Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Tuesday, June 29, 2010

FREEDY KRUEGER!

'He is like a nightmare that just won't go away even you wake up'..........

Apa khabar semua? Moga semua pembaca dan pengunjung blog ini berada dalam keadaan kesihatan yang cemerlang. Terima kasih untuk semua komen-komen yang di berikan. Komen pasal Masterji, terima kasih yang tidak terhingga. Ada yang nak tahu, apa jadi pada Masterji lepas dapat kerja baru selepas berhenti dari kilang tembakau? Nanti dalam entri yang seterusnya akan saya lanjutkan lagi. Insyaallah.
Teruskan sokongan, kerana sokongan dari anda adalah inspirasi saya. Kali ini saya ingin berkongsi pengetahuan tentang Human Behaviour. Penting dalam konteks pekerjaan dan kehidupan. To all HR Managers out there, please take note as you know that, the most important element of resources is human. Therefore study it, eat it and sleep with it!.


Keratan akhbar Harian Metro, tarikh 25-Jun-2010

Ini juga kategori Freddy Krueger,:
"He is like a nightmare that just won't go away even you wake up"

Nampak keratan akhbar di atas? Sebagai seorang Pengurus Sumber Manusia, tenaga pengajar, kaunselor, dan seorang bapa, cerita-cerita seperti di atas adalah satu pengetahuan yang amat berguna buat saya. Banyak keratan akhbar yang saya simpan berkaitan dengan berita-berita seperti ini. Pada pandangan saya, walaupun anda bukan seorang pengurus sumber manusia, anda harus membacanya! Saya tekankan, semua orang termasuklah pasangan kekasih yang sedang enak di lambung cinta. Ia adalah asset bukan liabiliti.
Berkasih dan berkahwin adalah seperti aktiviti “recruitment” dalam bidang Human Resource Management. Prinsip yang paling penting yang akan kita belajar dalam recruitment ialah, " Easy to recruit but Difficult to terminate" . Kalau cara pemilihan dan penilaian kita cemerlang,menetapi segala aspek kemungkinan kita boleh memperolehi seorang pekerja yang boleh mendatangkan keuntungan bernilai RM 5 juta untuk syarikat , tetapi kalau kita salah percaturan dalam memilih mengrekrut pekerja, berkemungkinan besar akan kehilangan RM 10 juta kerananya dan malah lebih teruk ia akan menjadi Freddy Krueger dan mimpi ngeri(nightmare) untuk kita sebagai Pengurus atau pun usahawan! Sebut pasal Freddy Krueger, sudah tentu anda kenal siapa Freddy- Nighmare on Elm Street. Satu jiwa yang sesat, mental yang lemah dan citarasa yang zalim dan maha kejam.
Salah satu sebab hidup kita menjadi seperti Merry Go round adalah kerana tiada pengetahuan dan tiada minat mendalami pengetahuan dalam bidang seperti ini. Manusia adalah kompleks. Pelbagai karenah, pelbagai tabiat, pelbagai personaliti. Menjadi tanggunjawab kita dan mustahak mengetahui dan mendalaminya.
Bak kata salah seorang guru yang mengajar saya dalam bidang Human Resource Management sewaktu proses untuk mendapatkan diploma dalam bidang tersebut"..Rafi and the rest, You can have the most sophisticated machines for your resources, you can have the most current technology as your resources but all this will go to drain if your primary resources, human resources is rubbish..." tambah beliau "Knowing them, study them , changing them is important..."
Benar. Sebab manusialah yang akan menggerakan sumber-sumber lain.Manusia boleh membina bangunan secanggih pyramid atau seindah Taj Mahal yang di dampingi erat Sungai Yamuna dan manusia juga bisa menghancurkan sebuah oragnizasi. Maka kami di kalangan pegawai sumber manusia, subject Organization Behaviour amatlah mustahak. Organization Behaviour banyak faedahnya. Kita akan pelajari tentang tingkahlaku manusia, politics in organization, personality, stress, leadership dan juga motivation. Mahir dalam bidang tersebut boleh membuatkan anda terlepas dari pada salah satu perangkap hidup merry go round.
