Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Monday, June 14, 2010

Ring My Bell



Terima kasih kepada yang menghubungi saya dan memberi maklumbalas secara langsung berkaitan entri I Wanna Change.Kita terlalu sibuk untuk orang lain tetapi kurang meneliti diri sendiri.

Terima kasih saya pada Abang Man yang telah mengirimkan sms kepada Encik Ridzwan Abu(seteru saya?) berkaitan kewujudan blog ini.Statistik pelawat blog yang semakin menunjukkan peningkatan dari hari ke hari sehingga menghampiri angka 300 orang sejak di lancarkan kira-kira sebulan lalu member saya motivasi yang tinggi untuk terus berkongsi ilmu dan pengalaman yang ada pada saya.

Terima kasih juga kepada Puan Norjahan (ingat entri FAME?), yang telah mengesyorkan kepada beberapa orang rakannya untuk melawat blog ini. “Gagal sekali tidak bermakna gagal selalu..” saya pinjam kata-kata ini dari Puan Norjahan. Dan kata-kata ini akan saya jadikan sebagai mantra untuk sesi latihan kendalian saya pada masa akan datang.Dalam hidup jangan mudah berputus asa.Kegagalan banyak member pengalaman untuk lebih bersedia pada cabaran masa mendatang.
Hidup harus diteruskan. Kenangan menjadi Kapten Hook amat berharga. Selepas berhenti dari MTC,Abang Labu beralih menjadi ketua Chef. One Man Gang pula telah berjaya membeli sebuah lori dan menggaji seorang kelindan sepenuh masa. One Man Gang sehingga hari ini masih berhubungan dengan saya. Lagak samsengnya masih seperti dulu.Hanya pada cirri fizikal nampak seakan samseng, tetapi memiliki hati yang bersih.Kalau berjumpa di Bandar Klang, kata orang yang mengenalinya, kunci pintu bandar Klang ada di tangannya. Entahlah..apa yang saya tahu hatinya mulia.

Kali ini , kita sambung semula cerita Masterji ke puncak, setelah mendapat banyak pertanyaan tentang nasib saya setekah di tamatkan perkhidmatan di MTC.

Selepas kontrak saya tamat di syarikat tembakau berkenaan, pengembaraan saya mencari sesuap nasi kembali bersambung. Dalam keadaan saya yang tidak mempunyai kelulusan tinggi, terasa perit untuk mencari pekerjaan yang berjawatan tetap. Mengenangkan nenek dan adik yang perlu makan setiap hari dan tinggal berasingan dari mummy, anak muda yang telah hilang zaman emas era remajanya ini perlu bertarung dengan keanehan hidup yang pelbagai sifatnya.Saya perlu dapatkan sebarang pekerjaan dengan segera. Tambahan pula, tekanan sentiasa memuncak bila teringatkan rumah kami yang selalu sahaja di putuskan bekalan elektrik akibat bil yang tidak berbayar. Pakcik hanya seorang anggota badan beruniform yang hanya mempunyai pendapatan cukup makan.Mummy pula sudah tidak bekerja dan menjadi surirumah sepenuh masa. Rembesan airmata mula mengalir tenang bila teringatkan mummy yang sedang sibuk menyediakan makan malam ala kadar dalam gelap malam yang bertemankan sebatang lilin dan cahaya jernih torch light 3 bateri.Bandar Shah Alam pada saya hanyalah kemegahan nama yang tidak memberi apa-apa makna pada keluarga kami. Kami tersepit dalam pembangunan ekonomi dan kemelesetan hidup.
Di sini menanti, di sana menunggu. Di sini mummy menunggu untuk di bantu, di sana adik dan nenek menunggu untuk di bantu, sedangkan saya masih lagi tidak bekera.Nenek yang mula menyedari kesukaran yang sedang saya hadapi mengambil keputusan untuk menjual nasi lemak yang akan di hantar ke kedai-kedai yang berdekatan. Sekurang-kurangnya, dapatlah juga member adik belanja ke sekolah.Hati mudah tersentap. Untuk melegakan keresahan dan masalah yang semakin berselirat, saya semakin menjadi perokok yang tegar walaupun ketika itu zaman ekonomi sedang gawat. Terbayang dialog filem Azura, antara M. Rajoli dan Jamal Abdillah serta Syed Sobrie."Ini semua sijil sijil yang tak laku" marah M. Rajoli sebagai tokeh stesen pam minyak pada Zack sewaktu Zack nak minta kerja dan di bantu oleh Amir rakan baik Zack watak yang di lakun kan oleh Syed Sobrie. Ya betul, ada sijil tapi sijil saya tak laku nak buat macam mana. Kekadang rasa terlalu malu untuk makan tengah hari dirumah. Mummy tiada kerja. Malu . Malu kerana tiada membawa hasil tapi bila masa makan muncul. Kadang kadang sahaja tak muncul makan tengahari. Bila Mummy tanya kenapa" Busy sikit mummy" . "Macam orang kerja opis pulak" jawap mummy. Sebenarnya saya malu.

