Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Wednesday, December 1, 2010

Ur Order please Sir...


PJ. Disebuah Restoran Mamak.

Mengelamun sementara menunggu client. Ada discussion.Malam Isnin, jam 9. Client dari sebuah syarikat pembekal makanan. Nak minta pandangan program 5S dan lain lain. Setuju jumpa di kedai Mamak.

Selalu juga jumpa client di restoran Mamak. Waktu siang sibuk. Kadang di hotel atau pun pejabat mereka.

Duduk sahaja, seorang pekerja kedai tersebut hampiri meja Masterji, "ur order please sir". Dengan senyuman dan sudah siap dengan pen dan kertas. Laju jalannya. Saya memesan. "Teh tarik onu". ( Teh tarik satu ) masterji boleh bertutur dalam bahasa Tamil dan juga Hindi. Tidak lah tahap cemerlang tetapi bolehlah. Belajar dengan kawan kawan.

Bahasa dapat menghubungkan kita dengan yang lain. Dalam training berkebolehan dalam bahasa lain adalah kelebihan.

Cepat pekerja tadi bergerak. Datang semula menghantar air dengan pantas. Dan senyumannya masih jelas . "Thank you" kata saya. " Thank you " jawap dia. Ha ha ha. Geli hati pula Masterji.

Cara mereka mengambil order dan tugasan mencerminkan sikap kerja yang positif. Masterji tak maksudkan kedai lain tak bagus tetapi cuma ingin berkongsi contoh pada hari berkenaan.

Sementara menunggu client, saya menghisap rokok dan minum dulu. Staff tadi mencuit hati saya. Sopan dan nampak ceria mengambil order. Dia ingat Masterji orang kampung dia kot. Ha ha ha. Berat tu. Encik Azaman kalau baca ni jangan ketawa ya.

Sikap bekerjanya bagus. Menyedapkan hati pelanggan. Muka nya manis. Masterji perhatikan dia . Dia tak senang duduk. Dia cari kerja bukan tunggu kerja.

Teringat Masterji sewaktu Masterji belas tahun dahulu semasa bekerja di training department. Masa tu level clerk. Satu kenangan manis.

Bos ketika itu , Saito san. Iron Man. Samurai yang terbilang. Berhadapan dengannya boleh buat anda mahu pergi bilik air tetapi yang bagusnya anda akan belajar tak kurang dari 5 perkara baru setiap kali bertemu dia. Cuma kena sabar dan tahan telinga.

Saya belajar sesuatu. Bila dipanggil untuk di berikan tugas , bagaimana kita harus tunjukkan respon yang berkesan.

Kenapa harus berkesan? Supaya pemberi tugas akan melihat anda punyai etika kerja dan sikap kerja yang cemerlang. "People may forget your results but not your attitude, Lafisan". Katanya.

"When you go to lestolant(restaurant ) for dinner, what do you expect flom (from) the waiter?" Tanya nya pada saya. "Err... good service" jawap saya terkial kial.

"Be specific Lafisan"

"Good communication skills" saya tembak.

"Lafisan, a good waiter will capture the heart of the customer first before capturing foods order" Kata dia. Wow!

"Oh...I see"..., jawapan yang termampu saya berikan.

"How to?", Tanyanya. " For instant, if the waiter, greet you, welcome you and also very happy face how do take it" Dia tanya how to dan dia jawap sendiri.

"Yes, I will be very happy". Jawap saya. sedikit confident sebab jawapan dia dah berikan. Ha ha ha.

"If you call your subordinate to give a job lequest(request) and your subordinate follow the same attitude like the waiter, how your feeling and implession(impression) as a Boss?'' Dia tanya saya.

"I will feel happy and feel good working relationship" Jawap saya.

"Vely(very) good but what is your implession (impression) to your subordinate" Dia puji dan soal lagi.

" I think he or she is a good subordinate ". Saya semakin berani dan yakin menjawap.

" Will you , always want to work and request to that subordinate?'' dia tanya saya lagi.

"Sure, I will and feel happy" Saya jawap lagi. Masih bernafas.

" Vely(very) good Lafisan., please teach this point to other members in our company and please practice for your next Boss, if I go back Japan". Kata dan pesannya. " For sure, you will continuously , seen positive by your boss". Tambah beliau.

