Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Monday, May 31, 2010

FAME


Terima kasih kepada semua yang memberikan komen dan juga yang tidak berkira mengutus sms. Ada yang seronok mendengar lagu Tum Bhi Chalo Hum Bhi Chale dan terbawa-bawa oleh kedegilan Amitabh Bachan dalam mengejar kejayaan. Ada yang kata, beliau tergelak membaca perkataan Merry Go Round. Ya benar. Itu perkataan yang sering saya gunakan semasa sesi latihan Leadership ataupun Managing Change. Kebanyakkan organisasi dan pengurus yang gagal dalam menguruskan sesebuah organisasi di klasifikasikan sebagai Merry Go Round. No foward thinking!
Kepada yang menghubungi saya dan bertanya "kenapa tiada entri baru pada hujung minggu?"
Insyaallah akan saya cuba.

Kali ini saya nak bercerita pasal "Aura" dan kehebatan seorang Lady Boss pula. Aura yang hebat. Aura yang boleh menarik perhatian orang. Aura yang mampu membuatkan anda terpegun. Tiap kali saya dengar lagu Fame , ada 2 watak yang selalu bermain di kepala. Salah seorangnya adalah Noorjahan, lebih mesra dengan panggilan Puan Noorjahan, seorang rakan baik saya.


'Baby look at me,
and tell me what you see,
You ain't seen the best of me yet,
Give me time , I'll make you forget the rest'......

Puan Noorjahan adalah seorang Pengurus Sumber Manusia di sebuah firma multi nasional. Baru-baru ini beliau telah berjaya membawa syarikat beliau ke satu lagi tahap menerusi pensijilan 5S seperti gambar di atas. Mubarak ko Jahan ji. ( Tahniah Puan Jahan ).

Beliau telah di pertanggungjawabkan untuk menjadi ketua gerak kerja bertujuan untuk mencapai sasaran bagi mendapatkan pensijilan tersebut. Seorang Pengurus Sumber Manusia yang kebiasaannya memikul tanggungjawab sebagai pembayar gaji bagi para pekerja dan pembuat dasar sesebuah organisasi telah berjaya menjadi pakar berkaitan produktiviti, kualiti , pengurangan kos dan penjenamaan semula imej syarikat adalah sesuatu yang sungguh menarik untuk di kongsi.

'Encik Rafi, saya selalu pusing kilang, saya tahu kat mana ada sawang, lubang yang bocor, pagar yang koyak, longkang yang berminyak dan berapa kotor tandas saya serta adakah alat pemadam api syarikat jelas kedudukannya" .
"Kilang yang bersih kerana orang nya bersih. Pekerja yang bersih akan mengeluarkan produk yang juga bersih'.
Terangnya tenang dalam gaya seorang seorang pemimpin yang sedang di asak dengan pelbagai soalan, tetapi asakan itu gagal untuk menghentikan percakapan dengan jawapan yang bernas dan jelas.Dia meletakkan keyakinan tinggi untuk setiap jawapan yang di beri. Matanya yang beralis tebal tidak pernah berkelip ketika bercerita.
Senyuman tidak pernah lekang dari bibirnya dan senyuman itu selalu saya labelkan sebagai "senyuman CEO".

Ungkapan "pusing kilang" itu bermaksud turun padang atau dalam istilah Kaizen lebih di kenali dengan "Go to Gemba", seperti kata Masaaki Imai-guru Kaizen-dalam bukunya yang bertajuk Gemba Kaizen. Imai melabelkan pengurus yang selalu turun padang adalah pengurus yang cemerlang kerana dapat mengenal pasti punca utama yang menjana keuntungan(profit).Menurut Imai lagi, keuntungan akan datang dari segenap aspek di dalam kawasan syarikat dan bukannya berpunca dari meja pengurus! Pengurus yang bijak adalah pengurus yang dapat membawa keuntungan untuk syarikat bermula dari persekitaran syarikat itu sendiri.

Berbalik kepada Puan Norjahan tadi, ada 3 perkara yang saya belajar daripada beliau setelah mula mengenalinya pada tahun 2005.

Pertama ; Seorang Pengurus Sumber Manusia yang boleh berbicara berkaitan perubahan syarikat selain daripada hanya pakar dalam bidang pembayaran gaji. Seorang pengurus yang tidak berada dalam kategori Merry Go round. Bukan mudah untuk mengubahkan keadaan sesebuah syarikat, walau kita mampu mengubah seketul batu menjadi tugu berupa manusia tetapi untuk merubah sesebuah organisasi/syarikat yang memiliki pelbagai cabang pemikiran pekerja memerlukan seorang pengurus yang benar-benar kreatif.
Puan Norjahan telah membuktikan yang beliau boleh merubah syarikat tempat beliau bekerja dengan kebolehan beliau memimpin.