Ketika itu, rambut makin panjang tetapi lebih kemas. Masih selesa dengan sehelai jeans yang sudah hilang unsure-unsur thrash. Sudah semakin kemas. Banyak terikut dengan gaya Zack dan sedikit gaya Richie Sambora, gitaris Jon Bon Jovi tetapi saya masih lagi tidak mempunyai apa-apa pekerjaan. Semua kilang di kawasan Shah Alam sudah saya tanyakan peluang pekerjaan tetapi semuanya juga member jawapan yang sama. “Tiada kerja kosong..” . Saya mula menjadikan Pejabat Buruh sebagai rumah kedua. Setiap hari saya ke Pejabat Buruh menagih simpati mencuba nasib.
Esok masih ada . Benar! Kemunculan secara agresif aktiviti syarikat pengangkutan bas mini di Shah Alam memberi saya satu peluang yang sekian lama di tunggu. Saya mendapat kerja sebagai konduktor bas mini untuk sebuah syarikat bas mini no.6 yang mana basnya di warnakan dengan warna merah. Saya tidak banyak berdolak dalih kali ini. Pesanan Abang Din dan Abang Labu semakin jelas nyata, ungkapan “jangan malu, biar pegang hook asalkan jangan pegang tiang penjara” sentiasa member saya satu motivasi yang kukuh dan kejap di dasar hati.
Adik dan nenek seperti biasa gembira bila mengetahui saya sudah mendapat kerja.Nenek masih meniaga nasi lemak bagi meringankan beban saya.Nenek begitu kasihkan kami berdua. Arwah nenek seorang yang penyabar dan penyayang. Adik seperti mahu meminta pakaian baru untuk persekolahannya. Saya faham dan memberikan isyarat bulan seterusnya.

Ketika kokokan ayam pertama, tepat jam 5:45 pagi, kehidupan saya sebagai konduktor pun bermula.Bas bergerak awal sebab pelajar sekolah menggunakan bas mini juga sudah meningkat ketika itu. Sebelum saya keluar rumah pada hari pertama saya bekerja,mummy sudah menyiapkan secawan kopi panas dan sebagai tanda kasih sayang seorang anak pada ibu yang tidak pernah mengeluh, saya akan merapati ibu dan mencium pipinya, sesekali saya akan mencium kakinya juga.Saya mengenakan sehelai kemeja berbunga ‘feet’ dengan lengan baju yang di lipat sehingga ke siku,sehelai jeans biru pekat bersama sepasang kasut ‘high cut’jenama Aliph.Ibu akan menghantar saya hingga luar kawasan rumah dan matanya akan terus mengekori saya sehinggalah bayang tubuh saya hilang dalam dingin pagi.
Berjalan dan membaling rokok ke bibir pap! Tepat masuk dan dinyalakan. Ini kemahiran baru yang saya ada Membaling rokok ke bibir dari jarak jauh. One Man Gang juga pakar dan mahir dalam bidang itu. Kami belajar bersama. Dua dua lulus dengan cemerlang tapi sekolah bodoh.
Walkman tidak pernah lekang dari cuping telinga walaupun hari masih awal pagi Lagu dari kumpulan Scorpions, Rock You Like Hurricane. Zaman ini jugalah yang telah melahirkan kumpulan rock Wings tetapi saya tetap meletakkan Jamal Abdillah sebagai penyanyi nombor 1.
Ketika sedang berjalan untuk ke tempat kerja, saya sering teringatkan sahabat saya, si Romzi yang lebih di kenali sebagai One Man Gang. “Jie, aku dah dapat kerja Jie.”

