answer , Hello Good Morning , This is Training Department and my name is Rafi"...

Kemudian dia bertanya pada saya tahu kenapa?

" For Customer...may be" jawap Masterji dan tak berapa yakin.

"Yes but not only for customer but for everyone in the company event the call is from internal people and you're working in training department and the way you answer the calls is also part of training in the organization and training is not necessary always in a training room"..

"Yes Bosss, ...Thank you"

Dan Masterji laksanakan terus immediately. Satu hari dia call dari Oversea di extension Masterji dan nasib baik Masterji jawap dengan betul dan beliau amat gembira. " Very Good Lafisan..( Rafi san ).

Therefore...jawap lah dengan berkualiti ya..never know who is on the other line, it could be your boss or someone important and there you go..Shinning workers!

Pada Cik Fame kita.syabas dengan lagu 5S tu ya...nak jemput Masterji nyanyi kat annual dinner ya..hahaha sure hujan walaupun dalam bangunan pasti bocor ..ha ha ha anyway thank you ya..kenangan jemputan di PD pada November 2008 masih jelas di mata Masterji seronok betul dan masih ingat Dee Jay yang di jemput tu kata Masterji orang asing...ha ha ha.

Ya benar , kadang kadang apa yang kita buat akan dapat bantahan tetapi sebagai seorang leader kita perlu ada kecekalan diri dan sedikit " Decide and Do" bila ada result baru lah akan nampak impact nya. Syabas ya....nanti boleh lah share dengan kami.

Jangan lupa ya pada semua..
Good Morning, My name is Mr A and from B department....Please do.

Selamat datang pada Cik Nik dalam blog Masterji...terimakasih ya Nik kerana sudi joint pasti meletup lah jawap nya ..ha ha ha. Thank you Nik..Masterji masih ingat lagi cara berkomunikasi anda yang jelas..great.

1 comment:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

Talking about 'manners' ni... kiranya terdapat byk peribahasa yg berkaitan dari zaman dahulu kala lagi. It's a must to everyone especially to those yg ada 'personality'. Akan cacat keperibadian kita tanpa 'manners'.

A quote on manners by Bill Kelly, "Good manners are just a way of showing other people that we have respect for them."