"And , there is two types of subordinate when Boss lequest ( Request ) job., One is positive and always thinking, for learning and later progress and the 2nd one, always no positive face implession ( impression ) and thingking way."Dia terus mengajar.

" The first one always thinking job request is progress and the 2nd one will take it as no relax". Terus dia berikan penjelasan.

"The 2nd one may lost many opportunity". Dia tekankan. "And if he become waiter, No thank you to the restaurant , only one time coming" Dia berikan point terakhir yang paling berkesan.


Therefore:

Pekerja yang baik , bila dipanggil akan:

1. Tersenyum menandakan anda dalam kawalan dan sudah bersedia.

2. Memastikan raut wajah yang mahu mendengar dan tidak nampak marah atau asyik confius sahaja.

3. Mengambil pen dan menulis apa yang diberitahu.

4. Bertanya dengan sikap yang ingin belajar perihal perkara yang tidak kita fahami.

5. Mengucapkan ribuan terima kasih selepas mendapat permintaan kerja.

Gaji memang di bayar tetapi attitude yang baik akan berikan jalan yang lebih cerah untuk masa depan kita. Kita akan dapat gaji, dirujuk selalu dan yang paling penting, kita berada dalam kotak pemikiran mereka setiap masa.

Lima perkara di atas tidak memerlukan modal yang besar untuk melaksana kan nya.

Bak kata peribahasa Melayu, budi bahasa dikenang jua.

Setengah jam kemudian, client Masterji pun sampai. Seorang lelaki dan seorang wanita. Training Manager dan Executive. Terperanjat Masterji, ingatkan Nora Danish yang datang. Sama iras nya. Nice to see you Cik Wan and Mr Zul.

Waiter tadi menghampiri dan mengambil order. Masih dengan sikap yang sama. Saya teruskan perbincangan dan kami beredar selepas makan. Training Manager nya Encik Zul, mempunyai kemahiran yang mendalam perihal Domestic Inquiry. Masterji terangkan apa itu organization change.

Terima kasih untuk komen entri Ops.., dan juga Encik Azaman. Ya benar, adalah responsibility Bos untuk mengajar. Kalau tak boleh juga dan baru lah kita gunakan approach lain pada non performer.Tentang offer tu, ya nanti saya fikirkan. Tetapi training sudah sebati dalam jiwa saya. Dunia HR ni, antara Gun and Rosses.

Ya kalau tiada option, Masterji kembali bertugas. Apa pun thank you sifu. Kat Johor boleh tak? Ha ha ha.

Pulang hari itu, pasang CD salah satu lagu rancak sedikit, pasal mata dah mengantuk

Slam, Kembali Merindu. Trainer , trainer juga tetapi kadang kena rehat kan otak.

2 comments:

Noor Jahan said...

Salam Masterji.
Bila baca entri pasal kedai mamak ni immediately saya teringat pengalaman saya. Maaf kalau ada yg terasa tapi ini mmg benar. Saya bersama anak saya singgah minum disebuah restoran melayu selepas melawat rakan di hospital. 3 minit tunggu tak de org pun dtg bertanya apa tah lagi mengelap meja yg agak kurang bersih. Sabar lagi...dah 5 minit saya pun angkat kaki. Masa tu saya nampak pekerjanya sedang bergurau senda kat tempah bancuh air...

Kami berdua berjalan la sikit menuju ke satu kedai mamak...belum sempat tarik kerusi, pekerja kedai mamak tu dah datang lap meja & as you mentioned bersedia dgn kertas & pen utk ambil order... Bila anak saya bayar...dapat pulak gula2 sebijik. Tengok mcm mana PR mamak utk menambat hati pelanggan.

Itu lah perbezaannya & itu juga mungkin salah satu faktor mengapa kedai mamak selalu penuh. Bukanlah nak memuji mamak sahaja tapi ini satu kenyataan.

one said...

Salam masterji,

Saya setuju dgn masterji. The first impression is important and way of communication also reflects our personality. Seperti yg En Azaman komen the changes in the team wujud setelah saya attend meeting di Japan dimana all the top person in their team are highly educated and they know their field well. The had the highest respect from the Top Mgmt coz the way they present themselves. So that is what we are practising now and we are getting the same thing as before...

rgds

One &only