Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Thursday, May 27, 2010

Merry Go Round


Pertama sekali saya ingin mengucapkan terima kasih yang tak terhingga kepada ramai rakan-rakan yang menelefon dan menghantar komen dalam ruangan ini. Terima kasih.

Saya menjawab satu komen daripada Puan Sania bertarikh May 11, 2010 yang di kirim pada jam 12.30am(mengikut waktu internet), melalui ruangan entri Make Time To Use Time.
Puan Sania telah menulis komen beliau di dalam bahasa Inggeris yang berstatus tinggi. Terkedu saya untuk menjawab kembali komen beliau. Apapun, komen tersebut saya jawap kembali dalam bahasa Melayu bagi memudahkan semua pembaca.
Saya menyalin satu persatu komen dari Puan Sania ;

"sania, May 11, 2010 12.30am,
Each of us has the same 24 hours a day...but how to manage it well and so well..so that we can go beyond the call of duty" Masterji ...please help.

Dan saya menjawab begini : -
"Pn, sudah tentu can go beyond. Semua ada masa 24 jam sehari tapi the WRIGHT BROTHERS MAMPU MENCIPTA KAPAL TERBANG dengan amount masa yang sama dengan kita!"

" Puan Sania, waktu yang tertera pada ruangan komen yang di hantar kepada saya adalah pada jam 12:30am, sudah larut malam(awal pagi). Saya kira, puan tergolong di kalangan mereka yang minat membaca. Kesanggupan Puan untuk membaca dan menulis komen kepada saya amat saya hargai. Jika tidak silap saya, Puan Sania juga merupakan seorang tenaga pengajar sambilan yang hebat.Hait,domo arigato ghozaimazu!"
Terima kasih yang tidak terhingga.

Susulan dari komen Puan Sania yang mencari teknik pengurusan masa dan bagaimana untuk melakukan sesuatu perkara lebih dari apa yang sepatutnya, saya kategorikan Puan Sania dan sesiapa juga yang mempunyai fikiran sedemikian sebagai " Building a better you is the first step to building a better Malaysia"
Tahniah kerana soalan Puan Sania punyai ciri ciri awal kategori berkenaan! Berikan tepukan kepada diri anda. Kepada pembaca lain yang sedang membaca entri ini, ayuh berikan tepukan kepada diri anda sendiri kerana anda juga sedang melihat benda yang sama.

Kali ini, kita belajar sedikit berkaitan Time Management (Pengurusan Masa) tetapi dari sudut yang berbeza

Pendapat 1 : Hidup mesti ada tiang gol!
Puan Sania, mungkin boleh ke entri saya yang pertama di mana saya mencadangkan agar untuk menjimatkan masa dan melangkah lebih maju daripada apa yang kita pernah capai dahulu ataupun pencapaian orang lain ialah dengan mempunyai tiang gol. Maksud saya, menetapkan impian dan sasaran yang jelas. Persoalannya sekarang adalah bilakah kita mahu mencapai sasaran yang kita tetapkan tadi dan apa yang kia mahu jadi? Bukan perkataan satu hari nanti kerana perkataan satu hari itu boleh di ganjak kan. Mesti ada time frame bila? Bagaimana cara untuk mendapatkanya akan terbit dengan sendiri apabila sasarannya jelas. Hidup bukan lah seperti MERRY GO ROUND.



Pendapat 2 : Wookey siap boss!
Mungkin Puan Sania pernah ke restoran mamak. Encik Azaman yang sedang membaca entri ini mungkin akan tersenyum. “Alahai Rafi oh Rafi, asyik pi restoran mamak sahaja. Saya pasti itu yang terpancul dari mulutnya kalau dia membaca. Hahahha.
Begini ya Puan Sania, saya juga minat makan di restoran lain tetapi kadang kadang apabila saya ingin cepat saya ke restoran mamak. Apa yang saya perhatikan , si pembancuh minuman boleh menghasilkan pelbagai jenis order yang berlainan rasa pada masa yang sama dan kualiti yang sama dalam keadaan yang begitu sibuk. Efficient bukan. Kalau dalam konteks pengeluaran atau kilang, ia sama seperti seorang pekerja dapat menghasilkan lebih daripada satu jenis model pada masa yang sama. Amat pantas. Pembancuh minuman itu punya “tack time” atau “standard time” ataupun “time frame”. Beliau harus menepatinya. Bukan dari segi jumlah yang di order tapi time line yg di berikan.





Pendapat 3 : SINGLE MOTHER
Saya juga kagum dengan golongan “single mother” yang terpaksa bekerja dan anak-anak dalam jagaan mereka selepas proses penceraian. Ibu saya pernah menjadi “single mother” ketika saya berusia 5 tahun sehinggalah umur saya mencecah 13 tahun. Ibu berkahwin semula. Tetapi saya tidak pernah mati kebuluran sewaktu hidup dengan beliau semasa berstatus “single mother” walaupun ibu bekerja di dua tempat satu hari. Saya juga membesar seperti anak anak yang lain. Sempat ke sekolah, sempat makan, sempat membaca buku, dapat tidur yang secukupnya. Banyak yang saya perhatikan dan pelajari. Konteks pemerhatian ini juga saya panjangkan kepada “single mother” yang lain menjelang dewasa. Rasa hormat saya pada seorang “single mother” amat tinggi. Mereka harus bekerja, menjaga anak anak, memandu ,memasak, membasuh, mengemas rumah dan macam macam lagi. Pendek kata mereka adalah bapa dan merekalah ibu. Mereka juga adalah pengurus masa yang cemerlang. Mungkin kalau dapat di temubual mereka ini kita akan pelajari lebih lagi. Kalau mereka boleh menguruskan masa kenapa kita tidak boleh. Kadang kadang sebagai lelaki , saya rasa aktiviti seharian saya lebih kurang daripada apa yang di lakukan oleh seorang single mother yang punyai tanggungan. Sewaktu saya belajar Master dari tahun 2001 sehingga ke 2003, sesi di adakan pada setiap hujung minggu Sabtu dan Ahad, di dalam kelas yang sama terdapat tiga orang single mother yang punyai tanggungan dan bekerja pada hari biasa. Sudah tentu sukar. Tetapi mereka masih sempat belajar. dapat membuat sesuatu yang lebih daripada orang lain.
Pendapat 4 : Make Time to Use Time.

Pada entri saya yang bertajuk Make Time to Use Time , saya ada menunjukkan contoh seorang samurai saya yang menggunakan sistem yang simple dan mudah. Sebelum kita pulang daripada tempat kerja kita hanya perlu meluangkan masa lima minit untuk merancang apa yang harus di lakukan untuk hari esok berdasarkan keutamaan tugas. Amat Berbaloi!!! Kerana lima minit, berjaya lapan jam waktu kerja esoknya. Beliau tidak menjadikannya sebagai sistem tapi tabiat.

- Pengurusan Masa Sebagai Tabiat Yang Menguntungkan
Pengurusan masa yang cemerlang ialah tabiat bukan sistem. Cuba kita “break” seminit. Saya ingin mengajak Puan Sania dan pembaca yang lain cuba mengingati apa yang telah kita lakukan pada tarikh yang sama tahun sebelumnya, kalau bertulis tentu ingat kalau tidak parahlah jawapnya! sudah tentu tak dapat nak jawab . Perancangan harus di tulis dan bila di laksanakan ia adalah bukti. Bukti yang mengatakan kita menguruskan masa dengan cemerlang kerana kita tahu apa yang telah kita buat dan apa yang patut kita buat. Ingat ia harus bertulis. Jelas. Jelas untuk hari esok dan jelas untuk hari kemudian. Bayangkan, kita di tangkap atas tuduhan yang tidak benar oleh mana mana pihak berkuasa atas pemberian maklumat palsu. Kita telah di tuduh melakukan sesuatu pada hari lepas atau setahun lepas maka kita terpaksa membuktikan yang kita tidak bersalah dan kita tiada di tempat kejadian tersebut. Maka yang boleh membantu kita adalah tabiat kita dalam pengurusan masa. Diari adalah mustahak.Bukankah tabiat pengurusan masa yang baik mendatangkan keuntungan?Dan ia menjadi lebih manis apabila kita bersara nanti, kita akan rasa terhibur melihat diari kita yang lepas kerana kita ingat apa yang kita pernah lakukan dan kita akan tersenyum dengan bangga. “Masa ku tidak terluang dan banyak perkara rupanya yang aku pernah capai sewaktu muda!” Kan hebat tu.




Saya harap pandangan di atas bisa memberikan idea yang bernas dan kesedaran diri yang lebih tinggi dalam penggunaan masa. Time is money!
Hidup harus ada tiang gol dan harus di uruskan dengan berkesan sekiranya tidak hidup berkitar di satu tempat seperti Merry go round!!!


Nota:
1- Pada Encik The One only yang mengikuti blog saya , akhirnya anda berjaya make time to use time. Berjaya untuk melanjutkan pelajaran ke tahap yang lebih tinggi walaupun sudah disarankan banyak kali tetapi sering menolak dengan alasan tiada masa dan sibuk bekerja tapi kini anda berjaya make time to use time more successfully in the future. Anda bukan lagi Merry Go Round . Tahniah. Ayuh maju ! Anda sudah pacak tiang gol. Bezanya dulu anda sibuk bekerja dan sekarang dengan masa yang sama anda sibuk, bekerja dan BERPELAJARAN!. Berikan tepukan pada diri anda.
2- Tahniah kepada anak buah saya yang juga bernama Apit mendapat peluang ke matrikulasi di Melaka. Syabas, anda berjaya memanfaatkan masa dengan pintar.

2 comments:

azaman said...

Salam Masterji,

Mana post baru? 4 hari menunggu ni.....

Noor Jahan said...

It's true...kita biasa dengar jawapan "sorry la...tak de masa", atau "ala...tak sempat la tak cukup masa.." Adakalanya saya juga menjawab gitu. tapi saya juga cuba memperbaiki penggunaan masa samada di tempat kerja atau di rumah....