Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Tuesday, December 14, 2010

Don't Quit


Di kalangan kumpulan haiwan, zirafah adalah haiwan yang paling tinggi. Bagi yang berpengalaman membawa anak-anak melawat zoo, pasti akan mengalami pengulangan pertanyaan "kenapa zirafah tinggi".

Nak tahu bagaimana ibu zirafah membekalkan pengetahuan dan kemahiran kepada anak yang baru di lahirkan? Nampak kejam dan brutal. Tetapi itulah persiapan yang penting. Latihan yang kental, lasak dan sukar dapat membuatkan kita manusia menjadi kuat, lebih yakin dan berjaya.

Gary Richmond dalam bukunya "A view from the Zoo" telah menceritakan bagaimana zirafah mengajar anaknya yang baru di lahirkan.

Selepas anak itu di lahirkan, ibu zirafah akan merendahkan kepalanya untuk melihat dan mengecam rupa anaknya. Selepas lebih kurang seminit, ibu zirafah akan meloyongkan kakinya yang panjang dan menendang anaknya melayang dan jatuh. Ibu itu menunggu dan melihat. Apabila anaknya masih belum bangun, ibu zirafah tadi akan melakukan sekali lagi . Proses berkenaan di lakukan berulang kali sehinggalah anaknya mampu berdiri. Aduhai, perit betul macam tu. Kalau kena kat kita macam mana ya Encik Azaman. Ha ha ha.

Kenapa ibu zirafah berkenaan melakukan demikian?
She wants it to remember how it got up. In the wild, baby giraffes must be able to get up as quickly as possible to stay with the herd, where there is safety. Lions, hyenas , leopards, and hunting dogs all enjoy young giraffes, and if the mother didn't teach her calf to get up quickly and get with it, it'd be easy prey.
Dalam kehidupan manusia, kita juga akan melalui banyak ujian yang susah dan mencabar. Kita perlu kuat.,Perlu hidup berdikari, Perlu tabah, perlu bangun semula selepas jatuh . Jatuh dan bangun balik. Never Quits. Pepatah Jepun ada mengatakan "fall seven time, stand up eight!"

Kesusahan dan keperitan adalah guru yang baik. Problem make us genius! Ingat bukan. Itulah di katakan "exceptional people." They are knocked down but they stand up back!

"A man is not finished when he is defeated. He is finished when he quits" The choice is simple ,"you can either stand up and be counted, or lie down and be counted out" Make the right choice.
Ingat ya, bagaimana kejamnya ibu zirafah memperkenalkan dunia pada anaknya.



Thank you for all the previous comment.

Encik Azaman, saya tergelak baca orang gelisah tunggu time nak present dalam meeting. Present untuk di belasah bukan untuk di bina. Ha ha ha. What to do, that is why sometimes Imai labelled meeting is part of Muda. Ynag kena belasah sedih dan yang sedang menunggu giliran akan berasa sakit perut dan mengurangkan agenda presentation ataupun tak berani nak mengeluarkan isu sensitif. Kawan yang tengah present tengah maut, silap haribulan dia pun kena. Maka lama lama meeting berkenaan hanya ada perkara yang baik baik dan bukan perkara yang terpenting.
Very good.

Pn Noor Jahan, I like your 30 minutes meeting rule. Bagus. I'll quote that for my future training and also me personally. Hait, Jahan Ji.

The One, your komen, tu benar dalam Mummy and Daddy. Kita harus menjadi pemimpin. Apabila ada sikap seperti itu ramai orang lain yang boleh kita jadikan berkualiti. Jadikan tanggungjawap. Mentor kita jadikan kita berjaya. Tapi sampai part kita, siapa yang kita boleh bina?

Part Masterji dah buat tu. Terima kasih. Bukan sahaja The One , malah ramai yang Masterji saran kan belajar dan baiki diri kita. Ada juga kata nanti tapi tak ada pullstop. In your case, you proceed and I still remember what you told me," Ok , I m going for education and show that I will be your close competitor!". Remember that? It is good. So now burn someone else, provoc someone else that they can go better, At least one person that you make make he or she success that you are really someone man! Go , finish your journey first than make another The One and Only.

Sekurang kurang nya bila kita mati, akan ada yang menyebut si arwah lah yang suruh aku pergi sambung belajar.
Arwah lah yang mengajar aku berdiri, bercakap, berfikir dan bergerak ke hadapan.
Mulia rasa nya selepas pemergian kita, ada yang mengatakan begitu ,
Dan awas jangan sampai, si arwah lah yang mengajak aku pergi ke Kelabul Malamni, Kelab Malam daaa. (Sekarang Karaoke kot).

Of course , not everyone is perfect but how long can we live with that "STATEMENTS". Carilah jalan untuk mendekatkan jarak kita pada kesempurnaan. Mencari kebaikan itukan wajib.

4 comments:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

I like this entri..I learned something new. He..he...nk usik Masterji ni, "nape Masterji tinggi???" (gurau jerr)

By the way..mmg betul kata Masterji tu...tambahan zaman skrg ni ramai anak2 dibesarkan dalam keadaan 'manja' & mewah... (tak semua)jd mereka ni senang 'stress' bila ada sedikit cabaran. Tak kata org lain...saya pun adakala cuba sediakan sebaik mungkin pd anak tp bila fikir semula...saya perlu ubah demi masa depan mereka.

azaman said...

Masterji,

That is what you called "university of hard knox". I asked you Masterji, if you had been so lucky in your younger age, going to oversea to further your study and getting a good job after graduate, will you be as good as today?

Good does not mean only money, but as a total human being? I believe what you have gone through in your early life mould you and made you to waht you are today, of course with Allah permission.

I value the real hard live experience more than the paper qualification. Many will disagree, but that is how I see it. The One, don't you agree?

azaman

one said...

Salam fii..

Betul dalam hidup kita salah satu harta kekal yang kita bawa sepanjang perjalanan kita adalah ilmu yang kita turunkan dekat orang. Bukan ajaran sesat yer...He..he.. tp itu pun dapat gak habuannya tapi lain...Ilmu yg saya maksudkan seperti di blog masterji mengajak orang ke arah kebaikan.

Here is something for someone who feels like quitting.


" A QUITTER NEVER WINS AND A WINNER NEVER QUITS"

RGDS

One&Only

sonia shakir said...

"A QUITTER NEVER WINS AND A WINNER NEVER QUITS"
Depends on the situation En. One. Sometime to win, we have to quit.. and in other situation, we lost..for not quitting. QUIT is also an action..and a kind of communication.