Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Thursday, February 10, 2011

Jom Teh Tarik!


Kenapa ada restoran yang sesak dan setiap masa penuh dengan pelanggan dan ada yang kurang dan hampir kosong setiap waktu?

Kenapa ada yang dari waktu sarapan sampai lah esok pagi pun masih di kunjungi pelanggan dan kenapa ada yang hanya sampai makan tengahari sahaja?


Kebiasaannya orang pergi kedai yang sama di sebabkan:
1. Budi bahasa pekerja di restoran berkenaan.
2. Layanan yang cemerlang .
3. Cepat.
4. Kualiti yang konsisten
5. Bersih.

Kita salah seorang pelanggan di restoran yang punyai lima perkara di atas. Kita nampak dan kita tahu jadi...........
Kenapa tak kita ambil lima kriteria yang di atas tadi dan gunakan untuk diri kita sendiri di tempat kerja. Mudah dan salah satu cara untuk STAYING ALIVE CONTINUOUSLY.

Pada Cik Fame kita, apa khabar dan harap sihat ya. Thank you for comments. Sekarang baca buku apa?

Pada Encik Azaman, nice opinions shared in Patut ler...
Benar kita harus ada masa untuk family dan juga benar kita juga punyai hak untuk mempunyai limit atau sempadan dalam comittment kerja jangan sampai keluarga tidak dapat perhatian yang cukup.
Lesson point clear, saya juga teringat bila baca comment anda, fikirkan keluarga. Thank you.

Mungkin kita bisa lihat dari scenario yang berbeza. Hari ini kita seorang pekerja. Esok kita seorang peniaga. Mungkin bermula sebagai ahli perniagaan perseorangan. Kita yang control semua access maklumat dan money access menerusi komunikasi Hand phone. Tetapi as time goes on perniagaan kita mungkin akan menjadi lebih besar dan berjaya maka kita perlu kakitangan sokongan. Di situ perhubungan komunikasi akan di kongsi dan mustahil kita seorang dapat handle semua hubungan komunikasi kerana kita sudah lebih sibuk.

Kalau dulu information kepada kita, bermaksud lorong wang directly kepada kita tetapi bila kita berkembang dan punyai kakitangan, maka information sistem akan di kongsi bermakna lorong kemasukan wang juga di kongsi.
Adalah mendukacitakan sekira nya kita ketahui ketika itu salah seorang daripada kakitangan kita gagal di hubungi atau gagal mendapat kan informasi yang tepat. HP off. Benar kita sebagai ketua atau individu bisa sejuk kan hati kita dan memujuk perasaan kita, staff juga manusia biasa dan masa dia cuti dan HP harus bercuti. Tetapi adakah alasan itu bisa di sampaikan pada pihak pelanggan., atau pun untuk memperbaiki semula sesuatu yang lebih dahsyat lagi seperti kebakaran dan sebagai nya.

Benar, mungkin segala kerja kuat kita tidak akan di kenang, tetapi kita tahu diri kita sendiri dan nilai kita sendiri. Dan itu amat mencukupi. Rock Star, tidak pernah buat untuk orang tetapi untuk diri nya.
Kita akan rasa kecewa dan hanya peratus kecil sahaja yang masih dapat memisahkan rasa kecewa dan komitment kerja. ditakuti perasaan kecewa tadi akan terus memberikan ketegangan yang berpanjangan.

Mungkin dalam hidup pekerjaan ini, siang siang lagi kita harus tetapkan dalam pemikiran kita, I want to do this and I must do this for my own values regardless of whether in the end I 'll get carrot or stick.

Apa pun saya bersetuju dengan betapa kuat nya kita kerja, begitu juga lah komitment yang harus di berikan pada family dan ia akan balance! Kalau kita ada plan yang cantik untuk kerja , kita juga harus ada plan yang cantik pada hujung minggu untuk keluarga.
Thank you Encik Azaman, benar ramai kadang tak nampak dan tak pernah nak nampak apa yang kita buat. Anyway we sometimes must work like Rock Star. Do it for us. Permata tetap permata, kalau tidak di selatan pasti di utara ia akan tetap bersinar kerana ia adalah permata!

Pada Cik Azian, thank you for your comments untuk STORM, sekali air bah, sekali pantai berubah.

No comments: