Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Wednesday, November 24, 2010

MODEL

Hi apa khabar para pembaca dan peminat yang di hormati.

Saya tergelak melihat ayat Pn Noor Jahan, otak kalau tak digunakan, berehat lama lama jadi beku. Ha ha ha tepat sekali.
Thank you. Short and precise. Best!

Encik Azaman, Pn Norsiah sekarang dah jadi change agent kat SUK tu. Tak sangka kan , dia boleh buat tandas jadi 5 Star. Dah upgrade jadi 6 star. Ha ha ha.

Disneyland very long roller coster kata Sensei dulu kan. Tapi masa tu you are in the process to make it shorter. Masih ingat lagi, kita buat video shooting dan label pada video tu jadi SELL Production instead of CELL production. ha ha ha. Kita ketawa bersama. Hari hari Encik Azaman monitor sistem reformation baru tu supaya ia menjadi lebih baik.

Masa tu risau The One and Geng tolak idea untuk membanteras kebudayaan kerja menggunakan kerusi. Tetapi The One bermula sebagai Production Boy, maka dia faham apa itu Produktiviti Enhancement. Lagipun ketika itu yang request pun Encik Azaman, fikir dua kali jugalah nak menolak. The Great Don. Sekarang The One lagi hebat ilmu nya. Dia dah sampai tahap DOJO Sensei. Apa pun, jasa Encik Azaman masih jelas di sanubari kami. Banyak yang kami belajar. Sensei Shimizu kata, Azaman san know everything.

Entri hari ini, perihal Universiti Teknikal Kebangsaan Malaysia Ayer Keroh Melaka (UTEM). Satu lagi lokasi organizasi yang berjaya Masterji jadikan Pusat Pengajian Teknikal yang berproduktiviti tinggi. Pejabat yang paling teratas dan menjadi rujukan utama ialah Bendahari. Chairman 5S nya ketika itu seorang yang unik dan punyai semangat juang yang tinggi. Snake Plissken yang pernah Masterji terbitkan entri nya dahulu. Nama sebenar beliau ialah Encik Bakri. Orang kanan dari Pejabat Bendahari. Pejabat beliau adalah yang pertama menjadi model kejayaan 5S di situ.

Beliau faham erti leadership. Harus ada balance antara arahan dan democratic. Pada awal nya Masterji jua punyai rasa was was memandangkan ia adalah pejabat kerajaan. Kalau Factory senang. Tetapi Encik Bakri berhati waja. Alang alang memegang bara biar ia menjadi arang. Segala tohmahan, bangkangan, tidak melemahkan semangat beliau. Malah di peringkat awal rata rata nya ramai di Universiti berkenaan tidak tahu apa itu 5S. Tetapi dengan penuh yakin dan sabar Encik Bakri ke depan dan melaksana kan nya dengan cemerlang.

Bakri nie ada bakat kerja kat Manufacturing company walaupun sekarang beliau seorang accountant. "Saya ni Encik Rafi, pangkat belakang cerita tapi excited nak buat something new". Kata nya. You're Rock Star man!

Perkenalan dari tahun 2005 membawa Masterji kepada Pejabat Bendahari pada tahun 2006 sehinggalah sekarang. Malah ramai di UTEM yang kenal dengan Masterji. Masterji suka semangat kerja depa. Hampir kebanyak pejabat lain kata" Encik Rafi, saya nak jadikan pejabat saya macam pejabat Encik Bakri". Wow! jadi contoh. Kakikatangan pejabat bendahari juga amat cemerlang. Tempoh hari Masterji kesana, dapat melihat betapa konsisten nya mereka dalam perlaksanaan 5S. Hebat! Top Management beliau , Encik Khairul seorang yang benar benar Bos yang memahami konsep turun padang dengan baik. Encik Khairul, you're good Top Management and you know how and when to mobile your team and make them assets!Masterji going in for improvements


Snake Plissken a.k.a Encik Bakri. cantik gubahan creative di sebelah nya. Staff Bendahari menghias office mereka seperti hotel 5 star. Masih bersemangat bagus.


Cop yang sistematik. Mudah di cari, di gunakan dan di letak kan semula.


Berubah Berubah Berubah, I love u All Bendahari Staffs for this one. Inilah key change factor. Thank you Encik Bakri.


Fail yang senang di kesan dan jelas. Maka waktu mencari tiada! No waste! No Muda!


Sampai ke tahap ini, payung tidak bersepah. di susun dengan teratur dan ada tempatnya.


Lepas kerja, meja masih kemas. Tiada apa. Ini bukan sistem tapi dah jadi tabiat.


Seven star hotel punya tandas.

Banyak lagi gambar lain tetapi space berat nanti. Harap dapat panduan bagi yang lain ya.

Tahniah Encik Bakri dan semua staff Bendahari. Encik Khairul , thank you for your consistent leadership in supporting your team to make sure the consistency of 5S implementation.

No wonder , pejabat lain jadikan Pejabat Bendahari sebagai Model!
Model yang konsisten.

Sekarang, Bakri wants to make another chapter of excellence! Another one. ISO Certification. Man of agenda. My expert and specialist quality trainer / consultant , Cik Sonia is working hard to ensure Bendahari will get it. ! Mr Bakri, you had great leadership understanding!

1 comment:

Noor Jahan said...

Thank you for sharing some of the 5S good photos. At least boleh gak dijadikan panduan. Admired dgn Pn. Norsiah tu....boleh ke melawat tempat dia?