Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Thursday, February 17, 2011

LORRY

Pagi ini pagi yang gembira buat Masterji. Hari ini hari jadi anak yang ketiga, Cik Senah Senator. Awal pagi saya bangun dan duduk sebelah dia sampai waktu dia sedar dari tidur.

Happy birhtday to you my dear little sweet.Ucapan pada nya dan abang nya bacakan doa. Cik Senah gembira dan terus tanya "Where's my cake"?. "Hari ini cuti ke " Tanya nya lagi. Ha ha ha. Cik Senah selalu berpendapat , sekolah dua hari, cuti lima hari. Ha ha ha. Hari hari selalu tanya, "hari ni cuti ke , sekolah".

Kenangan manis pagi ni. Seperti biasa, dengar radio dalam perjalanan ke program latihan hari ini dan tertarik pada perbualan , Raja Azurah, Khiril dan Abang Salleh.
Celoteh mereka kadang berikan makna yang bagus dan buka minda. Salah satu sms yang di bacakan oleh mereka dari Kelindan Lori.

Kata kelindan lori itu " Dulu saya jadi kelindan lori, sekarang saya dah beli dua buah lori". Saya tersenyum dan berkata dalam hati " Satu lagi orang Malaysia yang berjaya dan M proud of you man" akan saya jadikan bahan untuk mendorong orang lain nanti. Kalau benar, Masterji tabik pada anda. Anda kuli tapi bertekad menjadi taukeh! Anda ada tiang gol.

"BERMAIN DENGAN TIANG GOL ANDA TAHU KEMANA DAN BERMAIN DENGAN MERRY GO ROUND ANDA TIDAK KEMANA! You've got it right my man !

Dan ramai yang bekerja sebagai kelindan mungkin masih lagi seorang kelindan manakala anda sudah jadi taukeh! Apa yang buat anda terpisah dari mereka ? Mudah! Kerana anda ada tiang gol!

"PROSES KERJA ADALAH PINTU PADA PERNIAGAAN". Dapatkan kemahiran yang mendalam tentang kerja yang kita lakukan sekarang kerana ia bisa menjadikan kita sebagai seorang ahli perniagaan selepas bersara atau sebelum. Tahniah.

Pada Raja Azurah , Khiril dan Abang Jem, thank you. Something valuable shared today.

Terperanjat dengar dan baca, peminat sanggup habiskan RM 10,000 semata mata ingin berjumpa dengan SRK di Melaka. Melaka juga untung ya. Itulah Star. Manusia kadang sanggup berbelanja besar untuk sekadar berjumpa.

Aha! Kita pun boleh sebenar nya. Tapi STAR ditempat kerja. Sekira nya anda ada talent yang extraodinary di tempat kerja, you'll be the most expensive workers! Sebut aje nama anda, berebut rebut ketua Jabatan lain yang mahukan anda berada di department mereka.

Pada Cik Fame kita Pn Noor Jahan, thank you for comments in GEMBA. Senang contoh yang di berikan. Arahan suruh potong rumput dipadang, kita harus pastikan padang yang mana dulu therefore go to GEMBA First!

Pada HR Manager lain, contoh Pn Noor Jahan tadi berguna kerana mungkin anda sedang menguruskan Domestic Inquiry. Untuk menjadikan show cause anda atau siasatan anda lebih berkesan, GO TO GEMBA and for sure you understand better!

Pada Pn Sonia, thank you for your sharing in leadership view on the recent training. "Being lonely as a leader is common, because you're leader and leader is independent!" Fuhh, Cikgu Quality cakap pasal leadership. Hebat juga ya. Anyway thank you.

Pada pembaca yang lain , Masterji ucapkan ribuan terimakasih kerana sudi membaca ya.

No comments: