Matlamat utama saya menulis adalah untuk berkongsi pengetahuan dalam bentuk pengurusan dan motivasi untuk pembangunan diri dan kerjaya.
Ingin juga mencurahkan pengetahuan yang ada secara ringkas, mudah dan pantas memandangkan sesetengah individu kurang berminat membaca bahan bacaan(buku) yang tebal dan merimaskan.
Sekadar menyumbangkan sesuatu untuk di manfaatkan sebelum nanti saya di jemput ke SANA.

Buku

Buku

Tuesday, January 4, 2011

Grandkids


Sebatang pokok durian yang di tanam akan memakan masa yang lama untuk membesar, bertahun juga. Atuk atau pun nenek kita yang menanamnya belum tentu sempat memakan hasil nya. Tetapi untuk generasi mereka yang akan datang.

Sedang saya membelek belek gambar lama ketika cuti tahun baru untuk di muatkan ke album baru, saya melihat sekeping gambar usang. Gambar seorang wanita yang rajin, manis wajahnya dan gigih orangnya. Wajah yang pernah membantu saya mengenali dunia dan memberi makan pada saya.

Banyak masa saya yang habiskan sewaktu di alam kanak kanak bersamanya. Taat menjaga saya dan adik. Sedih ketika menatap gambar tersebut. Gambar arwah nenek saya semasa muda.

Gambar berkenaan membuat saya terkenang akan fitrahnya sebagai seorang nenek dan sebagai seorang wanita waja yang berhati cekal .Meninggal dunia pada usia 85 tahun pada tahun 2006 di atas pangkuan saya pada hari yang ke sembilan belas berpuasa. Jelas di mata saya ketika itu kenangan yang terakhir bersamanya.
Saya terpaksa menangguhkan program latihan pada hari esoknya.

Arwah Nenek ,...emm ketika saya menatap gambarnya tempoh hari, pantas dan begitu cepat memori perihal success story beliau.Banyak dan terlalu banyak success story beliau. Arwah nenek tidak tahu membaca dan hanya tahu untuk sign dan mengira wang. Wanita yang tidak pandai membaca ini dapat dapat menampung kehidupan keluarga dengan cekal dan sabar.

Pakar memasak nasi lemak, pakar dalam kemahiran pertukangan dan penjagaan kesihatan. Sihat. Senaman baginya amat lah penting. Sepanjang hayatnya, arwah nenek tiada diabetes, darah tinggi, ataupun sakit sakit lain.

Arwah nenek pakar dalam perniagaan nasi lemak. Sold out! Habis segera dan tiada pernah berbaki. Satu kesilapan kerana selepas itu tiada yang semahir arwah nenek dalam masakan nasi lemak. Rugi rasa nya. Dulu, nasi lemak hanya di waktu pagi tetapi sekarang pagi, tengahari, petang dan malam. Dengan resipinya , saya yakin boleh buat duit zaman ini! Nasi Lemak banyak menolong saya mendapatkan wang saku sekolah. Saya bantu menjual di sekolah dan senarai permintaan bertambah dari sehari ke sehari dan cuma berhenti sebab dah nampak lebih pada usahawan dan bukan pelajar, ha ha ha....
Dua success story yang paling ketara berkaitan arwah enek, pakar memasak nasi lemak dan pakar dalam menjaga kesihatan tubuh badan. Arwah nenek popular kerana nasi lemaknya.

Arwah Atuk seorang yang popular di bandar Klang. Berkain pelikat, baju lengan pendek , berkopiah putih, hanya berbasikal ke sana ke sini bersama sarung guni yang di ikat kemas di basikalnya. Kebanyakkan tuan punya kedai di bandar Klang ramai yang mengenalinya termasuk satu dua pasaraya. Hebat macam James Bond. Bahasa Inggerisnya hebat. Kerjanya masuk dari satu kedai ke satu kedai.

Selalu terserempak dengan beliau sewaktu bersekolah rendah dan menengah di Bandar Klang belas tahun dahulu. Beliau pakar dalam accounting. Pakar dalam bidang simpanan kira kira. Pakar dalam Debit , Kredit, pakar dalam Profit and Lost, pakar dalam account balancing! Hari hari asyik mengambil upah dalam bidang berkenaan. Hujung tahun adalah hari hari yang paling sibuk untuknya.

Banyak tokeh tokeh kedai yang mengenalinya. Ada yang mengatakan " awak punya datuk, banyak pandailah itu kira kira, saya ada satu dua bulan mau kira, dia satu jam juga"... testimonial yang di berikan pada arwah atuk dan saya sendiri mendengarnya.

Bangga saya mendengarnya. Begitu juga perihal nenek dan atuk orang lain. Masing masing dengan sucesss story mereka. Ada yang menjadi pakar perang yang terkenal, ada yang menjadi polis yang terkenal, ada yang menjadi lawyer atau pun doktor yang terkenal. Ada juga yang jadi Cikgu Silat terkenal. Kita yang menjadi cucunya mesti bangga kan. Aha ! itu part mereka, part kita macam mana? They've got their success story to be shared with 2nd or the next generation. Kita bagaimana? Ini mesej yang sebenar nya Masterji nak sampaikan. Apa yang boleh kita jadikan bahan kebanggaan pada mereka. Apa yang boleh buatkan mereka jadikan idola dan bahan motivasi perihal kejayaan kita? Salah satu cara untuk berjaya dalam hidup ini ialah bagaimana kita mahu cucu, cicit dan generasi selepas itu mengenali kita dan bangga dengan kita. "Wah , Atuk aku dulu, terrer lah... dia bekas seorang CEO yang terkenal lah"... sedap di dengar bukan perkataan begitu daripada generasi kita yang akan datang. Bayang kan lah kalau generasi kita yang akan datang kata " Cis,.. Atuk aku ni apalah,... Atuk orang lain kumpul ijazah, atuk aku kumpul report polis aje..hisshh". Tentu tak sedap di dengar bukan.

Bak kata Seniman Agung, Allahyarham Tan Sri P. Ramlee, ketika berborak dengan rakannya, Dato Aziz Satar sebelum meninggal dunia, " Aku akan tetap di kenali seribu tahun lagi...".

Make extraordinary success, something that you can tell your grandkids about. Something that can tell, them, "hey hey hey...I've done my part , what's yours and when'?

Therefore, kita harus tinggalkan sesuatu dan berazam ia pasti terjadi! Another way to shift our mind set. Leave clues for success to our grandkids!

Thak you for all comments given. Pn Noor Jahan, cuti cuti pun membaca juga ya. Hebat dan rajin!
I like your quotes "Don't quack like a duck, soar like eagle". Dan pesanan anda tentang, don't turn back when your mission is clear, go for it!

Encik Azaman cuti panjang katanya. Hujung tahun. Pi cuti mana ya tu agak nya.
Bonus banyak ni kot.

Thank you for many sms wishes for HAPPY NEW YEAR. Thank you.

Pada Haji Zul, saya harap apa yang saya kirimkan , menepati keperluan anda tempoh hari. Let's keep in touch ya.

Pada pembaca yang lai, terimakasih kerana sudi meluangkan masa anda bersama blog ini.

1 comment:

Noor Jahan said...

Salam Masterji....

Entri kali ini menunjukkan betapa kasih sayang seorang nenek & atok terhadap cucunya & disebaliknya.
Saya kagum...wah akan datang bolehlah Masterji citer kat cucu2"...atok dulu ada blog sendiri. Atok pun banyak membantu syarikat mendapatkan sijil 5S....:D" Mesti terpegun cucu2 Masterji....