3 jenis personaliti yang harus kita ketahui
1. Firm ( Konsisten dan jujur )
2. Fabrication ( Lakonan dan pura pura )
3. Split ( Tidak konsisten dan gangguan mental )
Di ingatkan,sesiapa juga harus berhati-hati bila berhadapan dengan mereka yang berada dalam kategori personaliti kedua dan ketiga.
Berbalik pada keratan akhbar di atas , di mana seorang lelaki mencederakan , memeras ugut dan memalukan bekas teman wanitanya sehingga ke satu tahap yang amat kritikal semata mata kerana tidak berpuas hati wanita berkenaan meminta hubungan di putuskan. Memang kejam. Berkenalan dengan lelaki itu adalah mimpi yang ngeri. Freddy Krueger punya puak. Kita harus akur sekiranya tidak di kehendaki lagi. Lelaki tadi mungkin lupa tentang risiko yang menunggu. Sekiranya di tangkap bila berlaku kematian, nama keluarga dan ibu bapa akan tercemar. Mummy saya selalu mengingatkan saya " Ingat...awak tu ada adik perempuan atau esok esok mungkin ada anak perempuan,..apa awak buat pada orang lain, kalau tak kena pada awak, kena kat adik awak, atau anak awak ataupun cucu awak,...". Haha macam lagu Scorpions pulak, “U get what you gift”. Benar. Nasihat yang logik. Apa yang di laburkan pasti dapat pulangan yang setimpal!
Tertarik pada keratan di akhbar, saya pun bersetuju untuk menontonnya Lagenda Budak Setan. Di katakan filem Melayu yang mempunyai kutipan tertinggi setakat ini. Kisah percintaan yang bersegi segi. Tapi apa yang menarik saya ialah karektor stress dan split personality yang di tonjol kan dalam filem ini. Kepada sesiapa yang ingin pelajari bab personaliti, saya syorkan filem ini.
Bukan sahaja filem ini malah banyak lagi filem filem berunsurkan split personality menjadi kegemaran saya.Sebagai seorang pengurus sumber manusia, banyak masa perlu di peruntukkan bagi menyelami personaliti-personaliti yang berbeza dari sifat yang di pertontonkan, cuba melihat wajah yang di sembunyikan.
Tahniah pada saudara Que Haidar kerana membawakan watak Azmi dengan begitu berkesan sekali. Azmi adalah bekas kekasih Ayu ( Lisa Suriani ). Kehidupan Ayu akhirnya dimamah oleh kekejaman Freddy Krueger yang bernama Azmi. Walaupun titisan airmata Ayu deras mengalir keluar sewaktu diseksa, bagi Azmi ia adalah kebanggaan bukan kesakitan. Azmi tidak dapat menerima realiti kehidupan. Ugutan menjadi modal utama untuk menjadikan hidup Ayu bagaikan Merry Go Round. Ayu di waktu awal perkenalan telah di perdayakan dengan personaliti fabrication Azmi sehingga kemudian baru kelihatan keaslian warna Azmi yang sebenar dan personalitinya. Saya syorkan filem ini di tonton oleh ibu bapa dan juga muda mudi. Anda tidak tahu bila dan di mana anda akan berjumpa Azmi dalam bentuk kehidupan sebenar! Tontonilah filem ini dan taksirkan daripada sudut pengajaran. Mudah mudahan kita dapat melepasi perangkap hidup seperti itu.Tiada apa yang boleh di buat ketika itu oleh Ayu. Kenangan dan pengorbanan menjadi modal ugutan dan kemusnahan. Watak Azmi yang memamah jiwa manusia adalah lebih hebat kalau nak di banding kan dengan Dr Hannibal Lecter yang memakan daging manusia dalam novel Thomas Harris dan selepas itu di adaptasikan ke layar perak dengan tajuk Silence Of The Lambs. Watak Dr Hannibal Lecter atau Dr Hannibal the Cannibal di bawa oleh Sir Anthony Hopkins. Sungguh hebat. Masih teringat dialog nya "..On a simmiliar note, I must confess to you, I' m giving very serious thought ..to eating your wife...." . Dengan selamba, genius dan bersopan santun , dia berkata demikian!
Dr Hannibal Lecter.