Kedua ; Sebagai seorang wanita, jantina adalah soal kedua. Hidup harus kompetitif. Falsafah mesti bolehnya terlalu kuat dan mendalam. Kalau wanita boleh , lelaki harus lebih lagi, itu detik hati kecil saya. Keupayaan seorang wanita seperti beliau sebenarnya mencabar tahap kebolehan seorang pemimpin lelaki-seperti saya- dalam membentuk syarikat/organisasi.Benarlah seperti kata pepatah "tangan yang menghayun buaian boleh menggoncang dunia".

Ketiga ; Saya terkesan, ada banyak kriteria lain yang menarik tentang Lady Boss ini. Banyak ciri-ciri yang ada pada beliau ini membuat saya terfikir , adakah saya sedang berbicara dengan seorang pemimpin tinggi atau pun CEO sebuah syarikat. Ada aura yang tertentu yang menghambat saya. Saya meneliti satu persatu. Dari namanya yang membawa maksud "cahaya dunia", sehinggalah kepada bentuk cermin mata yang di pakainya. Bingkai cermin mata agak sedikit mengunjur dan memberi sedikit ruang keselesaan dari sebelah tepi mata, sekaligus menambah persona pada karisma yang ada pada beliau.

Saya juga cuba melihat Puan Norjahan dari sudut fizikalnya. Apa yang menarik dan membuat saya terpegun seperti ada aura yang menyambar.

1. Senyumannya. kalau di perhatikan gambar di atas , ada sedikit perbezaan antara senyuman kita dan beliau. Senyuman yang mencerminkan personaliti yang tinggi. Senyuman yang meletakkan beliau lebih dari kelas yang di duduki sekarang. Senyuman beliau tidak menampakkan perasaan gembira yang teramat sangat tetapi tidak pula menggambarkan kehambaran yang nyata.Ia seakan ikhlas dan tidak walau saya sedar setiap senyuman beliau adalah cerminan keikhlasan hatinya.
Ini amat penting. Benar senyuman yang menarik boleh mencerminkan siapa anda . Leil Lowndes dalam buku nya yang bertajuk " How To Talk To anyone , 92 little tricks for big success in Relationship , mengatakan 'Big Winners know their smile is one of their most powerful weapons, so they've fine tunned it for maximum impact'. Kita harus belajar menguntumkan senyuman. Senyuman yang boleh mendatangkan kejayaan ketika sesi temuduga, senyuman yang bisa meredakan kemarahan orang bawahan kita sewaktu membawa arahan dan senyuman yang boleh membuatkan orang lain terasa anda sudah kenal dengan mereka berbelas tahun walaupun baru lima minit berjumpa.

2. Gaya percakapan dan intonasi suara seakan akan membuat anda sabar dan berhenti untuk mendengar . Tiada langsung "pause" atau terhenti dengan ngomelan 'uh...errr.." untuk kembali menyusun ayat. Setiap percakapannya lancar dan di hantar dalam nada yang bercampur emosi, membuai tetapi tidak menjemukan. Jika bercakap di khayalak ramai dan anda adalah salah seorang dari khayalak tadi, anda akan merasakan yang beliau cuma sedang bercakap dengan ada sahaja.
Skill "verbal communication" beliau amat tinggi. Ia berkesuaian dengan apa yang di bincang kan oleh D.A Benton dalam buku nya ' How To think Like A CEO, The 22 vital traits you need to be the person at the top,' menyarankan salah satu cara untuk menjadi CEO adalah bercakap dengan cemerlang seperti seorang CEO. ! Bagaimana seorang CEO harus bercakap? Mesti tenang, jelas, tidak kelam kabut , meyakinkan dan boleh mempengaruhi walaupun dengan sepatah perkataan!
Logik. Bercakap itu penting . Cara bercakap itu harus ada tarikan. Satu lagi contoh yang mudah untuk di fahami ialah, kenapa kita panggil orang datang untuk interview sedang resumenya sahaja sudah lebih daripada yang mencukupi. Tetapi kita mahu dengar suaranya, kita mahu melihat tahap keyakinannya , kita mahu lihat keterampilan dan bermacam-macam lagi.


Untuk Puan Norjahan, Teruskan. Prestasi kerja dan gaya yang menyakinkan amat penting. Kedua-duanya sama penting. Dalam keterampilan anda, sudah nyata terserlah separuh dari kriteria untuk menjadi seorang CEO. Anda cemerlang.
Selalulah dengar lagu Fame, anda salah seorang darinya!

3 comments:

Noor Jahan said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Noor Jahan said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Noor Jahan said...

First of all...thank you very very much to you as without your guidance & support I would take longer time to achieve this!!! Yg penting saya TIDAK PUTUS ASA selepas kegagalan saya yg pertama pada tahun 2007...saya ingat lagi bila saya mahu mulakan 5S sekali lagi pd Mac 2009 MD tanya saya samada saya boleh buat ke? Dgn penuh keyakinan saya angguk kepala saya sambil tersenyum menjawab Yes, I can!! Wlwpun kejayaan ini bukanlah besar sgt berbanding dgn org lain tapi yg penting GAGAL SEKALI TIDAK BERMAKNA GAGAL SELAMA2NYA....once again thank your very very much to you...Master Ji