Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Monday, December 13, 2010

Right Here Waiting For You.

Right here waiting for you. Ingat tak kat mana dengar perkataan ni? Tentu masih ingat ,bagaimana merdunya alunan suara Richard Marx mendendangkan lagu Right Here Waiting For You. Suaranya seakan tepat untuk lagu tersebut. Manis bukan ketika itu.

Bukan nak cerita pasal Richard Marx tapi cuma hari ini nak cerita pasal perihal seorang suami yang menghantar mesej pada isteri nya; Right Here Waiting Here For You. Hah! Jangan tak baca, mesti baca ya. It's about Effective Communication.

Seorang suami yang ingin bercuti ke satu negara. Negara berkenaan sedang berada dalam musim panas, Suami berkenaan merancang membawa isterinya bersama. Isterinya bersetuju tetapi pada ketika itu , isteri nya menghadiri mensyuarat di tempat lain. Maka mereka bersetuju untuk bercuti di negara berkenaan dan suami akan pergi dahulu. Isterinya akan datang kemudian, mungkin sehari selepas ketibaan suaminya.

Suami berkenaan sampai ke destinasi dahulu. Benar , negara berkenaan sedang berada dalam musim panas. Suami tadi sampai seorang diri. Isterinya akan datang kemudian. Happy si suami tadi. "Wow best nya "... kata hati Suami tadi.

Suami tadi pun tanpa berlengah check in di sebuah hotel. Setibanya di dalam bilik, beliau terus membuka laptopnya dan ingin menghantar e mail pada isterinya yang beliau sudah sampai dan bagaimana keadaan di tempat percutian berkenaan.

Apabila email sudah sudah siap di taip, suami tadi mencari alamat e mail isterinya. Terlupa di mana ia menyimpan kertas berkenaan. Dengan menggunakan apa yang dia ingat dalam memori nya, maka e mail berkenaan pun di hantar keluar. Malang nya email berkenaan terkurang satu huruf. Maka email tersebut tidak sampai pada isterinya tetapi telah sampai ke seorang wanita lain yang baru menjadi balu atas kematian suaminya sehari sebelum . Bermaksud, hari ini email tu sampai , suaminya baru meninggal semalam.

Lantas wanita yang baru menjadi balu itu pun membaca e mail tersebut. Haru biru jadinya!
When the grieving widow checked the e mail contents, immediately scream loudly, and fell to the floor in a dead faint. At the sound, her family rushed into the room and saw a note on the computer screen. Nak tahu kenapa balu wanita ni rebah dan terperanjat , baca nota dibawah ini yang tertera di skrin komputernya :-

"Dearest wife,
Just got checked in. Everything's prepared for your arrival tomorrow.
P/S : Sure is hot down here."

Kesian wanita itu. Lelaki tadi telah menghantar email pada wanita yang salah. Wanita malang itu adalah seorang balu yang baru kematian suami sehari sebelum dan menyangka e mail itu datang dari suami nya dari kubur!

Therefore, communication is important. Make sure you received, do , deliver right information to or from the right person at the right time!

Terimakasih untuk semua komen yang di berikan untuk entri di hujung minggu, Jom meeting dan Blue Ocean. Thank you.

Semalam Masterji terbaca dalam paper, Fflem Don part 2 dalam proses pengambaran. Yes! Encik Azaman kena tontonlah nanti ya.

Ingat ya, right here waiting for you...,

So we listen to the same song...Richard Marx.



1 comment:

Noor Jahan said...

Salam Masterji..

Ha..ha..ha...ini kes haru biru blues!!!!

Zaman canggih skrg ni lg mudah miscommunication...especially through handphone. Ini pengalaman sendiri....terima SMS dr rakan nk suruh siap nk ajak balik kglah...nak kenalkan kt mamat cun la, & ada juga SMS dari no. yg tak dikenali dgn entah apa2 kandungan SMS jer. Ini semua gara2 tak confirm betul2 sebelum tekan button SEND.

So, sebelum tersilap...make sure check betul2 sebelum send yerrr! Bukan apa...kalau ada kes yg lebih berat...mau lebam biji mata!!! :D