Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Monday, November 1, 2010

MIRHM Corner : Coconut!

Salam hormat pada semua pembaca dan peminat blog Masterji. Banyak berita yang menggembirakan Masterji minggu ini. Pertama, dengar khabar Cik Fame kita Pn Noor Jahan telah berjaya mendapat tempat pertama dalam pertandingan productivity improvement di Japan. Beliau bertanding dengan beberapa peserta lain dari pelbagai negara. Jahan Ji, mubarak ko, mubarak ko!. Anda cemerlang. Berikan tepukan untuk diri anda. Saya minta jasa baik Pn Noor Jahan untuk menghantar gambar Pn, supaya boleh di muatkan dalam entri akan datang. Kita kongsi bersama ya.

Perkara kedua yang menggembirakan ialah, pada hari Ahad lepas, Masterji bertemu dengan Dr Ramly Mat Zin, salah seorang mentor Masterji dulu. Kami berjumpa atas satu isu berkaitan dengan legal matter. Beliau masih pantas dan sharp seperti dahulu. Masterji menghantar dia pulang dan singgah di rumahnya. Fuh! Besar benar rumahnya di Kayangan Heights. Perkara yang membuat Masterji terharu dan kami berpandangan antara satu sama lain ialah apabila saya melihat rak bukunya dan juga sebuah bilik yang di jadikan bilik kerja dan library. Dr Ramly Mat Zin adalah karektor yang saya ceritakan dalam entri saya tempoh hari yang bertajuk A Better Tommorow. Kami sama. Dunia kami di penuhi oleh buku buku buku dan buku. Bilik library itulah dunia kami. Kerja, rehat dan solat di situ.

Dr Ramly, sekiranya membaca, terima kasih kerana masih menyemarakkan lagi semangat saya. Dr Ramly tiap kali jumpa saya pasti tanya, sekarang , "Rafi dok baca buku apa"?. Thank you Sir. One day I'll be like you fully. Dr Ramly sedang dalam proses mendapatkan PHD yang kedua. Tahniah.

Perkara ke tiga saya gembira kerana berjumpa lagi students baru daripada MIHRM. Mereka belajar dalam bidang Human Resource Management. Sessi saya ialah subject Employment.

Group ini banyak membuat saya terhibur dan kenapa nama entri ini Coconut adalah sempena contoh memanjat pokok kelapa yang sering di gunakan samaada oleh saya atau pun mereka. Employment adalah perkara yang berkaitan dengan Recruitment. "Says for example you would like to recruit someone to climb a coconut tree, ...bla bla bla bla,......."
Kata Masterji. Mereka ketawa. Saya pun ketawa. Bila mereka tak boleh jawap soalan, saya syorkan cikgu dan anak murid sama sama minum petrol sebanyak dua liter satu orang. Depa kata cikgu kena minum lebih sikit. Kata depa ' If the learner doesn't know is because the trainer hasn't teach"! Ewah ewah, hebat betul depa. Samurai HR, memang pandai menjawab belaka.

One important note , I told them, you may gain 5 Millions profit if you recruited right people and you may make your company lost more than 5 Millions if someone wrongly recruited!

I love you guys, don't forget Coconut and petrol. This group had a very good view in HR aspect in overall.


Sebelah kiri MASTERJI, Mas Idayu, Kajol, Scientist, and Anita Mui.
Sebelah kanan MASTERJI, Anna and The King, HR Director, and Sweet Mizan.
Duduk : Sidek, Brother Naz, and Azizan.


Cikgu Rafi and Coconut story. ha ha ha.



Brader Naz :
WHO AM I :
I am Nazurin Bin Osman (Naz) from GiatMara.I traveled from Ipoh every week to come the class. Why I do that?
Because I wanted to be a successful HR Department Head.

WHY MIHRM :
An Institution that can make us become HR Manager and not students.

ABOUT EMPLOYMENT SUBJECT :
- Pack, Flexible , Interesting.
Comments for Mr Rafi: "It 's all about climbing coconut tree and drinking petrol", make learning fun and interesting".



WHO AM I:
I am Intan or known as Kajol in the class. Decided to up grade my HR knowledge by coming to MIHRM and study the HRM program. Sacrificed my Saturdays for the benefits of future. Currently I am attached to Columbia Asia Sdn Bhd, Management Office.

WHY MIHRM;
MIHRM is strategic in location, providing reasonable cost and has various vast experience lectures.

ABOUT THE EMPLOYEMENT SUBJECT:
"It's amazing, educative, knowlegeable, and enlightening, Mr Rafi has a fun way of teaching by cracking jokes and always talks about climbing coconut trees".



WHO AM I:
I am Lucy, used to be called Anita Mui by En Rafi. I worked as HR Executive in an established Retails Company in Malaysia.

WHY MIHRM :
Prepared me to be a better HR key person.

ABOUT THE EMPLOYMENT SUBJECT:
En Rafi, provided interesting and valuable knowledge in Employement and had motivated me to apply it positively in my work.


Thank you to everyone of you. HR has good prospect before, now and also future. Go or it!
To Brader Nazurin, I am impressed of your initiative. From Ipoh to PJ every week. Anda cemerlang!.

Again ladies and gentlements, We in MIHRM, will convert your program fees to be a profitable carreer opportunities!

2 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah, telah selesai mempelajari subjek employment. Namun prosesnya masih belum selesai dan akan berterusan. Terima kasih banyak2 kepada MR Rafi Masterji kerana berjaya mengajar dan berkongsi ilmu dengan saya/kami secara santai. Terasa amat cepat masa berlalu. Ia merupakan pelajaran yg amat berguna sekali. Betul kata org tua2, semakin kita belajar semakin banyak lagi yang kita tidak tahu. Membaca itu kunci segala ilmu dan Allah menurunkan firmannya dengan "IQRA" bermaksud BACALAH... drpd Nazurin

Noor Jahan said...

Thank you very much Masterji. Semoga dengan pencapaian ini akan lebih memberi semangat kepada semua warga di tempat kerja saya utk terus melakukan improvement 5S & seterusnya menjadikan ia sebagai budaya dalam diri masing2. 5S memerlukan "TEAMWORK" yg kuat.