Deretan bas mini sedang menunggu dan sedang di panaskan enjinnya. Saya di panggil oleh taukeh bas dan di berikan penerangan secara ringkas . Terangnya, “waktu kerja dari jam 6 pagi sampai 8 malam atau lebih”. Tak ada notes ataupun manual. Tak ada Business philosophy. vision, mission, petisyen, lotion semua tak ada. Orientasi di berikan oleh taukeh yang memakai kain pelikat dan jaket kulit tanpa di butangkan. Kemudian saya di perkenalkan kepada pemandu bas saya. Abang Amy. Rupa ala Amy Search. Rockers rupanya tapi kemas. Dia salam dengan saya dan suruh calit ibu jari tangannya dan ibu jari tangan saya. Selesai babak suai kenal dengan cara calit jari.
"Lu sape nama dik?' soalnya. "Rafi bang" jawap saya. "Nama apa tu. tak pernah gua dengar pun, gua Amy. Lu panggil gua Amy ".
"Set.." balas saya. Tapi sudah menjadi disiplin hidup yang di ajar oleh mummy, mesti panggil abang atau kakak bagi yang lebih dewasa dari saya. Kalau tidak penampar tepat sampai ke muka saya hadiah dari mummy. Mummy banyak menitik beratkan disiplin dan sopan santun diri. " Biar bodoh takpa, tapi perangai mesti baik dan hormat dengan orang" . Kata Mummy. Mummy tidak pernah beralah kalau ada masalah disiplin." Kalau kita bodoh tapi kita baik orang akan sayang kita dan tolong kita, tapi kalau kita bodoh lepas tu perangai macam setan, orang jadi lagi benci pada kita". Pesanan mummy.

Jadi saya kena panggil Amy itu abang kerana dia lebih berumur. Dipendek kan cerita saya panggil dia Brader Amy. Bermulalah status dan pengalaman baru. Brader Amy seorang yang baik. Suka bersiul. Kalau cakap suka menggunakan perkataan Lu, Gua. “Amende lah lu nie..”

Bas Mini saya mula beredar. Pelajar sekolah mula menaiki bas. Ada juga yang nak jadi rocker. “Habislah..”, gerutu hati saya. Di tangan saya tersangkut kantung wang syiling dan tiket bas mini. Harga satu tiket 50 sen. Budak budak KPP, atau UITM 30 sen sama macam budak sekolah.

Penuh sesak di awal pagi. Menggigil tangan dan badan sebab harus cepat mengambil wang dan memulangkan baki. Terpaksa bercakap supaya penumpang duduk dan menyuruh yang berdiri di muka pintu bas, masuk lebih dalam ke dalam perut bas. Nanti jatuh. Itu work order Brader Amy yang di berikan persis seorang penyanyi rock. Perasaan malu kembali apabila ramai yang memerhatikan kita. Beza dengan kerja angkat guni tembakau. Tak berani memandang mata penumpang. Ramai jenis penumpang. Orang ofis, orang tak ofis , pekerja kilang, cikgu sekolah, pelajar ITM atau KPP dan kakak atau pun Mak Cik yang mahu ke pasar. Kedengaran bunyi loceng dibunyikan tanda penumpang ingin turun.” Ring My bell”, kata Donna Summer dalam lagu nya.

Wangi bau haruman masing masing .Waktu pagi semuanya masih segar. Radio di dalam bas memainkan lagu rock sahaja yang mengikuti selera pemandunya, Brader Amy.

Hari pertama begitu memenatkan. Pukul sembilan malam baru pulang. Brader Amy sempat memberikan saya pinjaman sebanyak sepuluh ringgit dan berkata "Lu nanti bayar kemudianlah, tapi lu ingat esok pagi lu mesti datang awal tau. Lu, gua tengok kerja laju tapi mulut lu tak kecoh lah beb". Sambungnya "Lu kerja konduktor mulut kena bukak, sound lebih kurang, nanti passenger jatuh".
" Worait brader , saya ikut’,jawap saya. Sambil berfikir di dalam hati, “terrer brader Amy ni. Rock rock juga, safety tetap jaga. Bagus bertanggung jawap…”
Berjalan pulang. Satu lagi lantunan rokok ke mulut. Tepat. Dapat pendahuluan RM10 . Terus singgah kedai dan makan. Beli rokok kotak kecik 7 batang. “Cost buster”. Teringat dialog filem Azura lagi, "Zack kita dapat advance Zack,RM10. Cukuplah untuk makan malam kita ya Zack".Kata Ogy Ahmad Daud pada Jamal Abdillah ketika Azura di terima bekerja di sebuah butik pakaian dan berjaya mendapatkan pendahuluan RM10.Dari wang RM10 tadi, saya belikan roti, toseh dan teh tarik untuk mummy dan pakcik. Tamat hari pertama.