Banyak juga filem yang saya tonton. Semua itu pelaburan dan pelajaran. Wayang adalah manusia. Dan manusia adalah produk saya. Sama ada dalam bidang pengurusan atau pun latihan! Selain daripada filem filem saya juga membaca pelbagai novel. Bila bosan dengan buku pengurusan, tukar ke novel.Tidak rugi. Banyak faedah yang saya dapati. Hasil tulisan Thomas Harris, John Grisham, Philip Margolin , Stephen King dan John Sandford adalah kesukaan saya. Kalau isteri saya pi shopping 2 ke 3 jam, tak apa selagi saya ada sebuah novel dan segelas teh tarik. No hal.
Saya ingin berkongsi di antaranya. Mereka sebenarnya wujud kalau tidak penuh mungkin separuh. Saya selalu terfikir, apakah yang akan saya lakukan sekira nya terjumpa dan terlibat dengan pesalah pesalah seperti di bawah ini.
Mereka unik. Personaliti yang pelbagai dan boleh menjadi Freddy Krueger sekiranya tidak di tangani dengan tepat dan kreatif.

Buku 1:
Silence Of the Lambs
Thomas Harris


Learning points : Cerita yang menarik. Seorang pembunuh yang bijak mengatur dan berkomunikasi. IQ biasanya juga tinggi. Agent polis , Clarice Starling lakonan Judie Foster mempunyai kesukaran yang tinggi untuk menandingi nya.
Saya selalu terfikir, kalau terjumpa dengan kategori seperti ini atau pesalah jenis ini apa nak buat. Mereka bijak dan sambil senyum anda terbunuh! Beliau di dalam masyarakat mempunyai status yang tinggi.


Buku 2 :
The Red Dragon
tHOMAS Harris.

Learning points:
Cerita berkisar seorang lelaki pemalu dan low profile menjadi pembunuh. Beliau hanya mencari keluarga yang bahagia untuk di jadikan mangsa. Pemuda yang mempunyai tekanan otak menjadi pembunuh yang berimejkan naga. Siapa sangka lelaki yang tidak ada kawan, pendiam dan pemalu berjaya membunuh lebih daripada satu keluarga dengan plan yang jitu. Beliau bermentorkan Hannibal The Cannibal.


Buku 3 :
Rules of Prey.
John Sanford.

Learning points:
Siapa sangka, seorang peguam yang pakar perihal undang undang menjadi pembunuh dan perogol. Beliau pakar tentang selok belok undang undang dan menggunakan kelebihan itu untuk menjalan kan aktiviti yang tidak baik. Amat sukar untuk menjejaki pesalah kategori ini kerana mereka pakar tentang undang undang. John Sanford banyak menulis siri prey ini dan sekira nya anda ingin berfikiran seperti seorang detektif, Lucas Davenport adalah watak polis yang sesuai dalam siri prey yang boleh menolong anda.

Buku 3 :
Primal Fear
William Diehl

Learning points:
Kisah seorang budak yang bernama Aaron Stampler di tangkap kerana membunuh dengan brutal. Tetapi kerana kepintarannya beliau berjaya mengwujudkan satu lagi personaliti yang mencerminkan beliau tidak waras dan dapat mengelabui mata penguam nya serta Hakim yang membicarakan kes pembunuhan tersebut. Akibat nya beliau di bebaskan daripada tuduhan membunuh dan di syorkan untuk mendapatkan rawatan otak. Sebarnar nya beliau adalah pembunuh yang tiada personaliti lain. itu hanya mainan nya.! Novel ini di filem kan dan di lakonkan oleh Richard Gere yang handsome tu sebagai penguam.


Buku 3 : Misery
Stephen King.

Learning points:
Ini split personaliti seorang wanita.
Cerita yang mengisah kan seorang penulis buku terkenal Paul Sheldon diculik oleh seorang wanita bekas Juru rawat yang menjumpai nya selepas kemalangan. Penulis buku itu dalam perjalanan pulang selepas menulis sebuah novel dan terlibat dalam kemalangan di musim salji. Tertimbus di dalam salji. Patah kaki nya dan tidak boleh memandu selepas itu. Bekas Jururawat itu amat minat dengan tulisan novel nya. Mengurung beliau dan menyiksa penulis novel itu semata mata untuk memaksa beliau menghidupkan semula watak yang sudah mati dalam novel berkenaan! Novel ini di filem kan pada tahun 1990. Saya menonton nya sebanyak 2 kali dipanggung. Lakonan Kathy Bates. Menerusi watak yang di lakon kan beliau mendapat award dalam filem ini!

Buku 4 : Gone but not forgotten
Gambar
Phillip Margolin

Learning points:
Court room thriller yang hebat! Lawyer yang hebat! dan pembunuh yang hebat! sesiapa yang ingin mempelajari teknik pemikiran seorang peguam, saya syorkan Philip Margollin ataupun John Grisham. Gone but not forgottan mengisah kan tentang seorang pembunuh yang berjaya memeras ugut kerajaan untuk membebaskan nya dari tuduhan pembunuhan dan seterus nya berpindah , bertukar imej tapi masih lagi membunuh!. Tetapi tiada siapa yang menyangka beliau adalah seorang pembunuh berpandukan pada personaliti yang dia tonjol kan!

Itu adalah diantara novel yang saya baca. Ada banyak lagi tapi cukup lah sekadar perkongsian. Mempelajari personaliti yang pelik bukan lah satu kerugian malah keuntungan. Sebagai Pengurus Sumber Manusia, novel novel berkenaan banyak membantu saya dalam Domestic Inquiry yang saya jalan kan, Kauselling yang saya jalan kan dan juga interview selection yang saya kendalikan. Sewaktu interview kita tidak hanya melihat resume tetapi personality! Tidak rugi!

Mungkin anda sedang berhadapan dengan Freddy Krueger dalam proses kerja anda. Pelajarilah apa yang saya sarankan. Juga mungkin untuk saudara mara anda yang lain!

1 comment:

Anonymous said...

Salaam Masterji,

1. send a message to my e-mail,
so that I may send you ebooks.


esqw165@gmail.com,

The Finger Karate Kid