Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Wednesday, June 9, 2010

I Wanna Change!


"Encik Azaman, thank you for your comment. terasa dekat walaupun you jauh sekarang. Mana tahu kan satu hari nanti akan di filemkan. Kalau di filemkan , Mummy saya orang pertama akan terperanjat. Insyallah. Semua watak termasuk watak Encik Azaman pasti saya akan selitkan. Tak salah jadi Mat Jenin cuma masalah Mat Jenin ni dia berangan di tempat yang salah dan bahaya. Gelihati saya bila Encik Azaman kata Zack pula yang akan ikut." Ramai yang terkejut baca entri toilet dan call serta sms. Itu lah kenyataan. Kalau saya boleh bangun dari tempat yang paling bawah tanpa apa apa dan penuh airmata , anda tentu boleh jadi lebih hebat kalau anda mencuba. Anda pasti boleh! Kali ini saya ingin bercerita tentang gambar di atas dan slogan yang tertera. Cerita Masterji ke puncak kita akan sambung di kesempatan yang lain. Gambar ini kiriman seorang rakan saya yang menjadi follower di dalam blog ini. Beliau kini sedang membina nama dan hampir menjadi another chapter of excellence! tahniah The One. The One sedang bersemangat tinggi menyahut kemajuan. Bagus."It is better late than never".
Kata-kata Leo Tolstoy dalam gambar yang saudara hantar amat berguna buat diri saya juga. Saya pasti gambar berkenaan juga memberikan makna yang mendalam pada saudara.
Terkadang waktu, kita terlalu sibuk untuk memajukan organisasi atau perkara-perkara lain sehingga kita terlupa untuk memajukan diri sendiri. Kita, seringkali tidak sensitif dengan diri sendiri, kurang meneliti ke dasar diri. Saya pernah di ajukan dengan satu soalan. "Berapa banyak tahi lalat yang ada pada saya?"
Ahh, sukar. Saya sendiri tidak pernah menghitung berapa banyak tahi lalat yang ada pada saya. Walaupun ianya di anggap sebagai perkara kecil, tetapi secara tidak langsung ianya berkait rapat dengan sifat mengenal diri sendiri.

Dengan usaha-usaha tertentu yang bermatlamat untuk memajukan tempat kerja/organisasi, kita sebenarnya menyumbang ke arah melengkapkan sasaran atau boleh di namakan sebagai mencapai KPI sesebuah organisasi.

Tetapi, persoalannya sekarang adalah bagaimana pula dengan sasaran kita sendiri? Perubahan-perubahan yang kita lakukan untuk memajukan diri sendiri? Berapa banyakkah pengetahuan yang telah kita kembangkan berbanding tahun-tahun sebelumnya? Berapa banyakkah simpanan yang telah kita tabungkan tahun berbanding simpanan tahun lepas? Berapa ramaikah dari kalangan rakan-rakan kita yang sudah lebih maju dari kita? Adakah mencukupi hanya berbekalkan segulung Ijazah yang telah kita perolehi 20 tahun lalu? Adakah daya saing kita cukup kuat untuk berdepan dengan cabaran masa kini dan masa-masa mendatang?
Sebenarnya banyak yang kita boleh ubah. Seperti kata Leo Tolstoy " Every one thinks of changing the world. But No one thinks of changing himself".

Berbalik kepada rakan saya, The One, saya pernah mengajukan soalan pada beliau setelah melihat beliau kembali untuk melanjutkan pelajaran ke tahap yang lebih tinggi walaupun sebenarnya beliau sering sibuk tugasan harian di tempat kerja,beliau menjawab " 24 jam sehari berlalu dengan saya terlalu sibuk. Sibuk untuk memajukan orang lain tetapi saya masih di tahap yang sama, tiada apa-apa perubahan". Tambahnya lagi " umur makin lanjut dan saya tidak mahu pencen dengan apa yang saya ada pada hari ini" .

Saya seringkali menggesa beliau untuk memajukan diri sendiri. " Hang elok pi belajar, ubah nasib, jangan mengeluh sahaja. Keluhan menghilangkan kemarahan atau keresahan tapi tiada membawa kemajuan". Nasihat saya pada beliau.Pada mulanya, beliau marah bila saya menasihatinya dengan sindiran yang sebegitu, tetapi kini beliau sudah menampakkan perbezaan yang ketara berbanding dahulu.Beliau di lihat semakin peka dengan buku-buku terbaru berkaitan pengurusan yang ada di pasaran dan ini sudah tentu menimbulkan perasaan cemburu saya padanya. Kalau dulu beliau cuma pandai mengeluh tetapi sekarang beliau mula petah mengajar saya tentang perbezaan strategi dia antara South West Airline dan Air Asia atau perbandingan strategi Mydin Shopping Centre dan strategi yang ada pada Wall Mart. Beliau juga sering berbahas lantang dan lagak bagai peguam dengan saya tentang Employment Act, IR Act dan pelbagai lagi akta undang undang.
Dulu, beliau akan berjumpa saya dengan pelbagai rungutan tetapi sekarang beliau datang dengan seribu satu pengetahuan.Hebat, anda sudah berubah!
Dalam usia yang hampir ke angka 40 tahun, jadual tugasan yang memerlukan beliau bekerja pada sebelah siang dan beliau perlu hadir ke kelas malam yang di adakan dari jam 6:00 petang hingga 10:00 malam, dua kali seminggu selama 2 tahun.Hari Sabtu dan Ahad pula banyak di habiskan masanya dengan membaca atau ke kedai buku.
Janjinya pada saya adalah untuk sampai ke tahap Master(Sarjana)," Rafi, macam mana sekalipun satu hari nanti aku mesti menang kalau berbahas dengan kau. Biar aku belajar dulu dan kau tunggu hari itu sampai" katanya pada saya setiap kali tewas dalam rundingan ataupun perdebatan. Bagus.Saya akan tunggu hari berkenaan.

Pada anak-anaknya, saya utuskan pesanan ini ;
"Ciumlah pipi bapa kamu di saat ini kerana bapa kalian mengimpikan perubahan yang berkesan. Bila kita berubah bukan sahaja nasib kita berubah malah nasib keluarga kita pun berubah"
The One,
"Anda harus terus mara. semalam adalah kenangan dan permulaan untuk esok harus bermula hari ini...
"

Kepada pembaca yang lain, contoh mudah yang ingin saya berikan.Wajah kita akan berubah bila di pakaikan solekan, maka banyak sekali kehidupan kita yang boleh di ubah jika kita solekkan.Itu adalah pasti.


Baru baru ini , ramai remaja lelaki atau pelajar sekolah menengah yang suka mendengar lagu " I Wanna Change" dari filem berbahasa Jepun,Crow Zero. Ceritanya mungkin kurang sesuai dengan remaja tetapi iramanya dan senikata lagu itu amat positif.Lagunya mungkin sedikit bingit tapi membakar.

Saya rasa di luar sana ada ramai yang seperti The One .Teruskan berusaha kerana anda bakal menjadi orang yang gemilang.


2 comments:

azaman said...

Maste'rji,

"The One" yang diperkatakan di sini tu yang kita sama-sama kenal ke? RR ke? Kalau ye, Alhamdulillah, memang dia berpotensi besar.

Kalau nak cari ilmu ni, tak kira umur. Kalau kat US tu, ada nenek yang dah 60 lebih tahun pun masih dok belajar kat college. Belajar ni satu proses yang non-stop. Stop kalu, matilah maksudnya.

azaman

Unknown said...

Master'ji,
boleh saya tahu , awk ada simpan tak keratan akhbar pasal Subkhiddin Mohd Salleh ?