Seminggu berlalu, termasuk hari Sabtu dan Ahad. tanpa istilah “Saturday halfday, Sunday holiday”. Kerja sebagai konduktor ibarat “tak ada kerja tak ada gaji’. Di sini saya belajar betapa pentingnya leadership. Pemandu hanya memandu tapi saya harus menjemput orang duduk, berdiri di tempat yang selamat, memeriksa kalau ada yang ambil kesempatan meraba ketika sesak ataupun tidak bayar tambang. Ada juga yang tidak bayar tambang dan cuba menyorok di celahan puluhan orang di dalam bas mini. “Ciss..RM0.50 pun nak tipu”. Tapi bermulanya pembelajaran tentang problem solving dan risk management saya di situ. Human Behaviour ada pelbagai. Bila saya menjawat jawatan sebagai Pengurus Sumber Manusia rupanya semua behaviour yang di perhatikan adalah aset dan bukannya liabiliti .

Selalu berdiri di muka pintu bas dan hampir terkeluar. Bas sesak dengan penumpang. Rambut persis Richie Sambora dan Jamal terliuk di tiup angin.Cermin mata hitam menahan cahaya matahari. Saya mula berkenalan dengan ramai student UITM dan KPP. Teringat semula kisah mencuci jamban dan tingkap di UITM. Selalu melihat pelajar mengalas beg yang penuh dengan buku-buku ilmiah. Ada yang sebaya dengan saya tetapi nasibnya jauh lebih baik dari saya. Dia pegang buku tapi saya pegang kantung wang syiling dan tiket bas.
Memujuk hati,”takpa janji jangan pegang tiang penjara. Brader Amy menjadi rapat dengan saya. kami sering makan dan berborak. Masing masing dengan alam masing masing. Brader Amy hebat. Dia dapat makwe dari KPP.
Saya? Memang ramai yang mengusik tapi prinsip rock ketika itu ialah “no cintan cintan” .Pesanan mummy juga kuat di benak saya" Minyak ngan api kalau bertemu boleh terbakar, kalau tak ada duit lagi hangus". Lagipun siapa yang mahu berteman dengan orang tiada kerjaya.
Pada suatu malam, selepas meletakkan bas di tempat parking selepas kerja, brader Amy berkata" Pi, gua tengok lu jujur lah, lu tak pernah sapu sen (wang) ke dalam poket dari pada customer,semua lu letak dalam karung,lu jaga kerja lu bagus". "Mana brader nampak?" Tanya saya.
"Gua tengok dari cermin pandang belakanglah beb"
Di satu sudut yang lain, terbayangkan Thomas, Stephen dan Siva Kumar sedang tekun belajar. Thomas mungkin sedang bermain salji dan aku? Errr...aku entahlah. Tapi nenek dan adik harus makan nasi setiap hari.

Setelah bekerja hampir 6 bulan, saya mempunyai ramai penumpang tetap walaupun banyak bas lain. Salah satu sebab mungkin kerana lantunan rokok ke bibir. Ataupun mungkin kerana tarikan dari lagu-lagu terkini yang di pasang oleh brader Amy.
Selepas 6 bulan,saya mengambil keputusan untuk berhenti kerja di sebabkan keadaan umur yang saya fikir sudah mahu masuk angka 20 . “Takkan nak kerja konduktor sampai tua. I wanna change.”
Walaupun begitu, saya tetap membelikan adik baju sekolah baru dan baju raya,tidak lupa juga saya belikan untuk nenek. Nenek gembira walaupun harganya murah. Adik juga begitu. Kenangan lama sewaktu kecil melintas di fikiran. Mummy sewaktu menjadi single mother , terpaksa bekerja dua tempat untuk menyara kami. Jasa mummy harus di bayar. Wajib! “Ada beza antara sampah dan manusia”, betul kata Mummy. Ketika itu dunia saya hanya ada adik. Saya selalu memboncengkan dia naik basikal. Ke mana berdua. Rakan rakan lama saya, Thomas, Stephen dan Siva Kumar jua mengenali adik saya. Saya mengambil alih tanggungjawap mummy untuk menjaga adik dan nenek selepas perpindahan mummy ke Shah Alam. Adik dan nenek harus di jaga. Jasa mummy harus di balas!

