Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Thursday, August 4, 2011

Nasi Goreng lah.....,


Salam sejahtera pada semua para pembaca ya. Cik Fame ...rancang nak call esok tanya khabar ...tapi tengok comment ada Masterji urut dada dah. Thank you my Masterji ( Dah Up grade sekarang )

Mas...hah pakai saree ke raya nie..aduhai ha ha ha ha ha ha gelak besar Masterji ...ok suka tengok anak murid Masterji jadi one Malaysia dari segi kebudayaan ya. Tak pa selagi amalan ugama kita kukuh. Lagipun bangsa lain dah mula pakai baju kurung dan sebagai nya kan...Jangan suruh William dan Farhan pakai saree pulak ya....ha ha ha nanti Masterji minum diesel ,,up sikit dari petrol...Yang lain lain beli berapa pasang ya Mas...HR Director kita beli baju kot agak nya raya nie..how are you my HR Director..sihat tak...Cat Woman macam mana...sihat tak. Puvan handsome apa khabar? Azlinah cik wangi thank you for the comment dalam Un Wanted gift ya..betul needles punya pasal boleh dapat suprised gift bak kata Puan Noor Jahan..

Mas harap sihat dan selalu selalu lah kirim comment ya. Exam dah dekat kan. Masterji doakan yang terbaik ya. HR Director kindly guide them ya dan kalau buat approval tu cepat cepat lah sikit ya..ha ha ha Anyway you've got the style as HR Director..syabas.

Hari ni Masterji nak cerita pasal babak giving instruction ya..pengalaman menarik yang Masterji tengok kat satu kedai Mamak sewaktu berbuka puasa baru baru ini. Masterji duduk sorang sorang dan sewaktu menunggu waktu berbuka ada juga family yang tengok tengok Masterji kenapa tak makan lagi walaupun makanan dah ada atas meja dan minuman. Sure depa dok ingat...Bai ni puasa jugak ke..ha ha ha tak pa dah kira biasa. Suasana kedai makin sibuk memandangkan waktu berbuka hampir tiba.

Ada satu family yang duduk depan Masterji sedikit bertengkar dengan waiter mamak kerana waiter itu tersalah hantar jenis nasi goreng yang diminta. Nasi goreng yang di harapkan ialah nasi goreng masakan melayu cara thai tetapi waiter tu berikan nasi goreng mamak style haru biru jadi nya pasal waktu berbuka dah mula nak masuk.

Dari awal lagi Masterji melihat mereka masuk dan duduk. Keadaan masa tu benar benar sibuk dan waiter semua kelihatan sibuk dan terkejar sana sini. We should seize the situation in any places before making any movements sepatutnya.

Sewaktu menempah makanan dan minuman , ia menjadi seperti tidak tersusun. Ada yang minta air dulu , ada yang minta makanan dulu dan Masterji perhatikan mata waiter berkenaan ketika itu gelisah kerana sambil mengambil order sambil melihat persekitaran. Ada yang bercakap serentak dan ada yang bertanya. Tidak kemas keadaan itu.

Masterji terdengar perkataan nasi goreng sahaja dari mereka dan bukan secara terperinci nasi goreng fashion apa. Maka waiter tadi dengan keadaan yang sibuk dan pengetahuan komunikasi yang kurang, tidak dapat meneka impact pada keadaan itu. Maka lain yang di order lain yang dapat. Mungkin waiter itu harus bertanya nasi goreng jenis apa dan tidak di nafikan kita juga harus melihat suasana sesuatu keadaan itu bila ingin berikan arahan.

Ia harus tersusun dan organized. It has to be someone in the group to take simple leadership initiative to control the rest. Susun kan supaya tiap sorang memesan jenis minuman terlebih dahulu dan kemudian makanan secara bergilir. itu yang Masterji selalu buat ketika berada di kedai makan bersama keluarga.

Masterji selalu melihat anak mata waiter sebelum memesan makanan di takuti ketika itu fikiran ditempat lain dan gaya sahaja seakan mengambil order kita. It needs a leadership approach and what Puan Saniyah Kadir says, a little bit more extra..walk a bit more extra miles. Is what like Cik Fame Puan Noor Jahan says, take charge fast, Is like what sifu Azaman told us, use the right words. Say what you want!

Make it organized where ever you go. Kids are watching and let them learn. Developing the next generation would require examples from us and walk extra a bit more. They will capture that someone will have to speak first, to make sure, to control and to plan!

"Being organized will be the separation points between a looser and a winner".
Therefore bila kita ingin memberikan arahan, haruslah kita melihat situasi sesuatu keadaan ya.

Ok guys...jangan lupa ya. Pada Ron 97 jangan main bunga api dan mercun banyak banyak ya nanti anak anak menangis tak dapat main bunga api tu. Ha ha ha....

1 comment:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

Wah..wah...citer nasi goreng ye. Skrg ni mmg nama makanan mmg bermcm2 nama...terpusing lidah nk menyebutnyer...

Tapi saya cadangkan guna sistem nombor. Ada restoran yg gunakan sistem nombor jadi senang...tak yah sebut nama mknan tu. Contoh n.goreng biasa 811, n.goreng cendawan 812, n.goreng kampung 813....kan mudah tu. Next time Masterji ke restoran tu cuba cadangkan kat tokeh tu.... Menu yg sedia ada tak perlu buat baru pun....just tampal no. sebagai tambahan...

OK Masterji...semoga sistem ini akan memudahkan ke dua-dua belah pihak....