Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Wednesday, December 8, 2010

Parking Meter


Salam hormat untuk semua pembaca. Kita mesti gembira pada hari ini, dan hari hari yang akan datang. Kita mesti. Kita mesti ceriakan diri kita, isteri kita, anak anak kita dan juga rakan rakan kita. Kalau boleh Bos kita sekali. Nasib baik dapat lah extra bonus nanti. Ha ha ha.

Hidup memang banyak problem. Apa pun kita jangan murung selalu. Ketawa selalu boleh buat wajah kita nampak muda. Pagi ni, seperti biasa , selepas bangun tidur saya akan berdiri dan berlari setempat untuk satu minit. Lepas tu push up sepuluh kali. Pagi ini, sewaktu pumping (tekan tubi ) isteri saya lalu di depan saya untuk meletakkan baju yang baru di gosok rapi. Sewaktu dia melintas di hadapan saya, saya sebut kuat kuat sewaktu push up...130,131, 132..sambil mata menjeling beliau , kononnya saya sudah melaksanakan tekan tubi sampai beratus kali pada hal baru 5 kali. Ha ha ha. Dia kata , "kenapa tak sebut 400 atau 500 kali" Kami sama sama ketawa.

Sewaktu melangkah keluar , terima ucapan terima kasih dari isteri kerana buat dia ketawa pagi ini. " Tengkiu..esok bersenam sampai 700 kali pulak ya..." ha ha ha . ketawa lagi. Mulakan hari anda dengan penuh keceriaan.

Selamat menyambut Maal Hijrah. ayuh kita, bak kata Abang Nasruddin dalam komen entri Echo, "marilah melakukan perkara yang baik baik berbanding tahun lepas, tidak rugi dan tak memerlukan modal yang banyak". Brader Nas, very good. Benar kata Brader Nas. Thank you Brader. Komen yang Brader bagi tu, banyak dan semua nya bagus. Perbuatan kita kadang di bayar secara Cash. Benar. Brader Nas, please go on with more effective sharings. We welcome you.

Hidup juga ada konsep KPI dan Balance Scorecard. Key Performance indicator bukan lah konsep di tempat kerja sahaja. Malah dalam kehidupan sendiri, kita juga telah di berikan KPI yang harus di capai. Capai lah KPI kehidupan kita dengan melebihi average point dan pada skala yang tertinggi sekali. Begitu juga Balance Scorecard. Kita juga ada scorecard. Penuh kan scorecard kita dengan perbuatan yang bermakna dan mulia.

Hijrah lah pada rutin kehidupan baru. Yang lebih baik, lebih beretika dan penuh kejayaan. Take action for your life. Take action to make life better . Move a bit more exra than where you are now. Take a few more steps foward and Years after years, where are we? Static in the same position? Same levels of difficulties? Stand still like a parking meter?. Just there and waiting. Static.

" A Parking Meter reminds us that we lose money standing still"
- Bert Krose.

Therefore don't stand still. Your income will just be as it is. Start to begin something. Plan and move.

Dalam kehidupan , there is 3 types of people,
- People who make things happened. - People who witness things happened. - And People who don't know what happened.
Be the first one. Make things. Do something, Create something even small achievements or small jobs.
"If you do the little jobs well, the big ones will tend to be yours later".

Kalau tak percaya , cari mana mana kenalan yang sudah pencen dan masih hidup dalam keadaan daif. Tanya mereka, kalau sekali lagi di berikan peluang untuk kembali muda dan berjaya apa yang akan mereka buat, sure the answer will be ...."Many things". Having to say that, perhaps you still got time now. Your re still young, strong and healthy therefore why don't you give the best shot to change!

So, every time you see a parking meter, tell something to your self, It's not me and I won't be like that parking meter".

Thank you for comments in Echo and also Bionic Woman.
Entri echo punyai banyak komen sms dan juga di entri. Apa yang kita buat itu lah pantulan nya. Kadang tingkah laku anak anak kita adalah pantulan kepada tingkah laku kita sebagai Ibu Bapa. Thank you Pn Noor Jahan.

Again, don't stand still. Do something. Move one step forward.

3 comments:

one said...

Salam Masterji,

Salam maal Hijrah buat semua.

Yes masterji,if become a parking meter we can go far. There is also another say, "Some would get clapping from others and some would sit there clapping for others". So we have to decide which one we want to be...

Rgds

One & Only

azaman said...

Salam Masterji,

Cakap pasal parking meter, saya teringat pasal tiang mikrofon. Masa annual dinner tahun bila entah, saya suggestlah pada event promoter ni nakkan artis si A (tak payah cakap nama, tak baik). Dia cakap kat saya, tak payah ambik dialah En Azaman, buat rugi duit company awak aje. Dia kalau nyanyi, macam tiang mikrofon, tak reti langsung nak menari ke apa ke. Baik nyanyi lagu Negaraku.


Tapi artis tu hari ni, bukan setakat menari, showmanship dia pun sudah banyak improve. Mungkin terbaca pasal parking meter ni kot?

azaman

Noor Jahan said...

Salam Masterji...

Wah...patut la langsing betul sekarang ni....wat push-up sampai beratus kali...ha..ha...(gurau jer)

Bahaya jadi 'parking meter' sb bila sesekali kena perform slighly different task dah menggelabah sb dah selesa dgn apa yg ada. Kira hidupnya mcm ala2 robot la. So harap2 anak murid Masterji tak de yg mcm tu...kena ikut mcm Masterji...PLAN & MOVE!!! Kalau tak kena minum petrol pulak...('favourite sentence' Masterji)