Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Wednesday, December 22, 2010

KISS

KISS ! Apa tu....maksudnya KEEP IT SO SIMPLE.
Hari ini Masterji nak cerita pasal Customer Service pula. Kadang kadang ada prosedur kita yang menyusahkan customer. Patutnya Customer harus melalui proses yang mudah.

Prosedur yang menyukarkan customer akan membuatkan jumlah pelanggan menjadi kurang dan imej kita tercemar.Tidak perlu menunggu lama dan tertanya tanya serta tercari cari.

American Automobile Association.
The American Automobile Association came up with this fine example of simplicity. Get your cell phone service from organization and it comes with "AAA Button" Forget about looking up the number if your car breaks down : just push the button and you're connected.

Mudah bukan. Simple is always the best.

Burger King Corporation Burger King Corporation is testing an array of improvements in a new restaurant located in Reno, Nevada. It features automatic doors for easy carry - out, transparent bags to help reduce order errors, computer activated and controlled broilers that cook the food when it is ordered ( not before ) and surprise - drive - thru video screens that show the items that you've ordered.

Aha! Best bukan. Semua nya jelas dan mudah untuk customer.

"I am the world's worst salesman; therefore , I must make it easy for people to buy."
- F.W. WOOLWORTH.

To me:
Customer is the one who pays our salary ! Our Pay Roll Department and salary slip sources!

Thank you to all comments given.
Komen pasal semalam Thumbs up banyak pertanyaan. Harus di visualizekan jaguh dan bukan jaguh dengan tujuan kebaikan dan kemajuan!

Pn Noor Jahan, thank you for your dinner sharing. Memang adat biasa kalau bekerja dengan orang Jepun ni. Sewaktu menunggu hidangan dinner, dari masa terbuang, harus ada sesuatu agenda yang boelh mendatangkan faedah walaupun sebanyak 20 % sahaja. Nice quotes dalam entri See Your Dream.
" VISION WITHOUT ACTION IS A DREAM,
ACTION WITHOUT VISION IS JUST SIMPLY PASSING THE TIME,
ACTION WITH VISION IS MAKING A POSITIVE DIFFERENCE!'

Yes! Hebat petikan di atas ini terutama, action without vision is just simply passing the time!. Thank you.

Pada Encik Azaman, ha ha ha, driver kita tu bukan saya. Belum lagi. Nanti bila saya beli, saya akan datang Johor, kita round round kat sana dan makan dekat tepi laut berhampiran dengan Grand Blue Wave Hotel. Hotel yang agak kerap saya gunakan bila ada latihan di sana.

Haha ha, saya suka apa yang Encik Azaman katakan. In your dream sahaja lah...confirm tak jadi. Benar, harus di kelihatan kan dan ada action. dan jangan malu bila orang memperlekehkan nya, eleh...dalam mimpi sahaja lah.
The Wright Brothers mencerita kan impian mereka untuk membuat Kapal Terbang, ramai yang gelak.

The One,thank you for your comment in Teddy.
Benar kan, Encik Azaman ketika itu mentor bagi ramai orang.
Banyak juga soalan yang di tujukan pada anda ya...
University of Hard Knox dah jelaskan. Satu benda bagus yang saya belajar dalam komen awak ialah, Scoldings is an education! Mahal ayat tu.

Your reply to Cik Sonia was in line with what she pointed out in her comment about quiting. If Quiting is good FOR advancement , why not! Thank you for sharing good quotes and motivating words, "I love your comments "..you make us to share more. Encouraging and not limiting..you had learned well in OB.

Anyway pada pembaca yang lain, terima kasih saya ucapkan pada anda dan kesudian anda menatap blog ini. Terima kasih.

1 comment:

azaman said...

Salam,

1. Duit
Bukan ke kalau taruk gambar duit nak kena bubuh perkataan "Specimen" kat atas dia. Itu yang selalu saya nampaklah. Takut nanti blog Masterji kena kacau pulak.

2. Mercedes
Tak payah tunggu Mercedeslah Masterji, Saga tu pun kalau datang Jb cakap aje, kita boleh pekena sup tulang ke, mee racun ke, tahu bakar ke, dll

3. KISS
Ada pulak yang memberitahu saya KISS tu Keep It Simple, Stupid. Mungkin masa tu dia tengah marah kat saya kot, tu yang KISS version macam tu keluar.

azaman