Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Saturday, December 18, 2010

Teddy


Douglas Mcgregor pakar motivasi mengatakan pekerja terbahagi kepada dua golongan, X and Y. Beliau terkenal dengan teori berkenaan, Theory X and Theory Y.

Secara asasnya, pekerja yang berada di dalam kategori X adalah yang malas malas belaka, hard core, dan bermasalah, serta kaki ponteng dan kaki bakar (provocateur). Pekerja yang berada dalam kategori Y terdiri daripada yang rajin, pantas dan berdikari.

Tetapi terpulang kepada faktor kepimpinan pemimpin yang memimpin kedua-dua kategori ini. Kalau kena dengan cara yang betul dan membina, pekerja yang dalam kategori X boleh ubah ke kategori Y dan sekira nya kepimpinan kurang berkesan maka yang dalam kategori Y boleh ke kategori X.

Entri hari ini mengisahkan Teddy. Siapa Teddy? Benar, kalau kena gayanya , yang berada dalam kategori X boleh jadi Y. Sebagai pemimpin , kebolehan kita dalam menjadi penggerak amat penting. Kadang kadang kalau anda seorang penyelia yang hebat, anda bisa mengubahkan karektor seorang pekerja yang paling bermasalah menjadi seorang pekerja yang paling di hormati malah pekerja berkenaan bisa menjadi seorang yang terkenal dan ternama dalam organizasi berkenaan!

Teddy seorang murid yang berada di dalam 5th Gred elementary school, cikgunya bernama Mrs Thompson. Teddy ketika itu seorang murid yang kelihatan unpleasant, kotor, murung dan kelihatan malas.Mrs. Thompson watched Teddy and noticed that he didin't play well with other children, that his clothes were unkempt, and needed a bath. Mrs Thompson would actually take delight in marking his papers with broad red pen, making bold Xs and then putting a big F at the top of his papers. Di anak tirikan. Di dalam otak Mrs Thompson, Teddy is gone. Budak hancusss.Murid yang tak perlu di berikan perhatian. Buang karen dan masa.

Satu hari, semua guru kelas diharuskan melihat perkembangan setiap murid berdasarkan rekod pencapaian mereka dari tahun satu. Mrs. Thompson tidak dapat mengelak untuk mengenepikan rekod Teddy.

Komen tahun satu , guru kelas Teddy :
"Teddy is a bright child with a ready laugh. He does his work neatly and has good manners..he is a joy to be around."
Komen cikgu tahun dua, guru kelas Teddy :
"Teddy is an excellent student, well liked by his classmates, but he is troubled because his mother has a terminal illness, and life at home must be a struggle"
Komen cikgu tahun tiga, guru kelas Teddy,
"His mother's death has been hard on him. He tries to do his best, but his father doesn't show much interst, and his home life will soon affect him if some steps aren't taken."
Komen cikgu tahun empat, guru elas Teddy,
"Teddy is withdrawn and doesn't show much interest in school. He doesn,t have many friends and sometimes sleep in the class".
Mrs Thompson membaca dan baru menyedari apa yang telah berlaku pada Teddy. "Poor ..Teddy " katanya. Mrs Thompson berasa malu pada diri nya.

Satu hari ketika, hari jadi guru. Semua murid mempersembahkan hadiah yang berbalut cantik, kemas dan nampak mahal bersama ribbon. Di antara hadiah hadiah berkenaan, terletak satu bungkusan hadiah yang buruk dan kotor. Koman dan tak ada ribbon.

Mrs Thompson selepas membuka hadiah lain, kini sampai pada bungkusan hadiah yang kelihatan buruk itu. Nak tak nak, beliau harus buka kertas hadiah tersebut. Memeranjatkan! Kertas buruk itu membaluti seutas rantai tangan yang banyak batunya telah tanggal dan sebotol minyak wangi yang telah di pakai dan tinggal separuh. Itulah hadiah daripada Teddy. Pemberian Teddy itu di ketawakan oleh murid murid lain. Nampak hina.

Mrs Thompson memakai gelang tersebut dan menyemburkan sedikit isikandungan dartipada botol minyak wangi tadi pada tubuh nya. " It's pretty"... katanya sambil memakai gelang yang kebanyakan batunya telah tiada.

