Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Monday, February 7, 2011

Storm


Suasana pekerjaan kekadang seperti air di laut, ada ketika nya tenang dan semua tersenyum senyum belaka.
Ada ketika taufan dan angin puting beliung melanda dan ramai yang sudah tidak tersenyum tapi berduka.
Aha! itu di kata kan "Crisis Time " . Waktu taufan, waktu puting beliung, adalah seperti sales naik mendadak, atau sales turun mendadak, masalah kualiti yang terlalu kritikal atau pun masalah kelambatan memenuhi keperluan customer.

Di waktu tenang , kita tak nampak siapa yang hebat dan siapa sebenar nya yang berkebolehan. Semua nya hanya menjadi pelapor keadaan dan hasil kerja yang mantap. Actual as per planned! Mudah.

Tetapi bila ribut melanda, di situ lah sebenar nya kita bisa melihat siapa jaguh dan siapa tidak. Siapa penyelesai dan siapa penumpang, siapa pengerak dan siapa yang tak tahu nak buat apa apa! The best time to see leadership is the time of crisis! That is where your KPI judgement needs to be activated immediatelly !

Bila STORM melanda , kita dapat melihat :
Scene A:
1.Penyelesai masalah yang cekap dan hebat! Bisa membuat turn over dan recovery yang punyai nilai thinking outside the box!
2.Pemimpin yang bertanggung jawap untuk menangani krisis dan rela menerima tekanan.
3. Pemain yang menukar rentak permainan berpandukan situasi semasa
4. Semangat Team Work yang lebih mantap.
5. Terhasil lah satu idea baru yang telah di gunakan untuk menyelesaikan STORM tadi!

Scene B
1. Pemimpin yang hanya melihat dan mengharapkan keadaan akan berubah sendiri
2. Pemimpin yang tiba tiba ada masalah peribadi yang terlalu urgent hingga memerlukan cuti emergency seminggu atau dua. Dapat mengelak dari pada STORM yang melanda.
3. Bala tentera kehilangan direction dan tidak di uruskan dengan betul
4. Pekerja yang bersungguh sungguh dan bertungkus lumus berfikir bahawa syarikat akan hancur dan STORM inilah petanda nya!
5. Pekerja yang bertungkus lumus mempengaruhi yang lain , eleh..gimmick aje tu, rilek lahhh..ulat dalam batu pun boleh makan. " Apa susah, kalau elaun dipotong nanti , kita kurangkan lah kerja berbanding dengan elaun yang kita dapat"

Kalau peratus scene A lebih banyak baguslah. Tapi kalau peratus scene B yang lebih banyak, maka usaha pemulihan akan terencat!

Kalau scene A yang terhasil, maka kita tak perlu cerita apa patut kita buat, tetapi kalau scene B yang terjadi apa nak buat kalau anda sebagai seorang ketua?

Some suggestions:
1. Make problems clear and express required support and understanding as some may like to make pre assumptions of a situation and make people to believe it even it 's not the right issue. Give the right picture and specify requirement and make it simple !
2. Time to review who is play maker and who is 'PLAY PLAY' . Time to remove ineffective soldiers and placing the right soldiers in the right position.
3. Be prepared to piss people off especially those who you found is not contributing and adding up STORM or problems. Being responsible sometimes is pissing off people!


Bila sebut perkara di atas ini, teringat pengalaman bekerja dengan Encik Azaman, " Pi bila problem , first inform kedua, beri assignment dan ketiga make sure they move and be serious in moving them..." Ayat yang selalu di terapkan. Thank Encik Azaman.

Cik Fame, I tak tahan gelak dengan kelab gossip punya wordings. Ha ha ha betul tu. But sometimes this kind of gossip club may some kind of unnecessary STORM. Anyway thank's for the word. Bila kita berada di atas kita sebenar nya lebih memahami dan being leaders is like being a lonely person. Ayat Cik Fame , Pn Noor Jahan tu sama macam ayat Jeneral Perang US, COLLINS POWELL. Pasti banyak membaca ni ya. Cik Fame , jadi HR Manager pu kadang kadang being a lonely leader juga kan. antara making the right decision or popular decision.

Pn Sonia aka Sania, fuhh hebat ya pandangan yang di kongsi. Harus plan betul betul ya. Saya atas saranan Pn, sudah menonton cerita Shaolin, ya memang hebat cerita tu. Thank you. Itu boleh di masuk kan dalam latihan program kualiti tu.

Banyak yang saya belajar dari cerita itu, ya benar, seseorang harus berkorban kadang kadang untuk menyedarkan orang yang tersesat. Pengorbanan kita ibarat kehidupan baru untuk diri nya.

Saya juga menonton filem Khurafat yang khabar nya telah mendapat pungutan sebanyak 7 juta lebih. Ya cerita yang menarik dan penuh pengajaran. Kita kadang walaupun celek tetapi lebih buta daripada orang buta. Cerita yang berikan mesej yang mudah pada manusia., you get waht you give.. Kalau hidup pernah menyiksa orang lain, maka kita akan terima balasan yang setimpal. Malah bukan kita sahaja tetapi semua yang kita sayangi. Macam main bola pulak, kita score satu gol tapi pihak lawan score balik sampai lima , enam gol secara berturut turut.

Pada pembaca lain terimakasih untuk semua komen komen ya. Banyak SMS masuk sampai penuh kotak SMS. Sorry ya tak dapat reply on time.

1 comment:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

Kalau dilihat "STORM" dari aspek positif, maka ianya baik untuk menambah pengalaman kita. Sekiranya sentiasa tenang pun masalah jugak...masing2 akan dibuai mimpi dgn angin yg sepoi2 bahasa. Bila sesekali berlaku "STORM" masing2 akan terjaga dari mimpi dan dari situ kita boleh nampak yg mana A & yg mana B. Oleh itu, kita mestilah senantiasa bersedia untuk "STORM" yg tidak tahu bila akan berlaku!!