Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Tuesday, December 21, 2010

Thumbs Up




Apa perasaan anda apabila di jemput ke pentas untuk mendapat penghargaan? Sudah pasti gembira dan bangga. Hadiah satu hal tetapi yang paling penting ialah naik stage terima hadiah. Orang kata, fuhh ...awak naik stage lah...

Seminggu tak rasa lapar. Ha ha ha. Bercerita tentang penghargaan ini, ada bermacam cara yang boleh kita buat. Banyak cara yang kreatif boleh kita gunakan. Wang salah satu cara memotivasikan pekerja tetapi ia akan meningkatkan kos. Ada banyak cara lain yang boleh kita buat dan boleh memberikan impact.

Sebagai contoh ;

At the Citibank in Oakland , customers ( and other employees ) can reward and thank employees with Thumbs - Up Certificates, which the recipient can exchange for merchandise. " Thumbs - Up is flashy and fun", says Charlene Belitz, employee reward and recognition programs manager. Early in the program, many workers were so pleased by the recognition the certificates stood for that instead of redeeming them immediately, they proudly displayed them on their walls"
Hah! kan bagus idea tu. Kita boleh extend kan sedikit. Bukan sahaja pada individu malah pada department yang berjaya mencapai KPI dengan cemerlang. Visualize the team achievements! Mana mana department yang tak achieve, pressure sikit, letak gambar thumbs down! Mesti perubahan akan di buat segera. Kalau tak nak gambar thumbs down mungkin gambar gambar lain.

Terima kasih pada semua komen yang di berikan untuk entri entri sebelum ini. Pagi ini dapat sms dari seorang pembaca, kata dia dapat goal picture seperti yang dicadangkan dalam entri semalam. See Your Goal.
Visual kan dream anda.

Seorang lagi peminat , call Masterji kata dah print out gambar kereta yang diminati dan akan tampal kat rumah dan tempat kerja.
Bagus tetapi jangan sekadar picture sahaja, jadikan picture itu sebagai realiti!

Mesti ada impian, visualkan impian dan burulah impian berkenaan.



1 comment:

Noor Jahan said...

Salam Masterji...

Talking about "Thumbs Up"...in my case pulak...bila ada pelawat dtg to see our 5S...at the end if they said 'excellent' or 'good'...then I make sure I snapped their photos with their "Thumbs Up"...he..he.. Byk dah koleksi gambar "Thumbs Up" kat my 5S Album...he...he...bila tunjuk kat others....sedikit sebanyak akan menaikkan motivasi mereka!!!
Dah lama Masterji tak datang...so I'm waiting for you to evaluate our current 5S & I will snap your photo either with the "Thumbs Up" or "Thumbs Down"