Teddy menunggu sehingga waktu persekolahan tamat. Berjumpa dengan Mrs. Thompson dan berkata " Mrs. Thompson, today you smelled just like my mom used to". dan Teddy berlalu. Selepas semua murid pulang, mata Mrs. Thompson digenangi air, menitis air matanya . Bagai sembilu menghiris jiwa. Terlalu terharu dan sedih.

Semenjak hari itu, Mrs. Thompson berikrar, " Instead of teaching , I must also make them success". Beliau memberikan fokus pada Teddy, mengasuhnya dengan sempurna dan berikan perhatian yang lebih.

Teddy menjadi lebih cepat. Menjelang akhir tahun Teddy adalah salah seorang yang yang murid yang paling bright dan menjadi "Teacher's pet".

Mrs. Thompson menerima nota kecil daripada Teddy, mengatakan Mrs. Thompson was the best teacher he ever had in his own life.

Teddy berpindah ke sekolah menengah. Selepas enam tahun satu lagi nota kiriman daripada Teddy " I HAD FINISHED MY HIGH SCHOOL AND YOU WAS STILL THE BEST TEACHER IN MY LIFE".
Teddy ke kolej. Selepas empat tahun satu lagi nota kiriman sampai pada Mrs. Thompson :
" I WOULD SOON GRADUATE FROM COLLEGE WITH HIGHEST HONORS, AND YOU WAS STILL THE BEST AND FAVORITE TEACHER I EVER HAD IN MY WHOLE LIFE"
Dan selepas empat tahun lagi, satu lagi nota kiriman daripada Teddy pada Mrs. Thompson :
" I'VE GOT MY BACHELOR DEGREE, AND DECIDED TO GO A LITTLE FURTHER, YOU ARE STILL MY BEST TEACHER I EVER MET".
Dan nota itu punyai tandantangan yang sedikit panjang kali ini : Theodare F. Stoddard, M.D.
Teddy dah jadi Doctor!!!

Beberapa tahun selepas itu, satu surat di kirimkan pada Mrs. Thompson dari pada Teddy. Teddy menerangkan yang beliau sudah kehilangan bapanya dan ibunya sudah lama meninggal. Beliau akan berkahwin dan ingin menjemput Mrs. Thompson menjadi mengambil alih tempat ibu nya sebagai wakil pengantin lelaki. Mrs. Thompson begitu gembira dan menerima nya dengan hati yang terharu dan terbuka.

Pada majlis perkahwinan berkenaan, Mrs. Thompson hadir dengan cara yang menyentuh perasaan. Beliau hadir dan mengenakan gelang pemberian Teddy dahulu dan jenama minyak wangi yang sama,memakai gelang yang batunya banyak yang hilang.Bagai sembilu...

Mereka berpeluk dan menitiskan airmata. Kata Teddy pada Mrs. Thompson "Thank you Mrs. Thompson, for believing in me, thank you so much for making me feel important and showing me that I could make a difference. "

Mrs. Thompson menjawap sambil menitiskan airmata "Teddy, you have it all wrong. You were the one who taught me that I could make a difference. I didn't know how to teach until I met you "...."You are now, Dr Teddy Stoddard"

Satu kisah benar yang terjadi di sebuah sekolah . Sometimes you need to invest in other people. Pick up someone and make he or her success. It's your success too. A leadership like what Mr Azaman commented in my previous entry Mountain Top "Leaders are responsible to develop before punishing". Sometimes you need they need a personal touch.

Masterji had make a few Teddy in life. Tak banyak tetapi ia satu kenangan manis. Dan setiap insan yang telah saya jadikan seperti Teddy, cari dan jadikankanlah Teddy lain ya.

Encik Azaman, the above may suits you as well, most of the time you called your downline adik, and we call you Abang Man. It's taking away the position gaps. You talk to some of us like your own bloods. Thank you.

"Most people have some hopes in their life and they just need to be nurtured by someone in pointing to the right way"

Yang dalam kategori X pasti berpindah ke kategori Y. It's how we being the superior play our role!



Terima kasih untuk komen Don't Quick.

Encik Azaman, terbeliak bijik mata saya dengan The One baca "University of Hard Knox". Aisey men...terrer nya ayat tu. Ya you are right. Kalau I masuk U dulu , I don't think I 'll be like today. Kadang kadang hidup U- Turn ni memberikan kita kejayaan yang lebih daripada One Way Street. The One akan komen kemudian. Dia masih demam terperanjat dengar perkataan Universiti Of Hard Knox. Ha ha ha. But don't forget, Bang Man, your movie is coming somewhere next year, Don. Smart, Sharp and Smooth.

