Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Thursday, December 23, 2010

90% Completed !


"Siapa in charge kerja tu hah "?
" Alamak ,... tak clear lah benda nie".... ,


"Bila nak siap kan projek ni huh"? ,
"Bulan depan kot".....


" Err...Abu, Boss tadi soal aku , apa yang kita dah buat bulan ini dan macam mana kita achieve plan bulan depan , apa nak buat ya"? " Err...aku dah verbally explain kat Boss, plan kita bla, bla , bla, bla, bla......, Tapi dia kata, Tak jelas dan tiada unsur pengurusan, Tak nampak apa yang aku dah buat dan tak faham apa priority aku". "Aduhai, leceh lah macam ni, Abu rasa kau, Bos kita ni buta ke, tak nampak kita buat apa"?

" Ah Tong hah, Ini rumah renovation bila boleh siap huh?"
"Sudah lama lah.."


Ayat ayat biasa yang kita dengar dan keluhan setengah setengah pekerja atau customer.

Apa sebenarnya yang patut kita buat? Bagaimana harus kita visual kan kerja kerja kita dan progress berkenaan kerja kerja tersebut?

Mesti lah Boss marah kerana kita bercakap secara verbal, tak nampak data tak nampak progress tak nampak kita buat apa dan adakah kita terlalu sibuk.

Jawapannya ialah , : SCHEDULE atau JADUAL kerja.
Buat Schedule dalam bentuk summary selama sebulan. Tulis kan kerja kerja anda dan letak tanda anak panah sampai bila kerja itu akan berlansung dan tamat. Dan jangan lupa letak nama Person In Charge sekali untuk setiap tugas atau pun project.

Aha... baru lah jelas kan sekarang. Bos akan tahu berapa banyak kerja yang kita ada untuk bulan berkenaan dan priority kita serta effort kita terhadap jadual berkenaan.

Bukan sahaja untuk Bos kita, malah kita sendiri pun akan lebih jelas. Prinsip saya ialah, SCHEDULE MAKES OUR JOB 90% COMPLETED AND THE REST 10% BALANCE IS JUST TO EXECUTE IT!

Ini yang dikatakan Organizing
Ini yang di katakan Time Management,
Ini yang di katakan Evidence of work,

"Your schedule is the best Barometer for work measurement ,...Too many people talk a good talk, and talk is cheap,.."
- Robin Sharma.

Therefore talk is okay but with schedule. With 5W + 1H.
What, Why, Where, When, Who and How!

Same thing with your mision set up. Having mision is good but make schedule to achieve it and commit to your schedule.

So please do it and with schedule 90% of your job completed!

Pada komen Cik Fame, Pn Noor Jahan, even from far, I give thumbs up for your company 5S and two Thumbs up for your leadership!

Pembaca yang lain, terima kasih kerana sudi membaca blog ini.

2 comments:

Anonymous said...

Salam Tuan,
Saya baru diambil bekerja sebagai penyelia untuk kerja2 kebersihan sekolah. Saya setuju dgn pandangan Tuan time management and schedule adalah penting untuk memastikan kejayaan.
Saya amat berharap sekiranya Tuan dapat meng-emailkan saya contoh format pengurusan kerja2 sebegini untuk kegunaan saya dalm menjalankan tugas saya nanti.
t.Kasih
hajizul@gmail.com

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

Recently Masterji nampaknya memasukkan entri baru baru setiap hari....bagus tu!!! Byk yg dikongsi bersama dgn pengikut2 blog Masterji ni. Sebagaimana rancak Masterji memasukkan entri...begitulah rancaknya setiap hari masa berlalu bagi mengakhiri tahun 2010 ni yg hanya berbaki 7 hari lagi!!!

Bagi mereka yg bekerja dgn syarikat Jepun...mmg sudah biasa diarah membuat 'schedule' apabila diberi 'task'. Dgn 'schedule' kita senang....dia pun senang!!!
Keep to the schedule...then we will achieve our target. Remember that ONE THING THAT WE CAN'T RECYCLE IS WASTED TIME.