Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Wednesday, July 27, 2011

Dynisco Stars

Hebat program di Dynisco! Seven QC Tools For Quality Improvement.
Seronok dan best gilerrr bersama mereka. Team Value Guide berada di sana selama dua hari dan dikendalikan oleh tiga orang tenaga pengajar, Master Q Razak, Master Q Puan Saniyah Kadir dan Masterji. Bilik latihan jadi huru hara tetapi proses latihan berjalan dengan cemerlang!

Pengendali utama program ialah Master Q Razak. Cara pengajaran yang menarik bersama ujian, kuiz dan juga step by step approach. Pakar dalam kualiti.

Para peserta di Dynisco bersama Encik Razali, Puan Fouziah tiada yang lain kecuali satu sahaja yang keluar dari bibir mereka, DYNISCO BOLEH! Masterji salute pada group ini kerana mereka nampak jelas ingin berubah dan mampu untuk melaksana kan nya. Semua peserta punyai kebolehan masing masing dan tiada rasa malu untuk belajar! Tahniah!

Encik Razali , Manager yang taat menunggu untuk belajar bersama selama dua hari. Malah Top Management Dynisco Mr Dragan dari luar negara juga turut bersama di dalam kelas latihan.

Kata Mr Dragan ; "You guys had done a great job for my people" pada Masterji. Mr Dragan suka cara latihan di jalankan dalam keadaan fun dan aktiviti serta fast action. Terutama sekali apabila melihat pintu masuk kebilik latihan sudah ada label , PUSH and PULL dimana sebelum itu tiada apa apa label dan membuatkan pintu itu ditolak atau ditarik sesuka hati.
Idea Kaizen yang dipaksa oleh team Value Guide secara serta merta secara kebetulan sebelum kehadiran Mr Dragan. Tak sangka Mr Dragan datang dan semua terpaku dengan kehadirannya. Peserta program pun bagus, mereka serta merta jadi action takers .

Program kualiti berkenaan berjaya menjadikan mereka specialist to use their eyes to pick up MUDA! , Waste atau pembaziran.

To Mdm Selva Rani from QC thank you for remembering Value Guide. " I want to improve quality, but I see the staffs can do but don't know how.... that's why I call you Mr Rafi to train them and I ve seen you make changes in our previous company." Sure I will Rani. you should say great to your self because you had put things in proper direction.


Simbol latihan di Manjung...Hero dan Heroin Dynisco Fazdli rupa mirip Allahyarham Tan Sri P. Ramlee.


Mr Wong dengan group membersnya. Leader yang cemerlang suka mengasuh. Hah...nampak macam tengah meniru aje...halo bang tak yah lah tiru ..ha ha ha kawan sebelah pun sama aje...


Mr Dragan turun dan berikan komitment didalam latihan.


Master Q Razak dengan gaya mengajar yang cukup menarik.


Cause and Effect Diagram exercise by grouping..Skill nya bagus cuma tak tahan ketawa tengok rupa ikan tu..meleleh air liur nya dan nak tahu kenapa tengok gambar ikan yang dibawah ini oleh group lain.


Gambarajah ikan yang sexy...dari group lain maka pasal tu lah ikan kat atas tension..ha ha ha mana tak pecah perut bila dengan mereka...macam macam ada...


Well done dari Si Manis dan Ayu Raudha...Masterji tegur terus buat improvement serta merta. 50%implementation rate is fine as long as it's done on the spot!


Masterji share macam mana nak buat productive meeting menerusi Brainstorming skills. Ha ha ha cantik idea yang diberikan...ada yang suggest macam macam. Masterji ada rasa nak pengsan tak tahan ketawa..


Master Q Saniyah Kadir berikan bantuan bagaimana nak mengira data untuk buat analisa. Master Q Saniyah terrer kira data ya...peserta yang kira data tu bagus walaupun susah cuba juga nak buat.


Best group KPI tinggi...yang baju putih tu Mr Shidee paling handsome dalam kelas dan cukup rajin datang awal. Pagi pagi dah sampai tolong set up training room. Sama Macam Mr Wong.


Ayu Raudha nama samaran nya..peserta yang tertinggi KPI nya. Kenapa dia tangkap gambar bersama fire extinquisher ...tak da sesiapa yang boleh jawap. Ha ha ha ha macam macam ...


Group photo dan masih ceria walaupun sudah petang hari Ahad...semangat yang tinggi.





Memandu pulang hari tu Masterji tersenyum dan tergelak aje dalam kereta kerana terkenangkan kenangan di dalam kelas. Semua peserta walaupun kelakar tetapi nampak result nya.

Encik Razali terimakasih dan jangan lupa ya ...Nanti Value Guide Team akan datang semula untuk Kaizen project.

Pada Cik Fame , Puan Noor Jahan, TAHNIAH SEKALI LAGI YA....Masterji gembira anda telah berjaya membawa Higashifuji ke satu lagi tahap yang lebih cemerlang. Menang dalam peraduan Zon MPC untuk mara ke National level competition untuk 5S...As I told you..you are a symbol of success! Thank you for your comments in Lion King and GD Express ya...kami anggota Value Guide gembira membaca komen anda. Yes di Value Guide kami menyediakan Trainer yang benar benar ada Value dan tahu apa yang di ajar. Value Guide tidak hanya datang dan pergi seperti syarikat kebanyakan, kami pastikan client kami akan ditinggalkan dengan idea Kaizen ataupun pertolongan sewajar nya sampai dapat result selepas program. Puan Saniyah Kadir gembira baca komen Cik Fame dan bertambah gigih sekarang. Yes memang Lion King Asso. Proff. Carlton dikenali ramai orang. Kalau dia mengajar , bergemalah suaranya yang padu ke seluruh tempat...kelas gitu...Cik Fame baca entri pukul 4 pagi...wow..thank you so much. pecah rekod ni.

1 comment:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

Fuhhh....baru lepas tgk bola! Terbakar dibuatnya. Anyway "TABIK" kat Khairol Fahmi. Dia penyelamat malam ni!!! You are great 'bro'!!!

Alhamdulillah...terima kasih Masterji. Lagi satu kejayaan dalam 5S. Siapa kata 5S hanya hiasan & kecantikan sahaja?? Ini terbukti...5S boleh pergi jauh. Peringat Wilayah sudah ditembusi... next will be ke Peringkat Kebangsaan...ada 2 bulan lagi utk persediaan. Perancangan rapi mesti bermula dari sekarang!!

Wah...Value Guide terus mara ke hadapan!!! Sudah makin bertambah empayar yg berjaya ditawan! Semoga lebih lagi selepas ini. Yg baik, yg bagus mmg cepat meniti dari bibir ke bibir. Go...go...Value Guide!!