Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Friday, November 12, 2010

ICEBERG

Salam hormat pada semua para pembaca. Terima kasih kerana komen yang diberikan. Ha ha ha ada yang hantar sms kata pasal Facebook tu benar . Facebook jadi Facered . Tak pa, jangan buat lagi.

Terima kasih pada Encik Azaman untuk komen pasal Motorola . Benar. Our Market will change if we are complacent or falls in any of the 9 deadly traps. Perhaps you may share with us more with regards to change management and do provide us one case study where an organization had fallen down due to any of the 9 traps. Please by all means. You had a good grip on such capabilities. I know it. It was your advantage since before.

Thank you to Adik Lisa atau nama pena nya Lisa comel untuk menjadi rakan baru dalam blog Masterji. Welcome and do share with us any thing that make may a good and logical sense for everyone. Adik Lisa yang saya kenali adalah seorang yang periang dan sesiapa pun tak akan sangka yang beliau adalah seorang pakar psychology. Berada di Sarawak dan bertugas dalam bidang psychology juga. Terimakasih. Tentu banyak contoh contoh atau tips yang boleh di kongsi kan dari aspek berkenaan.

Hari ini ingin rasa nya memetik tips yang di kongsi bersama oleh One and only. The one menyatakan dalam entri Clean, "Attitude - it's the control center for your life, it will determine how high you will go or how low you will stay", By Dr Creflo Dollar.

Benar. Attitude adalah segala nya. Punca kejatuhan dan kemajuan. Melihat dua topik akhbar Metro hari ini membuatkan saya teringat kebenaran petikan kata dari Dr Creflo Dollar.

Kes yang pertama , seorang guru yang merogol anak murid yang berumur 11 tahun dan kes kedua berkaitan dengan seorang bomoh yang merogol seorang wanita selepas di sihirkan dan di ugut.

Kes yang pertama , seorang guru menggunakan apa yang dikatakan oleh
Raven , legitimate power
( Kuasa Kedudukan) untuk menjalan kan niat tidak baiknya.

Kes yang kedua , seorang Bomoh telah menggunakan apa yang dikatakan oleh Raven, Expert power
(Kuasa Kemahiran ), untuk menjalankan niat yang tidak nya. Beliau juga menggugut wanita berkenaan sekira nya enggan mengikuti kehendak nya , wanita berkenaan akan jadi gila sewaktu proses rawatan. Wanita berkenaan lantas jadi takut. Wanita berkenaan jadi takut kerana percayakan Bomoh berkenaan punyai kuasa kemahiran yang mungkin bisa membuatkan ugutan berkenaan jadi benar.

Zaman sekarang, senang. Nak sesuatu pakai ugut aje. Jangan takut pada ugutan walaupun risau mungkin individu berkenaan menggugut kita untuk mendedahkan sesuatu rahsia pada rakan kerja, rakan rakan, ibu bapa , bakal suami ataupun pasangan sah anda Kalau anda akur dan takut maka lebih banyak sumber peras ugut yang akan di perolehi. Negara kita punyai pelbagai tenaga pakar yang bisa dengan mudah menjatuhkan sipemeras ugut. Hidup kadang macam main Badminton, bila bulutangkis dalam paras yang tinggi, masa tu lah patut smash! So, smash them down. Smash them as hard as you can, and make sure it goes straight kissing the floor .

Apa pun kedua dua kes berkenaan tergolong dalam apa yang di katakan oleh Dr Creflo Dollar., "Attitude will determine how high you will go or how low you will stay".

Attitude adalah seperti ICEBERG. Apa yang kita nampak dan apa yang tersorok mungkin berbeza. Mungkin gambaran di bawah bisa memberikan penerangan yang jelas pada kita.



Therefore tengok dulu hati budi sebelum termakan budi dan ingat lah apa yang di saran kan oleh Dr Creflo Dollar
"Attitude it's control center for our life, it will determine how high we will go or how low we will stay"


Kata Manisha Koraila dan Amir Khan dalam filem Mann, Kushiran Aur Gham. Dalam kehidupan kekadang sedih, kekadang Happy, apa pun whether it is cloudy or Sunshine, We are always responsible to bring sun and remove cloudy
All depends on Attitude, Sun or Cloudy, is your choice but select the best one.

"Khushiya n aur ghum sehte hei,
Phir bhi chup rehati hai,
Abtak kisi ne na jana.....,



2 comments:

Noor Jahan said...

Just to shar these quotes relate to ATTITUDE :

"Positive thinking won't let you do anything but it will let you do everything better than negative thinking will"---Zig Ziglar

"To be a great champion you must believe you are the best. If you're not, pretend you are."
--Muhammad Ali

azaman said...

Salam Masterji,

Saya ingin berkongsi satu fakta menarik yang mungkin rakan-rakan lain dah pun tahu tentang ATTITUDE.

Kita andaikan huruf A=1, B=2, C=3, dan seterusnya. Jika kita ambik perkataan ATTITUDE dan campurkan (A+T+T...= 1+20+20+...)kita akan mendapat jumlah 100(%). Ini kita boleh katakan kejayaan adalah 100% ATTITUDE kita.

Percayalah...

azaman