Pn Noor Jahan atau Cik Fame kita, Ha ha ha, I tergelak baca your comment. "Nape Masterji tinggi " ha ha ha macam Zirafah ya. Ha ha ha. Betul tu ramai yang cakap macam tu. Cik Sonia pun sama gelak kan entri tu.

Benar zaman ini, anak anak di besarkan dengan jiwa dan semangat yang lembut. Tidak kental. Tidak boleh berdikari kadang kadang. Kita perlu ubah. Mereka harus lebih kental daripada kita memandangkan cabaran hidup hari ini lebih keras. Thank you Cik Fame. Tempoh hari jumpa sewaktu lunch, saya dapati senyuman Pn Noor Jahan masih seperti dulu penuh aura. Cuba juga belajar membina senyuman yang menarik tetapi belum pass lagi setakat ini. Well, Fame is still Fame. Puas berlatih tak dapat juga.

The One, aisey men..." A QUITER NEVER WINS AND WINNER NEVER QUITS"...you taught me new words man. Nampak nya anda semakin berpandangan jauh. Saya terjumpa Lecturer anda, saya tanya "How's my boy doing " dia kata you punya paper banyak gred distinction. Syabas The One. A repairman like you now is going to be on Par with Manager Level. Go on. Jawap apa yang Encik Azaman tanya dalam entri dia ya. Thank you for harta kekal adalah ilmu yang kita turunkan pada orang lain. Teruskan menulis dan berkongsi pandangan dalam Blog ini, agar kita, Pn Noor Jahan, Encik Azaman , Cik Sonia, Brader Naz, dan semua lain yang berikan pandangan dalam blog ini, dapat menurun kan ilmu pada yang lain. Sekurang kurang nya, kita pernah mengajar yang lain ke arah kemajuan.

Ingat Teddy dan jangan lupa ada ramai Teddy di luar sana ya.


2 comments:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....
Terharu membaca entri kali ni & at the same time I like the picture as well. TQ for Cik Fame too!!

Mmg sudah menjadi budaya org akan nampak yg cantik, yg cerdik, yg kaya, dll. Yg terpinggir yg buruk, yg bodoh, yg miskin.....

Satu lg contoh adalah sistem di sekolah skrg berkaitan dgn pembahagian kelas. Amat ketara ada 2 kategori, i.e. yg pandai & yg kurang pandai. Cikgu akan lebih fokus mengajar kelas pandai dgn tuisyen tambahan lagi. Bagi kelas yg digelar "kelas belakang" hanya masuk sb jadual mengajar & tiada tuisyen tambahan. Ini kisah benar....(mungkin bukan semua sekolah). Jadi kalau mcm tu bagaimana X nk jd Y? Sama2lah kita renungkan.....

Bukan itu sahaja, ada segelintir ibubapa juga bersikap gitu...selalu memuji anak yg pandai & mengenepikan yg kurang.

Lebih fokus harus diberikan pada mereka yg lemah...bimbing mereka, tunjukkan kasih sayang kita pd mereka, bina semangat mereka...
Ini adalah contoh yg nyata yg berlaku sekarang ni....sebagai manusia kita juga adakalanya tersilap termasuk saya... Tapi ianya boleh diperbaiki.."tepuk dada tanya selera"

Just to share this quote with you, "Nobody can go back and start a new beginning, but anyone can start today and make a new ending.”

one said...

Salam masterji,

Byk sgt org tanya soalan. Pening mikir nie. Tp apa pun saya jawap satu2.

1st - En. Azaman.

Yes I agree with you sir. The lesson you learn from rank and file, you can't get from any university and the things and scoldings i get from you is enough for me to get a Diploma.You are a mentor for me. I still remember the last words you said to me. "Take care of the workers" I'll never let you down.

2nd - Ms. Sonia

Yes I agree with you but depends on what situation we quit. If we quit for advancement then it's good but if we quit just b'coz we afraid to face challenges then it's not an attidude of a leader. However I loved your comment.

Coming back to this entry, i always love to take charge of the X type of workers bcoz I know my strenght in influencing people but i was never given the chance bcoz they know i can do it.

This is also a type of Blue ocean where people likes to be in comfort zone but what you achieve in comfort zone is not an achievement.

Rgds

One and Only