Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Friday, September 3, 2010

No Retreat , No Surrender!



Salam mesra pada semua peminat dan pembaca setia. Apa khabar hari ini? Terima kasih berbanyak kepada semua yang memberikan komen.

Entri semalam Double 0 Seven mengundang banyak feed back dari rakan rakan.

Ada yang nak jadi James Bond pulak. Ya Masterji pun sebenarnya sedang menunggu satu hari nanti akan ada bintang dari Asia yang menjadi James Bond. Silap hari bulan Masterji pun ikut screen test. Ha ha ha . Rasa nya kriteria hampir cukup kot cuma kena exercise lebih sikit. Tinggi dah cukup ngam. Tegap? Takpa boleh tambah weight lifting lagi. Encik Azaman jangan marah ya.

Ha ha ha. Manalah tahu kan angan angan jadi kenyataan. Cuma babak penggoda dan minum minum tu ada masalah besar.

Entri kali ini adalah bahan latihan Masterji yang selalu di gunakan untuk program Leadership. No Retreat, No Surrender! nama nya.

Hari ini entri perihal, Ketua yang berani mati. Ketua yang mengusik minda pengikut nya. Ketua yang membakar semangat pekerja nya dengan begitu berkesan. Ketua yang mendidik pengikut nya, hanya ada satu jalan sahaja iaitu kejayaan, Ketua yang membuatkan pengikut nya tiada plan B hanya ada Plan A ! Ini macam peribahasa cina, Berani mati tak mati. No Retreat, No Surrender. Masih ingat dengan filem itu.Tahun 1986. Filem Box Office tentang Thai Boxing. Di sinilah detik populariti aktor Jean Claude Van Damme bermula.

Tahun 1519, Hernando Cortez seorang Penakluk atau Spanish Conquistador mendarat di Mexico , Yucatan untuk misi berperang. Seramai 500 orang askar dan 100 kelasi kapal menaiki 11 kapal laut untuk misi berkenaan. Mereka di ketuai oleh Hernando Cortez.

"They were a small group of soldiers attempting to overthrow a large and powerfull empire on their own turf, an empire that had been in power for 600 years".

Sejurus mendarat, Hernando Cortez memberikan taklimat secara ringkas dan menjerit memberikan arahan. Satu arahan yang pelik tetapi berkesan. Amat berkesan. Kata nya kepada semua pengikut " Burn all our ships"!, Beliau mengarahkan semua pengikut membakar kapal kapal mereka sendiri! Pengikut pengikut nya menjadi keliru dan pelik. Ada yang rasa hairan dan tak kurang juga timbul rasa risau nak pulang macam mana? Beliau berkata lagi selepas itu"If we are going home, we are going home in their ships"

Maka semua askar askar itu di tinggalkan dengan pesanan yang jelas" Do or Die". Mereka mengikut arahan dan membakar kesemua kapal mereka.

Strategy berkenaan membuah kan hasil!

"Cortez and his men then defeated the enemies, and took the treasure home with their new ships, they had managed to suceed where everyone else had failed for the past six centuries. They won because they had no escape plan and no back up plan! Therefore to succeed in life and business you need to have a similar attitude like Cortez and his men, give 100 % commitment of yours and put everything in it. And only one thing should be in your mind. ONLY ONE THING ! I MUST WIN! I MUST WIN! And not, what if i never make it. ".

Jelas bukan wahai para pembaca yang setia. So therefore, No Retreat , No Surrender. Let's move on ya.

Bak nyanyian Jey Tempest dari Kumpulan Europe, Final Count down.
"....and may be we'll come back to earth,
who can tell,... it's the final countdown.. we re livin together"..



1 comment:

one said...

Salam masterji,

Entri kali nie saya cukup gemari. Nie ada persamaan dengan buku yg saya baca dulu - Change or Die by Alan Deutschman. This book not only talks about reorganisation but also about patients and repeat crime offenders. It's help a lot to make dramatic transformation necessary in any aspect of life. Nice book to read..
Rgds
One&Only