Saya kembali menganggur dan mencari kerja.

Apa yang kita boleh pelajari dari entri ini:
1. Seperti di pesan oleh abang Din - jangan malu. Kalau malu tak boleh ke mana.
2. Kata kata Mummy memang benar" Kalau kita bodoh tapi kita baik orang akan suka tolong kita" Benar dan amat benar sekali. Di hari kemudian bila saya mendapat kerja di sebuah syarikat MNC. Pesanan mummy ini amat berkesan. Walaupun saya tiada kelulusan tinggi, tapi oleh kerana budi bahasa dan sikap merendah diri didikan dari mummy , amat mudah untuk saya mendapat tunjuk ajar daripada senior saya dan seterusnya melonjak ke hadapan bukan kerana sekeping kertas bermaruah iaitu kelulusan atau sekeping sijil penanda bijak, tapi lebih banyak kepada sifat diri dan kerja yang beretika. Apa pun ketika itu saya tiada apa apa keleulusan kecuali SPM yang jauh daripada tahap cemerlang.Memang betul kata Mummy. Orang tengok kelulusan dan kelakuan. kalau tiada kelulusan orang akan tengok kelakuan. kalau itupun tiada maka tak dipandang oranglah.
3. Kata kata Brader Amy pada hari pertama saya bekerja "Lu kerja konduktor mulut kena bukak" walaupun bunyi nya kasar tapi ia bermakna kita harus berkomunikasi. Apa kerja pun kita harus berkomunikasi. Bayangkan lah kalau kita menyintai seseorang dan orang itu juga menyintai kita tapi masing masing malu untuk bercakap maka sampai bila pun cinta tiada berbalas. Begitu juga kerja. Arahan, laporan dan sebagainya adalah komunikasi. Kadang kadang kerja yang rajin sahaja tidak cukup. Harus pandai dan petah bercakap terutama kalau anda ingin menjadi seseorang di dalam syarikat anda. Macamana nak jadi Ketua Jabatan kalau tak pandai bercakap dan bercakap itu macam satu bebanan pulak.
4. Jelingan mata Brader Amy untuk memantau kejujuran saya juga sesuatu yang berguna. Selepas berbelas tahun kemudian, jelingan mata untuk meninjau ninjau itu penting untuk seorang Pengurus Sumber Manusia. Ia lebih baik dari sebuah CCTV.

3 comments:

Noor Jahan said...

Tetiba saya teringat kata2 arwah bapa yg selalu cakap "belajar rajin2 nak...bapak tak mintak duit korang....tapi bapak nak bila bapak pergi mana2 pun orang cakap anak Sultan bagus, baik... Itu sudah cukup untuk bapak"....tetiba sayu rasa hati ni

Noor Jahan said...

Pengalaman En. Rafi bertemu dgn mcm2 rakan sekerja jelas menunjukkan bahawa "don't judge the book by its cover".... Wlwpun sebenarnya biasanya manusia akan buat begitu kerana adakalanya betul pulak!! Wlwpun SYABAS pd En. Rafi yg terus tabah megharungi rintangan demi mencari rezeki utk keluarga...in yr Ring My Bell.

azaman said...

Salam Masterji,

Dahsyat jugak ye perjalanan Masterji menuju ke puncak; dari kilang rokok ke membasuh tandas dan hingga menjadi konduktor bas (mungkin masih belum complete lagi kot). Pada pandangan saya, "universiti" yang masterji masuk tu lagi banyak memberi impak daripada universiti yang lain-lain. Your "universiti" is University of Real Life. Yang ini tak ada mana yang boleh lawan. Selalunya, graduan dari "universiti" inilah yang akan lebih berjaya didalam hidup, dunia dan akhirat (kalau yang Islamlah).

Teruskan cerita masterji hingga sampai ke tahap kini. Banyak pelajaran yang boleh di kongsi bersama.

azaman